JUNI MÆNGDER: FRAGT PÅ LINJE MED FORVENTNING, PASSAGERER OP 19%

INVESTOR NEWS nr. 23 - 12. juli 2023

Færge – fragt: De samlede mængder i juni 2023 var 7,5% lavere end i 2022. Mængderne var 3,0% lavere end i 2022 justeret for Channel.

North Seas mængder var højere end sidste år, da eksporten af friske fødevarer til Storbritannien normaliseredes, og bilmængderne forblev robuste. Mediterraneans mængder var lavere end sidste år som følge af en nedgang i eksporten efter en tidlig opbremsning i den europæiske efterspørgsel forud for sommeren.

Nedgangen i Channels mængder var i juni stadig delvist forårsaget af markeds-ændringer i juni 2022 afledt af en færgekonkurrents suspendering af sejladser i de foregående måneder i 2022. Mængderne i Østersøen var fortsat lavere end sidste år, da handelssanktionerne først fik fuld effekt på mængderne sidst på sommeren i 2022.

For de sidste tolv måneder 2023-22 var der en nedgang i de samlede transporterede fragt-lanemeter på 10,9% til 39,0 mio. fra 43,8 mio. i 2022-21. Nedgangen var 4,3% justeret for Channel.

Færge - passager: Antallet af passagerer steg 18,9% drevet af en fortsat tilbage-venden af passagerer samt flere buspassagerer på Kanalen. Antallet af passagerer svarede til 88% af antallet i juni 2019, den seneste sammenlignelige måned før Covid-19. Antallet af biler svarede til 88% af antallet i 2019.

For de sidste tolv måneder 2023-22 var det samlede antal passagerer 4,3 mio. sammenlignet med 1,9 mio. i 2022-21 og 5,1 mio. i 2019.

DFDS færgemængder
 Juni Sidste tolv måneder
Fragt202120222023Ændr. 2021-202022-212023-22Ændr.
Lanemeter, '0003.8393.6983.420-7,5% 43.74943.83339.048-10,9%

Passager202120222023Ændr. 2021-202022-212023-22Ændr.
Passagerer, '0004635041618,9% 9561.9354.339124,3%

DFDS rapporterer månedlige færgemængder for fragt og passagerer med henblik på at give yderligere indsigt i trends for mængdeudviklingen i DFDS’ europæiske rutenetværk. DFDS’ færgeruter muliggør varehandel og rejser i og omkring Europa. Klik på link for at se et kort over det samlede netværk. Mængder for juli 2023 forventes offentliggjort 15. august 2023 omkring kl. 7.30.

Torben Carlsen, CEO +45 33 42 32 01

Karina Deacon, CFO +45 33 42 33 42

Søren Brøndholt Nielsen, IR +45 33 42 33 59

Christina Bruun Madsen +45 51 71 42 88

Om DFDS

Vi driver et transportnetværk i og omkring Europa med en omsætning på DKK 27 mia. og 12.500 ansatte.

Vi transporterer varer i trailere med færge, vej og jernbane, og vi tilbyder relaterede logistik-løsninger.

Vi transporterer også passagerer i bil og til fods med  færger – på korte ruter og på ruter med overnatning.

DFDS blev grundlagt i 1866, har hovedkontor og er børsnoteret i København.

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 the Norwegian Securities Trading Act.

Vedhæftet fil

DFDS_DK_NR_23_12_07_2023_JUN_VOLUMEN