ZetaDisplay publicerar finansiell uppdatering för fjärde kvartalet 2022 och presenterar vägledning för räkenskapsåret 2023

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL ELLER TILL NÅGON PERSON SOM ÄR BOSATT I USA, DESS TERRITORIER OCH BESITTNINGAR, ELLER FÖR RÄKNING ELLER NYTTA AV AMERIKANSKA PERSONER (U.S. PERSONS, ENLIGT DEFINITIONEN I REGULATION S I U.S. SECURITIES ACT OF 1933) ELLER I ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN DISTRIBUTION SKULLE VARA FÖRBJUDEN ENLIGT TILLÄMPLIG LAG

Stockholm, 13 januari 2023

I samband med den pågående refinansieringsprocessen publicerar ZetaDisplay AB (publ) nedan uppdatering om ZetaDisplays finansiella resultat för fjärde kvartalet 2022 och presenterar vägledning för 2023.

Oreviderad konsoliderad finansiell information för de tre månader som slutade den 31 december 2022:

• Nettoomsättningen ökade med 36,8% jämfört med samma period föregående år och uppgick till 167,4 (122,4) miljoner kronor. SaaS-intäkter ökade med på 10,4% jämfört med samma period föregående år och uppgick till 49,8 (45,1) miljoner kronor. Totala intäkter ökade med 34,4% jämfört med samma period föregående år och uppgick till 167,6 (124,7) miljoner kronor. För räkenskapsåret 2022 ökade nettoomsättningen med 27,1% och uppgick till 534,5 (420,5) miljoner kronor
  • ARR, såsom presenteras i de finansiella rapporterna, ökade med 2,3% jämfört föregående kvartal och uppgick till 197,7 (192,2) miljoner kronor, vilket visar på ZetaDisplays förmåga att vinna nya kunder och samtidigt bibehålla ett lågt kundbortfall vilket ökar tillväxten i den återkommande intäktsbasen
  • EBITDA uppgick till 14,1 (15,3) miljoner kronor. Justerat för poster av engångskaraktär som redovisas i de finansiella rapporterna uppgick EBITDA till 14,1 (15,8) miljoner kronor. Rapporterade EBITDA-siffror inkluderar kostnader för strategiska och operativa initiativ som förväntas gynna verksamheten i framtiden. Justerat för dessa extraordinära kostnader uppgår EBITDA till 71,3 miljoner kronor för räkenskapsåret 2022
  • Räntebärande bruttoskuld uppgick till 319,0 miljoner kronor och likvida medel uppgick till 59,2 miljoner kronor vid per sista december, 2022

Vägledning för räkenskapsåret 2023 (baserat på 2023 års budgetsiffror):

• Nettoomsättningen estimeras uppgå till cirka 600 miljoner kronor, med SaaS-intäkter uppgående till cirka 220 miljoner kronor
  • Justerat för poster av engångskaraktär (inklusive poster relaterade till strategiska och operationella åtgärder) estimeras EBITDA överstiga 80 miljoner kronor

Denna information är sådan information som ZetaDisplay AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 13 januari 2023 kl. 08.00 CET.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Per Mandorf, Koncernchef och VD
Telefon: +46-704-25 82 34
E-Mail: per.mandorf@zetadisplay.com

Michael van Straten, CFO
Telefon: +45-538-482 83
E-Mail: michael.vanstraten@zetadisplay.com

Robert Bryhn, CMO / Head of Communication
Telefon: +46-709-80 20 80
E-Mail: robert.bryhn@@zetadisplay.com

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är ledande i Norden och tvåa i Europa och vi driver dagligen den digitala transformeringen i fysiska miljöer. Våra lösningar, koncept och vår mjukvara digitaliserar, påverkar och informerar människors beteende vid beslutstillfället i butiker, i offentliga miljöer och på arbetsplatser. Våra lösningar är kända som Digital Signage där vi utvecklar och erbjuder fullservice och SaaS-lösningar. Vi är en globalt ledande aktör som aktivt påverkar utvecklingen av den internationella Digital Signage marknaden organiskt, genom innovation och genom förvärv.

ZetaDisplay har sitt säte i Malmö, omsätter cirka +500 Mkr och sysselsätter 220 medarbetare i sex europeiska länder. Totalt hanterar bolaget över 80 000 installationer på mer än 50 marknader. ZetaDisplay ägs av det brittiska investmentbolaget Hanover Investors. Mer information på www.ir.zetadisplay.com samt www.hanoverinvestors.com

Q4 2022 ZetaDisplay Finansiell Uppdatering