Aktia och Swedbank ingår strategiskt partnerskap

Aktia Bank Abp
23.5.2024 kl. 14.00

Aktia och Swedbank har ingått ett strategiskt partnerskap som etablerar ett långsiktigt samarbete för att bättre betjäna bägge bankers företagskunder.

Den 23 maj undertecknade Aktia och Swedbank ett avtal om ett strategiskt partnerskap för att samarbeta på den finska marknaden. Partnerskapet är nästa steg i en lång relation av att göra affärer tillsammans i Finland. Samarbetet kommer att skapa en grund för båda parter att uppnå sina långsiktiga mål på den finländska marknaden. Intentionen är att komplettera varandra för att kunna betjäna kunderna ännu bättre.

I anslutning till partnerskapet kommer Swedbank att avveckla sina cash management-tjänster och betaltjänster i Finland. Swedbanks företagskunder i Finland har möjlighet att i fortsättningen betjänas av Aktia. Dessutom kommer Aktia att kunna utnyttja de investeringar som banken har gjort i leasing- och factoringplattformar via det strategiska partnerskapet och erbjuda dessa tjänster till Swedbanks stora företagskunder.

“Samarbetet stöder Aktias strategi och vår ambition att växa särskilt bland små och medelstora företag i Finland,” säger Anssi Huhta, Aktias direktör med ansvar för bankverksamheten och ställföreträdare för vd. “Vi ser mycket fram emot att utveckla samarbetet med Swedbank, som är en stark aktör på storföretagsmarknaden. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att använda de omfattande tjänster som vår betrodda partner erbjuder, också internationellt. Nu kommer vi att kunna stödja våra växande kunder ännu bättre.”

”Jag är glad att välkomna Aktia som vår nya samarbetspartner. Vi fullföljer nu vår strategi att arbeta med starka kompletterande partnerskap i Norden. Det är en strategi som gör det möjligt för oss att växa på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt. Idag är startskottet för samarbetet med Aktia och jag ser fram emot vad vi ska åstadkomma tillsammans,” säger Jens Henriksson, vd och koncernchef för Swedbank.

Mer information:

Mia Smeds, kommunikationsdirektör, tfn 044 546 0379

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 860 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundtillgångar (AuM) uppgick 31.3.2024 till 14,1 miljarder euro och balansomslutningen till 12,1 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). www.aktia.com

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se

Aktia_Swedbank_1 Aktia_Swedbank_2