קריאה חסרת תקדים לרפורמה בפיננסים העולמיים כדי לתקן את משבר החוב והאקלים – מכתב של Project Everyone

סטיבן פריי, אנני לנוקס, כריסטיאנה פיגרס, פורסט וויטאקר, דיוויד מיליבנד, גראסה מאשל, הלן קלארק ופול פולמן בין יותר מ- 100 החותמים על מכתב למנהיגי G20


לונדון, April 15, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- 80 שנה לאחר הקמת קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי, קואליציה של שחקנים, פוליטיקאים, אמנים וכלכלנים מובילים, כתבו למנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם והפצירו בהם לשדרג את המערכת הפיננסית העולמית כדי לפתור את משברי החוב והאקלים ולהשיג את יעדי הפיתוח בר הקיימא.
המכתב מתפרסם לקראת פגישות האביב של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית ומתבסס על קריאות לרפורמה עולמית במימון הציבורי בהובלת ראשת ממשלת ברבדוס מיה מוטלי (Mia Mottley), ראש ממשלת קניה ויליאם רוטו (William Ruto) ונשיא צרפת עמנואל מקרון (Emmanuel Macron).
המדינות העשירות נקראות לשלש את השקעותיהן בבנקים רב-צדדיים לפיתוח, לשים קץ לחובות משתקים ולגרום למזהמים לשלם על הנזק הסביבתי שהם גורמים.
בין החותמים נמנים הכלכלנית מריאנה מזוקטו (Mariana Mazzucato), איש העסקים ד"ר מו איברהים (Dr. Mo Ibrahim), השחקן דיא מירזה (Dia Mirza), הפוליטיקאים לשעבר רורי סטיוארט (Rory Stewart), ג'ויס בנדה (Joyce Banda), היידמארי וויצ'ורק-זול (Heidemarie Wieczorek-Zeul ) והלה תורנינג-שמידט (Helle Thorning-Schmidt), והבמאים ריצ'רד קרטיס (Richard Curtis), ג'וליאנו ריביירו סלגאדו (Juliano Ribeiro Salgado) וקונדזילה (KondZilla).
"מוסדות הכלכלה העולמית איבדו את שריריהם", נכתב. "העולם מזועזע מסכסוכים, חוסר ביטחון תזונתי, אובדן מגוון ביולוגי ואינפלציה דוהרת. כל אלה מתווספים להרס שנגרם על ידי שינוי האקלים. יעדי הפיתוח בר קיימא נמצאים תחת איום. יותר מדי מרגישים מחסור, צנע, ייאוש".
ד"ר ג'ויס בנדה (Dr Joyce Banda), נשיאת הרפובליקה לשעבר של מלאווי: "כמנהיגים אפריקאים, אנחנו צריכים להשקיע בחוסן, חינוך, בריאות ותזונה, אבל אנחנו מעוכבים על ידי חובות לא הוגנים. שינויי האקלים הביאו סבל בל יתואר לעמנו באמצעות אובדן תשתיות ואדמות ראויות לעיבוד, מה שהוביל לרעב בלתי פוסק. אין לנו ברירה אלא ללוות עוד, להנציח את מעגל הקסמים. זה חייב להיפסק. הגיע הזמן לשנות את המימון הציבורי העולמי כדי לסלול את הדרך לעתיד הוגן ויציב יותר לכולם".
דיוויד מיליבנד (David Miliband), נשיא ומנכ"ל ועדת ההצלה הבינלאומית: "אקלים, סכסוך ועוני קשורים קשר הדוק - המדינות השבריריות והמושפעות ביותר מסכסוכים בעולם הן לעתים קרובות הפגיעות ביותר לאקלים. כדי לשים קץ לעוני הקיצוני ולאפשר פיתוח בר-קיימא, מנהיגי ה-G20 צריכים לתמוך ברפורמת הארכיטקטורה הפיננסית, לספק יותר מימון בזיכיון באמצעות איגוד הפיתוח הבינלאומי של הבנק העולמי, ולעבוד עם החברה האזרחית כדי להבטיח שהכסף יגיע למקום שבו הוא נחוץ ביותר".
המכתב, החתום גם על ידי Save The Children, ONE Campaign, Oxfam, Project Everyone ו-Christian Aid, קורא למנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם לנצל את ההזדמנות לרפורמה: "השינוי כבר בעיצומו. אדריכלי הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית הרוויחו את מקומם בהיסטוריה. זו ההזדמנות שלכם להגשים את הבטחתם: לשנות את הכלים האלה לשלום ולשגשוג ובאמת לגרום להם לפעול למען האינטרס המשותף שלנו".