Operationele nettowinst ING Groep over 1e kwartaal stijgt 32%

Lees of download het complete persbericht als een pdf bestand
(eerste drie maanden 2004.pdf 128KB)
  • Operationele nettowinst stijgt 32,0% tot EUR 1.191 miljoen (EUR 0,57 per aandeel)
  • Operationele nettowinst bankbedrijf stijgt sterk met 65,1% tot EUR 657 miljoen
  • Operationele nettowinst verzekeringsbedrijf stijgt met 6,0% tot EUR 534 miljoen
  • Nettowinst stijgt tot EUR 1.202 miljoen (EUR 0,57 per aandeel)
  • Verhouding schuld/eigen vermogen van ING Groep NV verbetert tot 13,3% (ultimo 2003: 14,4%)

Bericht van de voorzitter
"ING is dit jaar goed begonnen, voornamelijk dankzij de uitstekende resultaten van de bancaire activiteiten. Ook het resultaat bij het verzekeringsbedrijf is verbeterd", aldus Michel Tilmant, voorzitter van de Raad van Bestuur. "De operationele nettowinst van het bankbedrijf bereikte een recordhoogte in het eerste kwartaal dankzij een sterke toename van de baten bij vrijwel alle bedrijfsonderdelen, met name bij ING Direct en de financial-marketsactiviteiten. De risicokosten zijn duidelijk gedaald en kwamen in het eerste kwartaal ruim onder de gemiddelde langetermijnniveaus."
"De operationele nettowinst van het verzekeringsbedrijf steeg, alhoewel minder dan de winst voor belastingen door een gestegen belastingdruk. Het premie-inkomen leven liet een goede stijging zien, vooral in de VS en de groeimarkten in Azië. De winst van de verzekeringsactiviteiten van ING in de VS verbeterde door een scherpe daling van de beleggingsverliezen en de voortdurende aandacht voor de verkoop van winstgevende kernproducten. De winst van het schadebedrijf was hoog, dankzij een gunstig schadeverloop", vervolgt de heer Tilmant.

"ING spreekt geen winstverwachting uit voor 2004", zegt de heer Tilmant. "We zien tekenen van herstel in de belangrijkste economieën waar ING actief is, alhoewel Europa hierbij achterblijft. De risicokosten en kredietverliezen zijn gedaald; in het eerste kwartaal waren deze uitzonderlijk laag. Maar de ontwikkelingen op de belangrijkste aandelenmarkten zijn voor dit jaar nog altijd onzeker. Het lage renteniveau blijft van invloed op een aantal van onze bedrijven, al zou een sterke stijging van de rente ons ook voor een uitdaging stellen."
"In het komende jaar zullen we streven naar een uitstekende dienstverlening aan al onze klanten en verder investeren in groeimarkten om ook de toekomstige positie van ING zeker te stellen. We zullen ons kapitaal actief beheren, waarbij middelen worden toegewezen aan die markten en bedrijven die voor een uitstekend rendement voor haar aandeelhouders zorgen. ING blijft veel aandacht besteden aan het verbeteren van haar operationele performance via strikte kostenbeheersing en risicobeheer", aldus de heer Tilmant.

Alle cijfers vergelijken 1e kwartaal 2004 met het 1e kwartaal 2003, tenzij anders aangegeven.
Voor additionele informatie over het 1e kwartaal wordt verwezen naar www.ing.com/group 'press room' of 'investor relations'

Tabel 1. Kerncijfers winst- en verliesrekening ING Groep

14,0
Nettowinst per aandeel
14,0

* Operationele nettowinst = nettowinst exclusief gerealiseerde verkoopwinsten of -verliezen op aandelen en de negatieve
herwaarderingsreserve aandelen in het 1e kwartaal 2003
** Autonoom = exclusief valutakoersverschillen en acquisities/desinvesteringen

ING Groep boekte in het eerste kwartaal een operationele nettowinst van EUR 1.191 miljoen, een stijging met 32,0% ten opzichte van het eerste kwartaal 2003. Dit is voornamelijk te danken aan een sterke stijging van de operationele nettowinst van het bankbedrijf met 65,1% als gevolg van hogere baten en lagere risicokosten. De operationele winst voor belastingen van de verzekeringsactiviteiten van ING nam met 28,9% toe, dankzij goede levenresultaten in de VS en Azië, alsmede hogere resultaten uit schadeverzekeringen in Nederland, Canada en Australië. Door een aanzienlijk belastingvoordeel in het eerste kwartaal 2003 nam de operationele nettowinst van het verzekeringsbedrijf met 6.0% toe.

De operationele nettowinst per aandeel steeg met 24,6% tot EUR 0,57, vergeleken met EUR 0,46 in het eerste kwartaal 2003. De stijging van de winst per aandeel bleef achter bij de groei van de totale operationele nettowinst als gevolg van een toename van 6,3% in het gemiddeld aantal uitstaande aandelen, omdat het slotdividend over 2002 en het interimdividend over 2003 volledig zijn gefinancierd met de uitgifte van nieuwe aandelen.

De nettowinst steeg tot EUR 1.202 miljoen, vergeleken met EUR 167 miljoen over het eerste kwartaal 2003. Toen was de nettowinst lager als gevolg van een negatieve herwaarderingsreserve aandelen van EUR 735 miljoen. Door het herstel van de effectenbeurzen in 2003 was de reserve aan het eind van de daaropvolgende kwartalen positief. Eind maart 2004 bedroeg de reserve EUR 1.310 miljoen. In het eerste kwartaal 2004 is in de nettowinst een bedrag opgenomen van EUR 11 miljoen uit gerealiseerde verkoopwinsten op aandelen.

In vergelijking met het vierde kwartaal 2003 nam de operationele nettowinst met 14,4% toe van EUR 1.041 miljoen tot EUR 1.191 miljoen en de totale nettowinst steeg met 16,0% van EUR 1.036 miljoen naar EUR 1.202 miljoen. De stijging van de winst is geheel toe te schrijven aan het bankbedrijf, dat een stijging van de operationele nettowinst met 91,5% rapporteerde door hogere baten en lagere debiteurenverliezen. De lasten bij het bankbedrijf zijn gedaald ten opzichte van het uitzonderlijk hoge niveau in het vierde kwartaal 2003, toen een extra last werd genomen voor de versnelde afschrijving van geactiveerde software. De operationele nettowinst van het verzekeringsbedrijf daalde met 23,5%, voornamelijk door bijzondere posten in het vierde kwartaal van 2003, waaronder de vrijval van een catastrofevoorziening, winst uit de verkoop van Sviluppo en Seguros Bital en uitzonderlijk hoge verkoopwinsten op onroerend goed. Exclusief deze bijzondere posten steeg de nettowinst met 26,8%.

Baten

De totale operationele baten namen toe met 3,8% tot EUR 17.296 miljoen, vooral als gevolg van een stijging van de operationele baten bij het bankbedrijf met 13,0%, met name bij ING Direct en de financial-marketsactiviteiten. Hogere rentebaten, provisies en overige baten hebben aan deze stijging bijgedragen. De operationele baten van de verzekeringsactiviteiten stegen met 2,1%. De sterke stijging van het premie-inkomen leven, met name in de VS en Azië/Pacific, werd deels tenietgedaan door valutakoersverschillen. Exclusief valuta-effecten, acquisities en desinvesteringen stegen de operationele baten van het verzekeringsbedrijf met 10,8% en de totale operationele baten met 11,2%.

Lasten

De totale bedrijfslasten stegen met 3,2% tot EUR 3.261 miljoen in het eerste kwartaal 2004; autonoom was de stijging 7,5%. De strikte kostenbeheersing bij de bedrijfsonderdelen van ING in de volgroeide markten werd tenietgedaan door hogere lasten voor de expansie van ING Direct, alsmede door kosten die verband houden met de verkoop van de Aziatische effectenactiviteiten, investeringen voor efficiencyverbeteringen en het wegwerken van achterstanden bij een aantaal Nederlandse verzekeringsonderdelen.
De kosten/batenverhouding van het bankbedrijf was in het eerste kwartaal 64,9%, een sterke verbetering in vergelijking met zowel het eerste kwartaal 2003 (68,1%) als geheel 2003 (70,1%). De lasten van het verzekeringsbedrijf stegen autonoom. De kosten als percentage van het beheerd vermogen voor beleggingsproducten daalden echter met twee basispunten tot 0,79%, voornamelijk als gevolg van een toename van beheerde fondsen. De lasten als percentage van premies voor overige levensverzekeringsproducten daalden met 1,15%-punt naar 11,55% als gevolg van lagere kosten en hogere premies. De combined ratio van het schadebedrijf verbeterde aanzienlijk tot 89%, vergeleken met 97% in het eerste kwartaal 2003, door een verbeterd schadeverloop, terwijl de kostenratio onveranderd bleef (22%).

Het personeelsbestand (volledige dagtaken) daalde met 1.435 tot 112.900 ultimo maart 2004 vergeleken met 114.335 ultimo 2003. Deze daling is voornamelijk toe te schrijven aan de run-off van de verzekeringsactiviteiten van ING in Argentinië, de verkoop van een bedrijfsonderdeel in Indonesië, de herstructurering bij ING BHF-Bank en de verkoop van de Aziatische effectenactiviteiten en Baring Private Equity Partners.

Belastingen

De effectieve belastingdruk nam in het eerste kwartaal 2004 toe tot 29,6%, vergeleken met 19,4% over het eerste kwartaal 2003, als gevolg van hogere belastingen bij zowel het verzekerings- als het bankbedrijf. De belastingdruk voor het verzekeringsbedrijf steeg door het effect van een latent belastingvoordeel in Nederland in het eerste kwartaal 2003, lagere belastingvrije dividendinkomsten, alsmede een groter deel van de winst met een hogere belastingdruk in het eerste kwartaal 2004. De belastingdruk bij het bankbedrijf is met name gestegen door incidenteel hogere belastingen bij ING België.

Operationele winst voor belastingen

De operationele winst voor belastingen steeg met 49,0% van EUR 1.208 miljoen in het eerste kwartaal 2003 tot EUR 1.800 miljoen in het eerste kwartaal 2004. De operationele winst voor belastingen van het verzekeringsbedrijf steeg met 28,9% tot EUR 789 miljoen, terwijl de operationele winst voor belastingen bij het bankbedrijf met 69,6% is gestegen tot EUR 1.011 miljoen.

Bijzondere posten

In het eerste kwartaal 2004 bedroegen de bijzondere posten bij het bankbedrijf - EUR 84 miljoen voor belastingen (- EUR 54 miljoen na belastingen) als gevolg van een boekverlies op de verkoop van de Aziatische effectenactiviteiten. In het eerste kwartaal van 2003 waren er geen bijzondere posten.

Valutakoersverschillen

Een klein, negatief effect van de waardevermindering van de meeste valuta ten opzichte van de euro werd geheel gecompenseerd door een winst van EUR 52 miljoen na belastingen door het afdekken van het dollarrisico. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg de winst uit het afdekken van de dollarrisico's EUR 24 miljoen. Inclusief het beperkende effect van de afdekking in beide kwartalen hadden de valutakoersen een positief netto effect van EUR 11 miljoen op de winst over het eerste kwartaal. ING heeft de verwachte winsten in Amerikaanse dollars en daaraan gekoppelde valuta afgedekt voor 2004. Op basis van gewijzigde inzichten in de langetermijnontwikkeling van de EUR/USD-wisselkoers is onlangs besloten om de dollarrisico's met betrekking tot de 2005 resultaten niet langer af te dekken.

Tabel 2. Kerncijfers balans ING Groep

In EUR x miljard
31 maart
31 december
Eigen vermogen
22,9
21,3
7,3
12,8
12,0
6,7
17,4
16,7
4,2
- eliminaties*

Balanstotaal
6,6

Operationeel nettorendement op het eigen vermogen

Totaal beheerd vermogen
5,4

* Aandelen in eigen bezit, achtergestelde leningen, belangen van derden, obligatieleningen en overige eliminaties.

Eigen vermogen

Ultimo maart 2004 bedroeg het eigen vermogen EUR 22,9 miljard, een stijging met EUR 1,6 miljard, ofwel 7,3%, vergeleken met ultimo 2003. De nettowinst over het eerste kwartaal van EUR 1,2 miljard is toegevoegd aan het eigen vermogen. Herwaarderingen zorgden voor een stijging van het eigen vermogen met EUR 0,3 miljard. Het eigen vermogen per aandeel steeg naar EUR 10,82, vergeleken met EUR 10,08 ultimo 2003.

Kapitaalratio's

De solvabiliteit van de verzekeringsonderdelen is per kwartaalultimo toegenomen tot 184% van het wettelijk vereist niveau (ultimo 2003: 180%). De tier-1 ratio van het bankbedrijf stond op 31 maart op 7,52%, vergeleken met 7,59% ultimo 2003. De verhouding tussen schuld en eigen vermogen van ING Groep N.V. verbeterde tot 13,3% (ultimo 2003: 14,4%).

Rendement op eigen vermogen

Het operationele nettorendement op het eigen vermogen nam toe van 21,5% over geheel 2003 tot 21,8% over het eerste kwartaal 2004. Het rendement op het eigen vermogen van het verzekeringsbedrijf was 17,2% versus 22,7% voor geheel 2003. Dit kwam deels door een stijging van het gemiddelde eigen vermogen van EUR 11,0 miljard tot EUR 12,4 miljard in het eerste kwartaal vanwege ingehouden winsten en een hogere herwaarderingsreserve aandelen. Het rendement op het eigen vermogen van het bankbedrijf steeg tot 18,1% vergeleken met 11,1% over geheel 2003. Het naar risico gewogen rendement op kapitaal (RAROC) van het bankbedrijf verbeterde aanzienlijk van 17,0% over heel 2003 naar 25,9% (voor belastingen). De wholesale-bankingactiviteiten presteerden boven ING's norm met een RAROC voor belastingen van 22,3%.

Beheerd vermogen

Het beheerd vermogen is met 5,4% toegenomen van EUR 462,7 miljard ultimo 2003 tot EUR 487,8 miljard ultimo maart 2004. De stijging van EUR 25,1 miljard was per saldo het gevolg van een netto instroom (+EUR 9,0 miljard), de invloed van stijgende aandelenmarkten (+EUR 8,9 miljard), valutakoersverschillen (+EUR 9,2 miljard) en desinvesteringen (-EUR 2,0 miljard), inclusief de deconsolidatie van Baring Private Equity Partners.

Specificaties winst- en verliesrekening
(winst- en verliesrekening eerste drie maanden 2004.xls 387KB)

Met ingang van kw3 2003 worden de Mexicaanse resultaten onder Latijns Amerika verantwoord. Voorheen werden de Mexicaanse resultaten in de Noord Amerikaanse resultaten opgenomen. In deze spreadsheet zijn de kwartalen aangepast aan deze gewijzigde rubricering.

(Dit is een Microsoft Excel spreadsheet. Cijfers per kwartaal zijn verkregen door de voorgaande kwartaalcijfers af te trekken van de cumulatieve cijfers, en zijn gebaseerd op operationele resultaten.)

De toegepaste waarderingsgrondslagen in dit document komen overeen met die in de jaarrekening 2001 van ING Groep. De cijfers in dit document zijn niet door de accountant gecontroleerd.

In dit bericht zijn verwachtingen omtrent toekomstige gebeurtenissen opgenomen. Deze verwachtingen zijn gebaseerd op de huidige inzichten en veronderstellingen van het management met betrekking tot bekende en onbekende risico's en onzekerheden. De feitelijke resultaten, prestaties of andere omstandigheden kunnen in meer dan geringe mate afwijken van de uitgesproken verwachtingen als gevolg van wijzigingen in onder meer (i) de algemene economische omstandigheden, met name in voor ING belangrijke markten, (ii) de omstandigheden op de financiële markten en/of in opkomende economieën, (iii) de frequentie en ernst van verzekerde schadegevallen, (iv) de sterfte-, invaliditeits- en ziektecijfers en ontwikkelingen hierin, (v) het verval in portefeuilles, (vi) het rentepeil, (vii) valutakoersen,(viii) concurrentieverhoudingen, (ix) wet- en regelgeving en (x) het beleid van overheden en/of regelgevende toezichthouders. ING acht zich niet verplicht de in dit document opgenomen toekomstverwachtingen op enig moment te actualiseren.

Perscontacten: +31 20 541 5446
Investor relations: +31 20 541 5462
Internet: www.ing.com/group
Lees of download het complete persbericht als een pdf bestand