Nokia valittiin Telian 5G-yhteistyökumppaniksi Suomessa ja standalone 5G -runkoverkon toimittajaksi useilla eri markkinoilla

Tiedote

• Nokia toimittaa Telialle 5G-radioverkkolaitteistoja ja uudistaa yhtiön verkot Suomessa
  • Nokia on myös Telian standalone 5G -runkoverkkojen toimittaja kuudessa Euroopan maassa

21.10.2020

Espoo, Suomi – Nokia on tänään julkistanut yhteistyösopimuksen Telian kanssa, jonka myötä Nokiasta tulee Telian 5G-radioverkkolaitteistojen ainoa toimittaja Suomessa. Viisivuotinen sopimus kattaa nykyisten verkkojen uudistamisen ja siihen kuuluu yli 7 500 tukiasemapaikkaa. Nokia on Telian pitkäaikainen yhteistyökumppani ja valittu nyt myös Telian standalone (SA) 5G -runkoverkkojen toimittajaksi Liettuassa, Norjassa, Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Virossa.

Nokia toimittaa Telialle AirScale -tuotevalikoiman, johon kuuluvat 5G-radioverkkolaitteisto, AirScale-tukiasemat sekä AirScale-radioverkkotuotteet. Sopimus kattaa myös nykyisten radioverkkojen uudistamisen sekä 5G-verkkojen käyttöönoton Suomessa. Nokia on Telian nykyinen yhteistyökumppani radioverkoissa ja toimittaa yhtiön non-standalone (NSA) 5G      -runkoverkot kaikissa maissa. Näiden verkon ytimessä olevien ratkaisujen avulla Telia pystyy vahvistamaan johtavaa asemaansa ja tarjoamaan kuluttaja- ja yritysasiakkailleen erittäin suorituskykyisten yhteyksien tuomia hyötyjä.

Nokia toimittaa Telialle 5G -runkoverkkotuote- ja Cloud Packet Core -valikoimansa myötä myös standalone 5G -runkoverkon. Nokian ratkaisu tarjoaa Telialle erittäin skaalautuvat ja joustavat standalone 5G -runkoverkkotoiminnot, jotka voidaan integroida täysin Telian nykyiseen Control/User Plane Separation (CUPS) -pilviympäristöön. Ratkaisun avulla Telia voi rakentaa yhtenäisen runkoverkon, joka mahdollistaa kaikissa verkkosukupolvissa (2/3/4/5G) toimivat palvelut, tarjoten asiakkaille saumattoman kokemuksen.

Telia otti ensimmäiset 5G-verkot esikaupalliseen käyttöön Helsingissä, Vantaalla ja Oulussa vuonna 2018 yhdessä Nokian kanssa. Ensimmäinen kaupallinen verkko otettiin käyttöön vuoden 2019 alussa ja siitä lähtien käyttöönotto on jatkunut kiihtyvällä tahdilla 42 kaupunkiin, joiden asukasluku kattaa yli 25 prosenttia koko Suomen väestöstä.

Allison Kirkby, Telian toimitusjohtaja, sanoi: “Verkkomme merkitys ei ole koskaan ollut suurempi kuin nyt niiden luodessa perustan menestyvälle digitaaliselle taloudelle. Nokia on standalone 5G -runkoverkkojemme ainoa toimittaja kaikilla markkinoilla sekä radioverkkojemme toimittaja Suomessa. Meillä on Nokian kanssa pitkä yhteinen historia ja olemme tehneet tiivistä yhteistyötä erityisesti Suomessa. Odotan innolla yhteistyömme jatkumista ja sitä, että voimme tarjota asiakkaillemme markkinoiden parhaan verkon.”

Pekka Lundmark, Nokian toimitusjohtaja, sanoi: “On hienoa jatkaa pitkäaikaista yhteistyötä Telian kanssa. Olemme työskennelleet Telian kanssa jo noin puolen vuosisadan ajan toimittaen ensiluokkaisia tietoliikenneverkkoja, ja nyt jatkamme tätä yhteistyötä edelleen 5G:n aikakaudelle ja toimitamme Telialle radioverkkoteknologiaa Suomessa sekä 5G-runkoverkon Pohjoismaissa ja Baltiassa. Odotan innolla yhteistyömme jatkumista tiiviinä myös tulevina vuosina.”

Nokia on maailmanlaajuinen johtaja 5G:ssä markkinoiden ainoan maailmanlaajuisesti saatavilla olevan, kattavan tuotevalikoimansa ansiosta. Yli 160 kaupallisen yhteistyökumppanin myötä 5G-ratkaisumme, ohjelmistomme ja palvelumme auttavat asiakkaitamme hyödyntämään uuden sukupolven verkkoteknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Lisätietoa: Nokia 5G.

Lisätietoja (englanniksi):

Nokia
Luomme teknologiaa yhdistämään koko maailman. Vain Nokia tarjoaa kokonaisvaltaisen valikoiman verkkoratkaisuja, ohjelmistoja, palveluita ja lisensointimahdollisuuksia maailmanlaajuisesti. Innovaatioidemme ja palkitun Nokia Bell Labsin johdolla olemme 5G-verkkojen kehityksen ja käyttöönoton kärjessä.

Radioverkkojemme avulla viestintäpalveluja tarjoavat asiakkaamme palvelevat yli 6,4 miljardia liittymää, ja yritysasiakkaamme ovat ottaneet käyttöön yli 1 300 teollisuuden verkkoa ympäri maailmaa. Sitoutuen korkeimpiin eettisiin liiketoimintaperiaatteisiin muutamme ihmisten tavan elää, työskennellä ja viestiä. Seuraa meitä verkkosivuillamme www.nokia.com ja Twitterissä @nokia.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Nokia