Ändring av antal aktier i Aktia Bank Abp

Börsmeddelande
13.2.2020 kl. 16.00

Ändring av antal aktier i Aktia Bank Abp

Aktia Bank Abp har i en riktad emission emitterat 744 696 nya aktier som ett led i förvärvet av minoritetsandelen i Aktia Kapitalförvaltning Ab. Aktierna har emitterats med stöd av bolagsstämmans emissionsbemyndigande 11.4.2019.

Aktia Bank Abp meddelade i december 2019 att Aktia Bank Abp och Aktia Kapitalförvaltning Ab:s minoritetsägare Evergreen Holding Ab nått en överenskommelse enligt vilken Aktia Bank Abp förvärvar hela minoritetsandelen om 24 % i Aktia Kapitalförvaltning Ab inom första kvartalet 2020 genom förvärv av Evergreen Holding Ab:s aktiestock. I vederlag för förvärvet har Aktia Bank emitterat nya aktier till majoriteten av Evergreen Holding Ab:s aktieägare, som alla är medarbetare i Aktia Kapitalförvaltning, vilket likriktar parternas intresse att jobba för en allt bättre värdeutveckling i Aktia. Aktierna har tecknats till kursen 9,0398 euro per aktie, vilket motsvarar Aktia-aktiens medelkurs på Nasdaq Helsinki Oy vägd med volymen av genomförda transaktioner under perioden 1–30.11.2019.

De nya aktierna registreras i handelsregistret 14.2.2020 och upptas till handel på Nasdaq Helsinki Oy från och med 17.2.2020. Efter emissionen ökar antalet aktier i Aktia med 744 696 aktier till 69 917 133 aktier. Teckningspriset tas i sin helhet upp i bolagets aktiekapital som en ökning av detta.

Aktia Bank Abp kommer att förvärva den återstående minoritetsandelen av Evergreen Holding Ab:s aktiestock inom utgången av första kvartalet 2020.

AKTIA BANK ABP

Mera information:
Ekonomi- och finansdirektör Outi Henriksson, tfn 010 247 6236
Koncernjurist Mia Bengts, tfn 010 247 6348

Distribution:
Centrala massmedier
www.aktia.com

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat förmögenhet och välfärd från en generation till en annan redan under 200 års tid. Vi betjänar våra kunder via digitala kanaler överallt och ansikte mot ansikte på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Uleåborgs-, Tammerfors-, Åbo- och Vasaregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 800 personer på olika håll i Finland. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com.