Nexstim Oyj Terapialiiketoiminnan päivitys, 3. vuosineljännes 2019

Yhtiötiedote, Helsinki, 15. lokakuuta 2019 klo 9.30 (EEST)

Nexstim Oyj Terapialiiketoiminnan päivitys, 3. vuosineljännes 2019

Nexstim Plc (NXTMH:HEX, NXTMS:STO) ("Nexstim" tai "yhtiö"), neuromodulaatioyritys, joka markkinoi kehittämäänsä uraauurtavaa aivostimulaatioteknologiaa vakavan masennuksen yksilölliseen hoitoon, ilmoittaa 3. vuosineljänneksen aikana saavutetusta edistyksestä NBT®- eli Navigated Brain Therapy -järjestelmän kaupallistamiskehityksessä.

Terapialiiketoimintaan painottunut strategia on tuottanut jatkuvasti hyviä tuloksia, ja yrityksen NBT®-terapiajärjestelmä saavutti 22 asennetun järjestelmän rajapyykin syyskuun 2019 lopussa. Yhdysvalloissa NBT® -järjestelmiä on asennettu 8 eri kohteeseen, Euroopassa ja muualla maailmassa niitä on yhteensä 14. NBT®-järjestelmät on toimitettu Yhdysvalloissa sijaitseville klinikoille vakavan masennuksen hoidossa käytettäviksi. Euroopassa ja muualla maailmassa niitä käytetään sekä vakavan masennuksen että kroonisen neuropaattisen kivun hoitoon.

NBT®-järjestelmän asennuskannan kasvu on johtanut terapialiiketoiminnan liikevaihdon huomattavaan nousuun. Vuoden 2019 tammikuun 1. ja syyskuun 30. päivän välisenä aikana terapialiiketoiminnan liikevaihto kasvoi 200 prosentilla 1,1 miljoonaan euroon (1.1.–30.9.2018: 0,4 miljoonaa euroa). Kokonaisliikevaihto, johon sisältyy NBS-järjestelmämyynti, kasvoi samalla aikavälillä 37 prosenttia 2,0 miljoonaan euroon (1.1.–30.9.2018: 1,4 miljoonaa euroa).

NBT®-terapialiiketoiminnan kattaman osuuden kokonaisliikevaihdosta kasvaessa toistuvan liikevaihdon osuus kasvaa. Toistuva liikevaihto (terapialiiketoiminnan myynnin kokonaismäärä pois lukien NBT®-pääomajärjestelmämyynti) kattoi 1.1.–30.9.2019 välisenä aikana 61 prosenttia terapialiiketoiminnan liikevaihdosta. Nexstim tähtää noin 100 000 euron vuosittaiseen liikevaihtoon jokaista NBT®-järjestelmää kohden niissä asiakaskohteissa, joissa järjestelmä on aktiivinen ja asennettu. Kuluvan 12 kuukauden jakson (1.10.2018–30.9.2019) aikana Nexstim saavutti keskimäärin 81 000 euroa liikevaihtoa NBT®-terapiajärjestelmää kohden.

Kaikki tässä tiedotteessa esitetyt taloudelliset tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Martin Jamieson, hallituksen puheenjohtaja ja Nexstimin toimitusjohtaja, kommentoi: "Nexstimin uudistettu strategia, joka painottuu SmartFocus®-tuotteittemme tarjoamien vakavan masennuksen hoitomahdollisuuksien kapitalisointiin, edistyy hyvin. Otamme tyytyväisinä vastaan uuden, kasvavan joukon asiakkaita, jotka luottavat ainutlaatuiseen teknologiaamme. Se tarjoaa parempia hoitotuloksia masennuspotilaille aikana, jona aivostimulaation käyttö tavallisena hoitomenetelmänä on yhä vetovoimaisempaa. Terapialiiketoimintamalli on Nexstimille strateginen mahdollisuus rakentaa juoksevaa tuloa tuottavaa liiketoimintaa keskittyen sekä NBT®-terapiajärjestelmien nopeasti kasvavaan asennuskantaan että niiden korkeaan käyttöasteeseen."

Lisätietoja saa verkkosivulta www.nexstim.com tai ottamalla yhteyttä:

Martin Jamieson, hallituksen puheenjohtaja, toimitusjohtaja
martin.jamieson@nexstim.com

Sisu Partners Oy (hyväksytty neuvonantaja)
Jussi Majamaa
jussi.majamaa@sisupartners.com

Tietoja Nexstim Oyj:stä

Nexstim on suomalainen, kansainvälisillä markkinoilla toimiva lääkintäteknologiayritys. Missionamme on mahdollistaa haastavien aivosairauksien yksilöllinen ja tehokas  diagnostiikka ja hoito.

Nexstim on kehittänyt uraauurtavan noninvasiivinen aivostimulaatioteknologia nimeltä SmartFocus®. SmartFocus® perustuu kallon ulkopuoliseen aivostimulaatioon (TMS eli transcranial magnetic stimulation), johon on yhdistetty 3D-navigointijärjestelmä. Uniikki teknologia mahdollistaa halutun aivoalueen tarkan ja yksilöllisen stimuloinnin.

SmartFocus® TMS teknologiaa käytetään Nexstimin kehittämässä NBT® (Navigated Brain Therapy) -laitteistossa, jolla on FDA:n markkinointi- ja jakelulupa vakavan masennuksen hoitoon Yhdysvalloissa. NBT®-laitteisto on CE-hyväksytty Euroopassa käytettäväksi vakavan masennuksen ja kroonisen neuropaattisen kivun hoidossa.

Lisäksi Nexstim markkinoi kehittämäänsä,  SmartFocus® TMS teknologiaan perustuvaa NBS (Navigated Brain Stimulation) -laitteistoa. Nexstimin NBS-laitteisto on ainoa FDA:n hyväksymä ja CE-merkitty navigoiva TMS-laitteisto liikeaivokuoren ja aivojen puhealueiden leikkausta edeltävää kartoitusta varten. Nexstimin osakkeet on listattu Nasdaq First North Growth Market Finlandin ja Nasdaq First North Growth Market Swedenin markkinapaikoilla.

Lisätietoja on osoitteessa www.nexstim.com

Liite