JLT Mobile Computers lanserar marknadsledande prestanda i ny stryktålig fordonsdator

JLT Mobile Computers, som utvecklar tillförlitliga mobila datorer för krävande miljöer, lanserar idag VERSO-serien - nya fastmonterade datorer som kombinerar marknadsledande prestanda med bästa tillförlitlighet för tuffa miljöer. Bestyckade med en Intel Core i7 processor möter de nya datorerna VERSO 12 och VERSO 15 ett växande behov av att kunna köra krävande applikationer i miljöer som ofta präglas av damm, fukt, vibrationer, kyla och värme. Precis som JLT:s övriga datorer har VERSO-datorerna många olika användningsområden, men är speciellt utvecklade för "heavy-duty" segmentet, såsom gruv- och entreprenadmaskiner, marina applikationer, lantbruksutrustning och hamnar.

JLT har sedan start skeppat över 80 000 fordonsdatorer. VERSO-datorerna är en vidareutveckling av JLT:s välbeprövade PC-plattform som är byggd från grunden för att klara tuffa miljöer och vars tillförlitlighet bevisats genom mångårig drift i fält av kunder världen över. VERSO-datorerna har alla väsentliga funktioner inbyggda, vilket gör installationen av datorn i ett fordon både enkel och snabb. Med JLT VERSO-serien får kunderna tillgång till marknadsledande prestanda i en mycket stryktålig och tillförlitlig dator.

Marknadsledande prestanda
Bestyckad med en kraftfull flerkärnig Intel Core i7 processor och 64-bitars Windows 7 operativsystem kan VERSO-datorerna användas för funktioner såsom videoövervakning, positioneringsberäkningar, presentation av komplex data och mycket annat. VERSO datorerna är också tillgängliga med Intel Atom D2550 processor och är förbedda för Windows 8.

Datorerna klarar mycket krävande miljöer. De är damm- och vattentät (IP65) och erbjuds med en 12- eller 15-tums LED display som är läsbar i direkt solljus. De kan användas i såväl kylrum som gassande sol i standardutförande och hanterar spänningsvariationer och avbrott utan driftstörningar med ett inbyggd DC/DC kraftförsörjning och backupbatteri. Datorerna har också inbyggt WiFi 802,11 a/b/g/n, 3G och Bluetooth kommunikation för att säkerställa en tillförlitlig uppkoppling

- Vi möter allt oftare kunder som använder datorer i mycket tuffa miljöer och som har höga prestandakrav för att kunna hantera krävande applikationer. Med VERSO-serien möter JLT detta ökande behov genom att integrera den senaste processortekniken i en väl beprövad stryktålig datorplattform, säger Per Holmberg, VD på JLT.

Tillgänglig idag
Efter att ha utvärderats och testats av ett flertal kunder inom gruvor, entreprenad och marina applikationer under flera månader är nu de första VERSO-datorerna i produktion och finns tillgängliga för omedelbar leverans idag. VERSO datorerna kan beställas hos JLT:s återförsäljare världen över.

Liksom med JLT:s övriga datorer kan VERSO-datorerna köpas med ett serviceavtal, JLT:Care. Med ett JLT:Care avtal får kunderna en garanterad servicenivå till en förutbestämd kostnad upp till fem år.

För mer information: www.jltmobile.com
Presskontakt: Per Holmberg, VD, 0470-53 03 53, per.holmberg@jltmobile.com

Om JLT Mobile Computers
JLT Mobile Computers är en ledande utvecklare av tillförlitliga mobila datorer för krävande miljöer. Datorerna av PC-typ är utvecklade och tillverkade i Sverige för professionella användare och kännetecknas av mycket hög driftsäkerhet trots fuktighet, damm, vibrationer, elektromagnetiska fält eller extrema temperaturer - funktioner som krävs för användning inom områden såsom transport, lager/logistik, skogsbruk, gruvdrift, automation, militär- och räddningsfordon. JLT agerar globalt via försäljningspartners, främst i Europa och USA, och har levererat över 80 000 datorer. JLT omsatte år 2011 125 Mkr och har cirka 20 anställda i Sverige. Huvudkontoret med utveckling, service och administration ligger i Växjö. Bolaget grundades 1994 och är sedan 2002 noterat på NASDAQ OMX, First North under symbolen JLT med Remium som certified advisor. För mer info, se www.jltmobile.com