Hexatronic förlänger avtalet med CityFibre

Hexatronic Group AB (publ)

Pressmeddelande 22 februari, 2022

Hexatronic förlänger avtalet med CityFibre

Hexatronic UK Ltd., ett helägt dotterbolag till Hexatronic Group AB, har tecknat ett ramavtal med CityFibre, Storbritanniens största oberoende leverantör av fiberbaserad infrastruktur, avseende passiva fiberoptiska lösningar och omfattar fiberoptiska kablar, mikrodukt och nätprodukter.

Det förnyade leverantöravtalet är en fortsättning av det tidigare annonserade avtalet från februari 2019 som omfattade leverans av liknande lösningar till CityFibres utbyggnad till en miljon hem.

Avtalet uppskattas till 100 MGBP för de kommande tre åren med möjlighet för CityFibre att förlänga kontraktet ytterligare två år. Produkterna kommer att användas till CityFibres fortsatta utbyggnad av 100% fiberbaserad infrastruktur till upp till 8 miljoner hem, 800 tusen företag, 400 tusen platser inom den offentliga sektorn och 250 tusen accesspunkter för 5G till slutet av 2025.

Kommentar från James Thomas, Director of Supply Chain at CityFibre
”Vi är mycket glada över att kunna fortsätta och utveckla vårt samarbete med Hexatronic. De har konsekvent tillhandahållit högkvalitativa lösningar till vår nationella utbyggnad och är forsatt en nära samarbetspartner. Vi ser fram emot vårt fortsatta samarbete, i det för Storbritannien mycket viktiga arbetet att bygga ut den digitala infrastrukturen.”

Kommentar från Henrik Larsson Lyon, VD Hexatronic Group
Vi är mycket glada över det fortsatta förtroendet som CityFibres största leverantör av passiva fiberlösningar, åt en så dynamisk och viktig aktör på den expansiva marknaden i Storbritannien. Vi har under många år haft ett nära samarbete med CityFibre som strategisk partner och även innan dess som partner för utveckling av lösningar som effektiviserar deras fiberutbyggnand. Våra marknadsledande FTTH-produkter kännetecknas av snabba och enkla installationer och vi stöttar även våra kunder med lokal fältsupport samt utbildningsmöjligheter. Det fortsatta partnerskapet med CityFibre stärker vår position på den snabbt växande marknaden i Storbritannien.

Göteborg, 22 februari, 2022
Henrik Larsson Lyon
VD Hexatronic Group

För eventuella frågor, vänligen kontakta:
Henrik Larsson Lyon, VD Hexatronic Group, 0706 50 34 00
Pernilla Lindén, CFO Hexatronic Group, 0708 77 58 32

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2022 kl. 17.30 CET.

Om CityFibre
CityFibre är Storbritanniens största, oberoende leverantör av fiberbaserad infrastruktur. Vi tillhandahåller digital infrastruktur som möjliggör att våra kunder kan erbjuda ultrasnabbt, pålitligt och framtidssäkrat bredband-, ethernet- och 5G-tjänster till hem, företag, skolor, sjukhus, läkarmottagningar och allt därtill som kräver uppkoppling.
Vi har ett pågående utbyggnadsprojekt, om £4md, avseende utrullning av fiberbaserad infrastruktur, vilket kommer att täcka upp till en tredjedel av Storbritannien till 2025. Det omfattar 8 miljoner hem, 800 tusen företag, 400 tusen platser inom den offentliga sektorn och 250 tusen accesspunkter för 5G. Vi har tidigare tillkännagett att 285 städer och byar kommer att omfattas av vår fiberinfrastruktur, som en del av vår nationella utbyggnad.
Som Storbritanniens enda leverantör av 100% fiberbaserad infrastruktur har CityFibre förtroendet hos flera stora internetleverantörer och mobiloperatörer, inklusive TalkTalk, Three, Vodafone och Zen, då vi aktivt stöttar en ny generation av mindre, regionala internetleverantörer som är fokuserade på att leverera bredband via fiber.
CityFibre är baserat i London och ägs av Antin Infrastructure Partners, Goldman Sachs Asset Management, Mubadala Investment Company och Interogo Holding.

Om Hexatronic Group
Hexatronic Group AB (publ) är en koncern som utvecklar, marknadsför och levererar produkter, komponenter och systemlösningar med huvudsaklig fokus på den fiberoptiska marknaden. Hexatronic erbjuder ett brett sortiment av innovativa system- och produktlösningar för infrastruktur inom främst passiv fiberoptik med globala varumärken som Matrix, Viper, Stingray, Raptor, InOne, Drytech™, Lightmate®, Skyline och Wistom®. Hexatronic har sitt säte i Göteborg, Sverige och har bolag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Italien, Estland, Lettland, Litauen, Kina, Nya Zeeland, Australien, USA och Kanada. Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm under tickern HTRO. För mer information, se https://group.hexatronic.com

2022-02-22-Hexatronic-förlänger-avtalet-med-CityFibre