Opera Software flyttar sin personalhantering till Workday Cloud

Snabbväxande globalt företag moderniserar sin personalhantering med ökad flexibilitet, snabbhet samt ökade insikter

PLEASANTON, CA OCH STOCKHOLM, SVERIGE--(Marketwired - Oct 22, 2014) - Workday Inc. (NYSE: WDAY), som är en ledande leverantör av professionella molnlösningar för finans och personalhantering, meddelar idag att Opera Software (Opera), marknadsledande inom utveckling av webbläsare för datorer och mobila enheter, har valt Workday Human Capital Management (HCM) och Workday Recruiting. Med Workday kommer Opera förena rekrytering, talent management och personalhantering i molnet och modernisera företagets personalhantering med bättre flexibilitet, snabbhet och ökade insikter om personalen.

Med kontor på 28 platser runtom i världen gör Opera det möjligt för 350 miljoner människor att koppla upp sig mot internet. Företaget har tre affärsområden: Opera web browsers, Opera Mediaworks och Operas operator solutions. Under de senaste åren har Opera utvecklats och expanderat i snabb takt genom sammanslagningar och förvärv. Då företagets tidigare HR-system inte kunnat anpassas efter den snabba utvecklingen, väljer Opera nu att flytta sin personalhantering till Workdays molnlösning. Genom övergången till Workday skapar man moderna och mobila processer som kan stödja framtida tillväxt och utveckla hanteringen av företagets personal.

Insikt i realtid
Workday HCM ger detaljerad information om hur organisationers medarbetare utvecklas i sitt arbete och skapar ett system där dessa data och insikter kan fås från en enskild källa. Med inbyggda analys- och rapporteringssystem skapar Workday möjligheter för Opera att analysera sitt humankapital, såsom personalkostnader och kapacitetsbrister, i realtid för att kunna ta snabbare och bättre beslut. Workday ger också chefer och ledare tillgång till data som skapar bättre insikt och förståelse om organisationen och dess medarbetare vilket gör det enklare att mäta prestationer, hitta talanger och välja rätt kompetens till rätt position.

Effektivisering av global personalhantering
Med Workdays inbyggda ramverk för affärsprocesser kan Opera standardisera sina personalhanteringsprocesser globalt, rationalisera sina tillväxtprocesser och genomgående förbättra effektiviteten i verksamheten. Opera kommer enkelt att kunna konfigurera interna processer, såsom arbetsflöden och organisationsstrukturer och göra ändringar i verksamheten utan att involvera IT.

Intuitiv användarupplevelse
Workday är utvecklat för mobila enheter vilket gör det enkelt för Operas medarbetare att på egen hand, via smartphones, surfplattor eller bärbara datorer, få tillgång till information och utföra arbetsuppgifter oavsett vart de befinner sig. Workday erbjuder en intuitiv användarupplevelse som påminner om konsumentapplikationer vilket gör användandet enkelt för medarbetarna. Det blir dessutom enklare för Opera att kommunicera med sin personal. Med Workday Recruiting kan Operas chefer till exempel enkelt dela information om jobbkandidater med sina kollegor för att få återkoppling på ett tidigt stadium innan man investerar i en intervju vilket ökar samarbetsförmågan och sparar tid.

-
Operas organisationskultur är innovationsdriven och fokuserar på människor och vi ville att detta skulle reflekteras i vårt personalhanteringssystem, säger Tove Selnes, chief human resources officer, Opera Software. Med Workday får vi tillgång till en HR-lösning som levereras i molnet och är agil, snabb och ger oss en djupare förståelse av vår arbetskraft som är Operas mest värdefulla tillgång. Med dessa insikter kommer vi kunna ta bättre affärsbeslut och utveckla vår personalhantering. Dessutom ger vi vår personal tillgång till en modern och mobil teknisk lösning.

- Genom att erbjuda en lösning som kan anpassas efter företagets utveckling kommer Workday att modernisera Operas personalhantering och ge en djupare insikt om medarbetarna vilket skapar bättre arbetsplanering och talent management, säger Chano Fernandez, president, EMEA, Workday. Workday kommer även ge Operas personal tillgång till mobila lösningar och större självständighet vilket gör det lättare för dem att utföra HR-uppgifter så att de kan fokusera på att skapa värde för kunder och företag.

Om Workday
Workday är en ledande leverantör av professionella molnlösningar för finans och personalhantering. Workday grundades 2005 och erbjuder financial management, human capital management, och analysverktyg anpassade för världens största företag, utbildningsinstitutioner och myndigheter. Hundratals organisationer, från medelstora företag till Fortune 50-bolag, har valt Workday.

Forward-Looking Statements
This press release contains forward-looking statements including, among other things, statements regarding the expected performance and benefits of Workday's offerings. The words "believe," "may," "will," "plan," "expect," and similar expressions are intended to identify forward-looking statements. These forward-looking statements are subject to risks, uncertainties, and assumptions. If the risks materialize or assumptions prove incorrect, actual results could differ materially from the results implied by these forward-looking statements. Risks include, but are not limited to, risks described in our filings with the Securities and Exchange Commission (SEC), including our Form 10-Q for the quarter ended July 31, 2014 and our future reports that we may file with the SEC from time to time, which could cause actual results to vary from expectations. Workday assumes no obligation to, and does not currently intend to, update any such forward-looking statements after the date of this release.

Any unreleased services, features, or functions referenced in this document, our website or other press releases or public statements that are not currently available are subject to change at Workday's discretion and may not be delivered as planned or at all. Customers who purchase Workday, Inc. services should make their purchase decisions based upon services, features and functions that are currently available.

© 2014. Workday, Inc. All rights reserved. Workday and the Workday logo are registered trademarks of Workday, Inc.

Contact Information:

Presskontakt: