BioVentrix geselecteerd om op prestigieuze EuroPCR-bijeenkomst te presenteren

PARIS--(Marketwire - May 14, 2012) - BioVentrix, de ontwikkelaar van minimaal invasieve therapieën voor de behandeling van hartinfarcten, werd geselecteerd om te presenteren tijdens EuroPCR, de jaarlijkse bijeenkomst van de European Association for Percutaneous Cardiovascular Interventions (Europese associatie voor percutane cardiovasculaire interventies), gehouden in Parijs van 15 tot 17 mei 2012.

De onderneming presenteerde verdere gegevens over een periode van zes maanden betreffende de voor het eerst op mensen uitgevoerde proeven (FIM) voor het bewijs-van-concept voor de technologie volumereductie LV. De test vond plaats in een open chirurgische omgeving, en de gegevens vertoonden uitstekende resultaten bij patiënten met hartinfarcten, die aan het begin van de test symptomen vertoonden. BioVentrix ontwikkelt op basis van deze positieve chirurgische resultaten in snel tempo een trans-katheter product om dezelfde resultaten te bereiken met de borstbeen sparende techniek.

Medisch Hoofddirecteur van BioVentrix, Lon S. Annest, M.D., MBA, zal de klinische resultaten FIM en de volgende generatie het borstbeen sparende product voor Trans Catheter Ventricular Restoration (TCVR) van het bedrijf presenteren. De presentatie zal plaatsvinden tijdens de sessie "Cardiovascular Innovation Pipeline -- Heart Failure and Structural Heart Disease", op de ochtend van 16 mei in het Palais des Congrès, zaal 351.

Dr. Annest zal de vooruitgang van de onderneming belichten op het gebied van de ontwikkeling van een trans-katheter hybride therapie met gesloten borst, zonder pomp, voor patiënten met ischemische cardiomyopathie, die toegepast wordt door een combinatie van chirurgische en cardiologische teams. Patiënten met verwijdde hartkamers, die akinetisch of dyskinetisch littekenweefsel vertonen als resultaat van een eerdere myocardinfarct (hartaanval), kunnen voordeel trekken uit deze minimaal invasieve littekenverwijdering. Dit soort patiënten is meestal te ziek of te fragiel om traditionele chirurgische ingrepen te kunnen doorstaan, of zij reageren niet langer op normale medische en hartritmetherapieën.

"Wij hebben de eer deze vroege klinische resultaten te mogen presenteren van onze plicatietechnologie en de hoofdkenmerken van het toekomstige trans-katheter product, dat op hetzelfde bewezen concept gebaseerd is," aldus Ken Miller, president en hoofddirecteur van BioVentrix. "Wij gaan ervan uit dat deze vernieuwende benadering de behandelingsopties voor patiënten met ischemische cardiomyopathie zal uitbreiden, waarbij de noodzaak om de borst te openen bij deze zeer zieke groep patiënten weggenomen wordt."

Hartaanvallen komen in Europa meer voor dan de meeste kankervormen (1). In Europa lijden 14 miljoen mensen momenteel aan hartaandoeningen en dit aantal zal volgens de verwachtingen stijgen tot 30 miljoen tegen het jaar 2020, aldus de Studiegroep voor Heart Failure Awareness and Perception in Europe (SHAPE). Bovendien worden elk jaar 3.6 miljoen nieuwe gevallen aangemeld en de ziekenhuisopnamen wegens hartaandoeningen is de afgelopen 20 jaar meer dan verdubbeld.

Over BioVentrix
BioVentrix is een privé onderneming met hoofdkantoren in San Ramon, Calif. U.S.A.. De missie van het bedrijf is de verbetering en de verspreiding van de behandeling van hartaandoeningen, voornamelijk door middel van de ontwikkeling van minder invasieve, op katheter gebaseerde benaderingen. De interne systemen van de onderneming bieden een minder invasieve, sneller genezende behandeling, die de hartfunctie verbetert door de geometrie te herstellen en de daaruit voortkomende functies van de linker hartkamer, waardoor de levenskwaliteit van de patiënt verbeterd wordt. Onder de klinische onderzoekers van het bedrijf bevinden zich een aantal van de meest vooraanstaande chirurgen en cardiologen ter wereld. Het systeem BioVentrix wordt onderzocht in afwachting van de CE-markering. Breng voor meer informatie graag een bezoek aan: http://bioventrix.com.

(1) Stewart S et al. Kwaadaardiger dan kanker? Overlevingsperiode van vijf jaar na een eerste opname voor een hartinfarct. The European Journal of Heart Failure 2001; 3:315-322.

Contact informatie:

Perscontacten: