Talenom laajenee yrityskaupoilla Ruotsissa ja nostaa liikevaihtoa koskevaa ohjeistustaan

Talenom Oyj    Sisäpiiritieto    18.3.2021 kello 12.00

Talenom Oyj on sopinut ostavansa Crescendo AB:n tilitoimiston Nackassa ja Progredo AB:n tilitoimiston Östersundissa ja Åressa. Yrityskauppojen myötä Talenom vahvistaa entisestään asemaansa Ruotsin markkinoilla ja laajentaa toimintaansa kahdelle uudelle paikkakunnalle Östersundiin ja Åreen. Talenom uskoo, että yrityskaupat tukevat sen orgaanista kasvua uusien alueiden ohella myös Itä-Tukholmassa.

Ostetut liiketoiminnat siirtyvät Talenomille 1.4.2021. Ostokohteiden yhteenlaskettu liikevaihto viimeisen 12 kuukauden ajanjaksolta oli noin 2,3 miljoonaa euroa (edeltävä 12 kuukauden vertailukausi: 2,3 miljoonaa euroa) ja liikevoitto noin 0,3 miljoonaa euroa (edeltävä 12 kuukauden vertailukausi: 0,3 miljoonaa euroa).

Yritysostojen johdosta Talenom päivittää taloudellisia näkymiään ja nostaa ohjeistustaan vuodelle 2021 liikevaihdon osalta.

Uusi ohjeistus vuodelle 2021

Vuoden 2021 liikevaihdon odotetaan olevan 78-82 miljoonaa euroa ja liikevoiton odotetaan olevan 14-16 miljoonaa euroa.

Aikaisempi ohjeistus vuodelle 2021

Aikaisemmassa, vuoden 2020 tilinpäätöstiedotteessa 8.2.2021 julkaistussa ohjeistuksessa
vuoden 2021 liikevaihdon odotettiin olevan 75–80 miljoonaa euroa ja liikevoiton odotettiin olevan 14–16 miljoonaa euroa.

Yritysostoilla ei ole integraatiokuluista ja kauppahinnan poistosta johtuen lyhyellä aikavälillä tilikauden liikevoittoa kasvattavaa vaikutusta, varsinkin kun liiketoiminta siirtyy Talenomille kannattavimpien kevään kuukausien jälkeen.

Yrityskauppojen toteuttaminen

Yrityskaupat toteutetaan ostamalla yhtiöiden osakekannat kokonaisuudessaan. Maksuvälineinä käytetään suunnatussa osakeannissa merkittäviä Talenom Oyj:n uusia osakkeita ja käteistä. Kauppahintojen yhteenlaskettu arvo on 2,2 miljoonaa euroa. Mahdollisten lisäkauppahintojen yhteenlaskettu arvo ostettujen liiketoimintojen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden täyttyessä on enintään 0,4 miljoonaa euroa.

”Olen todella tyytyväinen saadessamme Crescendon ja Progredon toimistot vahvistamaan Ruotsin kasvuamme. Asemamme Ruotsin tilitoimistomarkkinoilla vahvistuu jatkuvasti. On hienoa saada joukkoomme kaksi erinomaista toimistoa, jotka ovat jo pitkään ja hyvällä menestyksellä toimineet vahvasti asiakaslähtöisellä liiketoimintamallilla. Yhdistämällä voimamme voimme tarjota yrittäjäasiakkaille Östersundissa, Åressa ja Nackassa entistä parempaa palvelua. Samalla laajennamme mahdollisuuksia kiihdyttää Talenomin liiketoiminnan kasvua Ruotsissa. Toivotamme uudet toimistot lämpimästi tervetulleeksi Talenomille”, sanoo Talenomin toimitusjohtaja Otto-Pekka Huhtala.

”Sekä Crescendo että Progredo työskentelevät aktiivisesti asiakkaidensa hyvinvoinnin ja menestyksen edistämiseksi. Tämä asiakaskeskeinen toimintatapa on ollut lähtökohtana Ruotsin liiketoiminnan kasvattamisessa. Nyt saamme riveihimme merkittävää osaamista, jonka myötä Talenomin asema asiakkaidensa lähimpänä neuvonantajana vahvistuu myös kansainvälisessä ympäristössä”, kertoo Talenomin kansainvälisistä liiketoiminnoista vastaava johtaja Tuomas Iivanainen.

Ostokohteiden taloudelliset tiedot ja kauppahinnat

1 000 euroaCrescendo ABProgredo ABYhteensä
Tulostietoja1-12/20201-12/20191-12/20201-12/20191-12/20201-12/2019
Liikevaihto1 2781 3891 0209522 2992 342
Liikevoitto109149215110323260

Siirtyvän yrityksen avaava tase, arvio6.4.20216.4.20216.4.2021
Liikearvo ja muut aineettomat hyödykkeet000
Muut varat414378792
Vastaavaa yhteensä 414378792

Oma pääoma135245380
Pitkäaikainen vieras pääoma000
Lyhytaikainen vieras pääoma278134412
Vastattavaa yhteensä414378792

Työntekijöiden lukumäärä131225

Kauppahinta rahana4196901 110
Kauppahinta osakkeina4196901 110
Kauppahinta yhteensä8381 3812 219

Lisäkauppahinta enintään34549395

Luvut on muunnettu Ruotsin kruunuista euroiksi 16.3.2021 päivän kurssilla (1 euro = 10,14 kruunua).

Kauppaan liittyvässä suunnatussa osakeannissa merkittävät 99 285 uutta osaketta rekisteröidään kaupparekisteriin arviolta 8.4.2021. Talenom Oyj:n osakkeiden kokonaismäärä uusien osakkeiden rekisteröinnin jälkeen on 43 465 622 osaketta. Annettavien uusien osakkeiden määrä vastaa noin 0,2 % Talenom Oyj:n kaikista osakkeista ennen uusien osakkeiden antamista. Uudet osakkeet tuottavat osakkeenomistajan oikeudet niiden rekisteröintipäivästä lukien. Osakeannissa liikkeeseen lasketut osakkeet otetaan myöhemmin kaupankäynnin kohteeksi Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalla.

TALENOM OYJ
HALLITUS

Lisätietoja:
Otto-Pekka Huhtala
Talenom Oyj
otto-pekka.huhtala@talenom.fi

Talenom on vuonna 1972 perustettu ketterä ja edistyksellinen tilitoimisto. Liiketoiminta-ajatuksemme on yrittäjien arjen helpottaminen markkinoiden helppokäyttöisimmillä sähköisillä työkaluilla sekä pitkälle automatisoiduilla palveluilla. Kattavien tilitoimistopalvelujen lisäksi tuemme asiakkaidemme liiketoimintaa monipuolisilla asiantuntijapalveluilla sekä rahoitus- ja pankkipalveluilla. Visionamme on tarjota ylivoimaiset tilitoimisto- ja pankkipalvelut pk-yrityksille.

Talenomin kasvuhistoria on ollut vahva – liikevaihdon keskimääräinen vuosikasvu oli noin 15,5 % vuosina 2005–2020. Talenomin palveluksessa oli vuoden 2020 lopussa 912 työntekijää Suomessa ja Ruotsissa yhteensä 47 toimipisteessä. Talenomin osake on listattu Helsingin pörssin päälistalla.

JAKELU:
www.talenom.fi