80 buah negara mengambil bahagian dalam Meja Bulat Menteri

FMF mengukuhkan kepimpinan Kerajaan dalam membolehkan Wilayah Super menyumbang kepada industri logam pada masa haapan


RIYADH, Arab Saudi, Jan. 04, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- Forum Mineral Masa Hadapan (FMF) hari ini mengumumkan Meja Bulat Menteri, akan diadakan pada 9 Januari 2024, menjelang mesyuarat ketiga edisi Forum, ditetapkan untuk memecahkan rekod kehadiran. Lapan puluh negara setakat ini disahkan hadir, lebih daripada empat puluh lima akan menghantar menteri untuk mengambil bahagian dalam perbincangan dengan pihak berkepentingan dalam satu mesyuarat ini, selain 20 organisasi antarabangsa rasmi, 30 pertubuhan bukan kerajaan dan 13 persatuan perniagaan.

Sebagai pertemuan peringkat tertinggi mineral di dunia, Meja Bulat mewakili titik perubahan yang bersejarah bagi sektor perlombongan dan logam global, sumbangan Wilayah Super yang menjangkau dari Afrika ke Asia Barat dan Tengah serta peranan kepimpinan Kerajaan dalam sektor ini dan wilayah.

Meja Bulat Menteri ialah inisiatif pelbagai pihak berkepentingan kerajaan yang diwujudkan oleh Arab Saudi untuk meningkatkan kerjasama antarabangsa dalam menghasilkan mineral kritikal yang terlibat dalam mentransformasikan sektor tenaga. Pertemuan itu diadakan apabila sektor mineral menghadapi cabaran yang belum pernah berlaku sebelum ini yang disebabkan peningkatan permintaan untuk peralihan tenaga mineral dan logam, di mana semua negara berlumba-lumba untuk mendapatkan rantaian bekalan yang stabil.

Selain itu, Meja Bulat Menteri menggalakkan kepentingan kerjasama untuk menangani cabaran global yang dijangkakan ini.

YAB Naib Menteri Hal Ehwal Perlombongan, Khalid Al-Mudaifer, menekankan bahawa bilangan menteri yang telah mengesahkan kehadiran mereka di Meja Bulat mencerminkan politik dan ekonomi Kerajaan yang kuat serta peningkatan kepentingan mineral dalam beberapa tahun kebelakangan ini, tahap kehadiran ini menunjukkan FMF telah mengukuhkan dirinya sebagai platform global yang terkemuka untuk membentuk masa depan mineral. YAB menyatakan, "Perwakilan kerajaan peringkat tinggi, daripada negara yang mengeluar dan menggunakan mineral, bermakna kerajaan dari seluruh dunia kini menyedari tentang kepentingan mineral, kerana mereka berusaha mendapatkan rantaian bekalan yang boleh dipercayai untuk mereka. Ini amat relevan dengan strategik mineral yang penting untuk program dan projek transformasi tenaga dan industri berkaitan."

Meja Bulat itu akan merangkumi perbincangan tentang persaingan yang disaksikan oleh pasaran logam di peringkat antarabangsa dan cara untuk mewujudkan ruang bagi negara, di tengah-tengah persaingan ini, bagi mencapai persetujuan antara mereka.

 

Coordonnées