Zenas BioPharma Mengumumkan Perjanjian Lesen dan Kerjasama Strategik dengan Bristol Myers Squibb untuk Membangunkan dan Mengkomersialkan Antibodi Dwifungsi Novel Obexelimab di Jepun, Korea Selatan, Taiwan, Singapura, Hong Kong dan Australia


Kerjasama memajukan visi Zenas untuk membawa ubat-ubatan berasaskan imunologi yang inovatif kepada pesakit di seluruh dunia dengan memanfaatkan kepakaran Bristol Myers Squibb yang telah lama wujud dalam penyakit antara imun

Zenas akan menerima bayaran tunai pendahuluan sebanyak $50 juta dan pelaburan ekuiti daripada Bristol Myers Squibb, bersama dengan potensi pembayaran tambahan berasaskan pencapaian dan royalti di wilayah berlesen

WALTHAM, Mass., Sept. 05, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Zenas BioPharma, sebuah syarikat biofarmaseutikal global yang komited untuk menjadi peneraju dalam pembangunan dan pengkomersialan terapi berasaskan imunologi, hari ini mengumumkan bahawa ia telah memeterai perjanjian lesen dan kerjasama dengan Syarikat Bristol Myers Squibb untuk membangunkan dan mengkomersialkan obexelimab bagi penyakit autoimun di Jepun, Korea Selatan, Taiwan, Singapura, Hong Kong dan Australia.

Obexelimab ialah antibodi monoklon dwifungsi percubaan, bukan sitolisis dan berperikemanusiaan yang mengikat CD19 dan FcγRIIb untuk merencat sel B, plasmablast dan sel plasma yang mengekspresikan CD19. Obexelimab kini sedang dikaji sebagai suntikan subkutaneus dalam percubaan Fasa III global kepada pesakit yang menghidap Penyakit Berkaitan IgG4 (IgG4-RD), penyakit yang pada masa ini tiada rawatan yang diluluskan. Kompaun ini juga sedang dikaji dalam percubaan Fasa II/III global kepada pesakit dengan antibodi panas Anemia Hemolisis Autoimun (wAIHA).

“Kerjasama ini menandakan satu kemajuan yang penting dalam merealisasikan visi kami untuk obexelimab memberikan manfaat kepada pesakit yang hidup dengan penyakit autoimun secara global,” kata Lonnie Moulder, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Zenas BioPharma. “Pasukan yang sangat berpengalaman dan bersemangat di Bristol Myers Squibb merupakan rakan kongsi ideal berdasarkan pembangunan yang terbukti, pengawalseliaan dan keupayaan komersial mereka di Jepun dan di seluruh wilayah yang berlesen.”

“Kerjasama ini mewakili peluang penting untuk menangani keperluan yang tidak terpenuhi bagi mereka yang hidup dengan IgG4-RD dan tiada pilihan rawatan yang diluluskan,” kata Steve Sugino, Naib Presiden Kanan & Pengurus Besar, Bristol Myers Squibb, Jepun. “Kami teruja untuk bekerjasama dengan Zenas BioPharma untuk meluaskan jangkauan obexelimab di wilayah berlesen dan memberikan kesan kepada kehidupan pesakit yang sedang menunggu.”

Di bawah syarat perjanjian lesen, Zenas akan menerima bayaran tunai pendahuluan sebanyak $50 juta dan layak menerima bayaran tambahan berkaitan dengan pencapaian pembangunan tertentu, pencapaian kawal selia dan komersial serta royalti ke atas jualan bersih obexelimab di wilayah berlesen. Sebagai pertukaran, Bristol Myers Squibb akan menerima hak eksklusif untuk membangunkan dan mengkomersialkan obexelimab di wilayah berlesen. Di samping itu, Bristol Myers Squibb membuat pelaburan ekuiti dalam Zenas.

Perihal Obexelimab

Obexelimab ialah antibodi monoklon peringkat Fasa 3 percubaan, dwifungsi, bukan sitolisis dan berperikemanusiaan yang meniru tindakan kompleks antigen-antibodi dengan mengikat CD19 dan FcγRIIb untuk merencat aktiviti sel zuriat B. Dalam beberapa kajian klinikal peringkat awal, termasuk dalam pelbagai penyakit autoimun, 198 subjek telah dirawat dengan obexelimab. Dalam kajian klinikal ini, obexelimab menunjukkan perencatan fungsi sel B tanpa menyusutkan sel, mengakibatkan kesan rawatan yang menggalakkan kepada pesakit dengan pelbagai penyakit autoimun. Zenas memperoleh hak eksklusif seluruh dunia bagi obexelimab daripada Xencor, Inc.

Maklumat lanjut tentang kajian Fasa 3 (INDIGO) untuk rawatan Penyakit Berkaitan IgG4 boleh didapati di clinicaltrials.gov: NCT05662241. Maklumat lanjut tentang kajian Fasa 3 (SApHiAre) boleh didapati di clinicaltrials.gov: NCT05786573.

Perihal penyakit berkaitan IgG4

IgG4-RD merupakan penyakit fibro-inflamasi antara imun kronik yang boleh menjejaskan pelbagai organ termasuk kelenjar air liur utama, orbit, kelenjar lakrimal, pankreas, pokok biliari, paru-paru, buah pinggang dan retroperitoneum. Kira-kira 20,000 pesakit didiagnosis dengan IgG4-RD di Amerika Syarikat sahaja. Walaupun pengiktirafannya semakin meningkat, masih terdapat keperluan untuk penyelidikan lanjut dan pilihan terapeutik efektif untuk individu yang menghidap penyakit yang melemahkan ini.

Di seluruh dunia, penggunaan glukokortikoid secara meluas dianggap sebagai standard penjagaan untuk merawat IgG4-RD. Tiada pilihan rawatan yang diluluskan untuk keadaan ini. Walaupun biasa digunakan, glukokortikoid dan terapi penyusutan sel B yang tersedia jarang membawa kepada peringanan jangka panjang dan bebas rawatan serta dikaitkan dengan risiko ketoksikan yang tinggi kepada pesakit ini. Terapi sedemikian juga boleh menjejaskan tindak balas vaksin, termasuk untuk SARS-CoV-2 dan influenza.

Perihal Zenas BioPharma

Zenas BioPharma ialah sebuah syarikat biofarmaseutikal global yang komited untuk menjadi peneraju dalam pembangunan dan pengkomersialan bagi terapi berasaskan imunologi untuk pesakit di seluruh dunia. Dengan pembangunan dan operasi klinikal di peringkat global, Zenas memajukan portfolio global yang mendalam dan seimbang bagi terapeutik autoimun yang berpotensi pertama dan terbaik dalam kelasnya dalam bidang keperluan perubatan yang tidak terpenuhi tinggi sambil memenuhi keperluan nilai persekitaran penjagaan kesihatan global yang dinamik. Saluran produk syarikat terus berkembang melalui strategi pembangunan perniagaan kami yang berjaya. Pasukan kepimpinan kami yang berpengalaman dan rangkaian rakan kongsi perniagaan memacu kecemerlangan operasi untuk menyampaikan terapi yang berpotensi transformatif untuk meningkatkan kehidupan mereka yang menghidap penyakit autoimun dan penyakit yang jarang ditemui. Untuk maklumat lanjut tentang Zenas BioPharma, sila lawati www.zenasbio.com dan ikuti kami di Twitter di @ZenasBioPharma dan LinkedIn.

Hubungan Pelabur dan Media:
Joe Farmer, Presiden & COO
Zenas BioPharma
IR@zenasbio.com