Foreløpig regnskap 1999

Ratenivå på time-charter basis uttrykt i USD pr. dag var ca. 14% lavere enn gjennomsnittet for hele 1998. Skipenes driftskostnader for sammenlignbar flåte uttrykt i NOK er på samme nivå som tilsvarende periode i 1998. Tankterminalen Odfjell Terminals (Baytank) har et resultat på NOK 62 mill. (NOK 50 mill.). Som følge av økt aktivitetsnivå er administrasjonskostnadene høyere enn for 1998. Tallene inkluderer nå også vår 50% eierandel i Hoyer-Odfjell BV. Økningen i avskrivninger er primært en følge av nybyggingsleveranser.

For 4. kvartal 1999 isolert ble konsernets resultat før agio (disagio), ekstraordinære poster og skatter NOK 3 mill. (NOK 14 mill. i 4. kvartal 1998). Ratenivået for 4. kvartal 1999 var ca. 11% lavere enn 4. kvartal 1998 primært som følge av en vesentlig høyere bunkerspris og reduksjon i volumer.

VALUTA/FINANS
Regnskapet er i stor grad påvirket av valutakursutviklingen. Gjennomsnittlig kurs på USD mot NOK var i perioden 7,80 (7,54 for 1998). Kurs pr. 31.12.1999 var 8,04 mot 7,60 pr. 31.12.1998. Netto disagio er kostnadsført med NOK 163 mill. (NOK 89 mill.), hvorav NOK 142 mill. er relatert til balansejusteringer av valutaposter.

Konsernets likvider i form av bankinnskudd og verdipapirer pr. 31.12.1999 var NOK 1.748 mill. mot NOK 1.619 mill. pr. 31.12.1998. I tillegg hadde selskapet ubenyttede trekkfasiliteter på NOK 402 mill. pr. 31.12.1999 mot NOK 304 mill. pr. 31.12.1998.

AKSJONÆRFORHOLD
Odfjell A-aksjen steg i løpet av 1999 med 74% fra NOK 58 til NOK 101. Tilsvarende steg B-aksjen fra NOK 62 til NOK 95, en økning på 53%. Skipsindeksen på Oslo Børs steg i samme periode med 48%. Fortjeneste pr. aksje for 1999 var NOK 8,21 (NOK 13,23) og kontantstrøm pr. aksje var NOK 26,13 (NOK 28,26). Utbytte på NOK 4 pr. aksje ble utbetalt i mai 1999.

FLÅTEUTVIKLING
12. mai 1999 og 21. januar 2000 tok Odfjell levering av hhv. M/T "BOW FORTUNE" og M/T "BOW CENTURY" på 37.250 dwt. fra Kværner Florø. Selskapet inngikk i juni 1999 kontrakt med samme verft (nå Kleven Florø) for bygging av ytterligere to skip i samme serie med levering henholdsvis i september 2001 og juni 2002. Kostpris ved levering er ca. USD 55 mill. pr. skip. Kontrakten inneholder også opsjon på et tredje skip med eventuell levering i første kvartal 2003.

Odfjell tok levering av M/T "BOW MASTER", M/T "BOW SAILOR", M/T "BOW PILOT" og M/T "BOW MATE" hhv. 7. januar, 28. mai, 16. juli og 15. oktober 1999. Denne serien av 6.000 dwt. kjemikalietankskip går inn i vår regionale Asia service.

To av våre eldre skip ble solgt i løpet av perioden. "BOW SKY" (28.060 dwt./bygget 1977) ble overlevert kjøper 9. juni 1999 og deretter innbefraktet for seks år. Videre ble "BOW EXPLORER" (31.500/75) overlevert kjøper 29. juni 1999. Samlet salgsgevinst utgjør ca. NOK 132 mill.

Vi har også på langsiktig basis innbefraktet fire kjemikalietankskip. Nybyggene "YAO RU" og "GUI ZHEN" er begge 8.500 dwt. og ble levert fra japansk verft hhv. i juni og august 1999. "BOW DE JIN" på 11.500 dwt. ble levert fra japansk verft i november 1999. Søsterskipet "BOW DE SILVER" vil bli levert i februar 2000. I løpet av perioden har vi tilbakelevert to eldre time-charter skip.

Odfjell inngikk i oktober 1999 en avtale om kjøp av 50 % av det brasilianske rederiet Flumar. Selskapet, som er en av de ledende brasilianske operatører av kjemikalie- og LPG-skip, ble etablert i 1974. Flumar opererer tre kjemikalietankskip og to LPG-skip som hovedsakelig seiler på den brasilianske kyst. Flumars årlige omsetning er ca. USD 35 mill. For Odfjell utgjør kjøpet en bruttoinvestering på ca. USD 10 mill.

Odfjell opererer idag en flåte på 69 kjemikalietank- og LPG-skip hvorav 42 er helt eller delvis under eget eie, og selskapet har en markedsandel på omlag 20% av verdens kjemikalietonnasje over 10.000 dwt.

GENERALFORSAMLING
Ordinær generalforsamlingen er fastsatt til 10. mai 2000 kl. 15:00 på selskapets hovedkontor. Styret har besluttet å foreslå for generalforsamlingen et uforandret utbytte på NOK 4,- pr. aksje, samlet NOK 87 mill.

UTSIKTER
Markedet har vært svakt i 1999, og stor tilvekst av ny tonnasje har preget året. Den underliggende inntjeningen har vært stabil i løpet av året, men resultat på timecharter-basis har vært fallende som følge av vesentlig økte bunkerspriser.

Styret forventer at år 2000 blir svakt. Veksten på etterspørselsiden viser nå positiv utvikling, men også år 2000 vil ha stor tilvekst av tonnasje. Fra år 2001 forventes en bedret markedsbalanse.

4. kvartal 1999