TIBCOs första maskinvara ger enorma framsteg i prestanda och ändrar förutsättningarna för företags IT-användning

TIBCO Messaging Appliance(TM) P-7500 spränger hastighetsgränserna genom renodlad maskinvarulösning - taket har nåtts för programvarulösningar

PALO ALTO, CA--(Marketwire - February 4, 2009) - TIBCO Software Inc. (NASDAQ: TIBX) har tagit fram den första maskinvaruprodukten i företagets historia: TIBCO Messaging Appliance™ P-7500. Den här radikala, nya produkten är utvecklad av en erkänd branschledare inom meddelandetjänster, och spränger ett tidigare oöverstigligt latensproblem i området. Det uppnås genom en metod som minskar latensen, förbättrar förutsägbarheten och ger högre genomströmning, tack vare att TIBCOs meddelandelösning implementeras i maskinvaran.

"Meddelandetjänster är själva ryggraden i kommunikation mellan IT-system. Oavsett om de används som ett sätt att integrera program eller för att sprida data i system i realtid kan vi konstatera att meddelandevolymerna exploderar", säger Maureen Fleming, programchef för affärsprocesshantering och mellanprogramvara på IDC. "Meddelandetillämpningar ser ut att kunna förbättra både pris/prestanda-kvoten och hanterbarheten för meddelandetjänster, och är ett viktigt nästa steg i utvecklingen av den här uppdragskritiska tekniken."

Som en vidareutveckling av TIBCOs 25-åriga historia med kontinuerligt nytänkande lanseras nu TIBCO Messaging Appliance™ P-7500. Produkten möjliggör flera viktiga faktorer som kommer att förändra förutsättningarna för kunderna:

--  10 gånger högre meddelandevolymer för befintliga programvarubaserade
    lösningar
--  50 % sänkning av baslatensen
--  10 gånger högre förutsägbarhet för dataflöden och prestanda

"Även under en period av turbulens på finansmarknaden stiger handelsvolymerna oförändrat stabilt", säger Tom Laffey, exekutiv vice vd för produkter och teknik på TIBCO. "Till följd av det behöver dataintensiva branscher - finanstjänster, telekom, tillverkning, offentlig sektor och större onlinehandelsföretag - lägre latenser och högre genomströmning till lägre kostnader."

Meddelandeanvändningen växer lavinartat

Dagens volymer för normala meddelanden inom företags IT-system når ofta upp till nivåer på 1 miljon händelser per sekund och stöder tiotals till hundratals tjänster. De här volymerna förväntas stiga lavinartat inom kort. Teknikledande företag ser redan volymer på 5 miljoner händelser per sekund, och den nivån förväntas stiga till över 10 miljoner mycket snart, ofta med stöd för tusentals tjänster.

"Ryggraden för meddelandeinfrastrukturen är nära att knäckas", fortsätter Laffey. "Programvarorna har nått sina gränser för ultralåg latens för meddelanden, och därmed läggs fokus på den ökade vikten av att maskinvara kan "borra djupare" och ge bättre prestanda i framtiden."

Utöver meddelandekrav på höga prestanda och ultralåg latens kan TIBCO Messaging Appliance även hjälpa TIBCO Rendezvous®-kunder att sänka kostnaderna och få högre effektivitet i de servrar som behövs för att stödja ett Rendezvous®-nätverk. Genom att använda TIBCO Messaging Appliance kan kunderna minska antalet servrar som behövs för meddelandeinfrastruktur med 10-till-1, en faktor som ytterligare stärker TIBCOs engagemang för grön IT.

"P-7500 är resultatet av vårt samarbete med bokstavligt talat hundratals kunder över hela världen, inom samtliga större geografiska områden och marknader. Den lanseras på ett område i kritiskt behov av banbrytande idéer. Det här är bara den första maskinvaruprodukten i en hel serie som TIBCO planerar att ta fram till sina kunder", säger Laffey avslutningsvis.

TIBCO Messaging Appliance tillämpar en renodlad maskinvarumetod där teknikerna FGPA (field-programmable gate array) och ASIC (application-specific integrated circuit) används. TIBCO Messaging Appliance erbjuds i tre olika nätverkskonfigurationer: 4-1 GB Ethernet-anslutningar, 8-1 GB Ethernet-anslutningar och 2-10 GB Ethernet-anslutningar. Den energieffektiva strömförbrukningen ligger på 375 W, vilket är i samma storleksordning som en vanlig 4U-serverenhet.

TIBCO Messaging Appliance bibehåller värdet på de investeringar kunderna gjort med Rendezvous-program, genom att det tillhandahåller direkt kompatibilitet med befintliga versioner av klientbiblioteken i Rendezvous. TIBCO Messaging Appliance är försedd med reservuppsättningar av nätaggregat, fläktar och andra mekaniska komponenter för att skydda varje separat enhet mot elavbrott. Dessutom ger den inbyggd feltolerans i maskinvaran, vilket ger ökad tillförlitlighet och självövervakande (active/active) failover mellan två enheter.

OM TIBCO

TIBCOs teknik digitaliserade Wall Street på 80-talet med det händelsedrivna "Information Bus"-programmet, som bidrog till att realtidsaffärer blev en strategisk konkurrensfaktor på 90-talet. Idag ger TIBCOs infrastrukturprogram kunderna möjlighet att konstant tänka i nya banor, genom att program och data ansluts i serviceorienterade arkitekturer. Aktiviteter effektiviseras genom affärsprocesshantering och ger människor de informations-och databearbetningsverktyg de behöver för att kunna fatta snabbare och smartare beslut - det som vi kallar The Power of Now®. TIBCO betjänar över 3 000 kunder runt om i världen och har kontor i fler än 20 länder och har ett nät av över 200 partner. Läs mer på www.tibco.com.

TIBCO, TIBCO Messaging Appliance™ och TIBCO Software är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör TIBCO Software Inc. i USA och/eller andra länder. Alla andra produkter, företagsnamn och märken som nämns i det här dokumentet tillhör sina respektive ägare och används enbart i identifikationssyfte.

Contact Information: Mediekontakter: Phillip Tree TIBCO Software Inc. (650) 846-8529 ptree@tibco.com Erin K. Farrell Talbot Farrell Talbot Consulting för TIBCO 917-232-9309 erin@farrelltalbot.com