JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE VUODELTA 1998

Jaakko Pöyry Group -konsernin liikevaihto kasvoi 18,4 prosenttia ja oli 1 544,1 (edellisvuonna 1 303,9) miljoonaa markkaa. Voitto rahoituserien jälkeen kasvoi 21,5 prosenttia ja oli 122,4 (100,7) miljoonaa markkaa. Konsernin voitto tilikaudelta oli 71,7 (67,9) miljoonaa markkaa. Osakekohtainen tulos kasvoi 12,7 prosenttia ja oli 5,32 (4,72) markkaa. Sijoitetun pääoman tuotto parani 2,1 prosenttiyksikköä ja oli 17,6 (15,5) prosenttia.

Konsernin kaikki liiketoimintaryhmät kasvattivat liikevaihtoaan edellisvuoteen verrattuna. Liikevoitto kasvoi Metsäteollisuus, Energia ja Prosessiteollisuus liiketoimintaryhmissä.

Konsernin maksuvalmius säilyi hyvänä. Vuoden 1998 lopussa konsernin korolliset nettovelat olivat 121,7 (180,2) miljoonaa markkaa. Omavaraisuusaste oli 39,5 (33,8) prosenttia ja velkaantumisaste oli 28,8 (44,0) prosenttia.

Tulevaisuuden näkymät

Maailman talouden talousnäkymät ovat epäyhtenäiset. Taloudellisen toimeliaisuuden uskotaan pysyvän hyvänä Euroopassa. Toisaalta kehittyvien talousalueiden, kuten Aasian, Etelä-Amerikan ja Venäjän, ongelmat vaikuttavat toimintaan ko. alueilla ja osaltaan heijastavat epävarmuutta myös muualle.

Jaakko Pöyry Group -konsernin tilauskanta on suurempi kuin lähdettäessä vuodelle 1998. Konsernin kilpailuasema on vahvistunut Electrowatt Engineering AG:n oston johdosta. Konserni on asettanut tavoitteekseen parantaa tulostaan edellisvuodesta.

Konsernin eri liiketoimintaryhmien tulevaisuuden näkymät on esitetty liitteenä olevassa toimintakertomuksessa.

Tilintarkastuskertomus on annettu 17.2.1999.

Osingonjako

Jaakko Pöyry Group Oyj:n hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että joulukuun 31. päivänä 1998 päättyneeltä tilikaudelta jaetaan osinkoa 2,00 markkaa osakkeelta ja että osinko maksetaan 30.03.1999.

Varsinainen yhtiökokous

Jaakko Pöyry Group Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään 18.3.1999 Pöyry-talossa Vantaalla. Kokouksessa käsitellään yhtiöjärjestyksen 12 pykälän mukaiset varsinaiselle yhtiökokoukselle määrätyt asiat. Lisäksi hallitus ehdottaa osakeantivaltuutuksen myöntämistä hallitukselle sekä valtuutusta koskien omien osakkeiden hankkimista ja luovuttamista.

Yhtiökokouskutsu julkaistaan kokonaisuudessaan erillisellä tiedotteella 19.2.1999.

Vuosikertomus 1998

Vuosikertomus vuodelta 1998 julkaistaan viikolla 9 maaliskuussa 1999.

Osavuosikatsaukset 1999

Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu julkaistaan 6.5.1999
Osavuosikatsaus tammi-kesäkuu julkaistaan 4.8.1999
Osavuosikatsaus tammi-syyskuu julkaistaan 4.11.1999

Hallituksen toimintakertomus tilikaudelta 1.1 - 31.12.1998
Konsernin tuloslaskelma ja tase sekä vastuut
Konsernin tunnusluvut
Jaakko Pöyry Group ja Electrowatt Engineering Group, proforma tuloslaskelma ja tase.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen
Teuvo Salminen

JAAKKO PÖYRY GROUP -KONSERNI
HALLITUKSEN TOIMINTAKERTOMUS 1.1. - 31.12.1998

Konsernin tulos ja tase

Jaakko Pöyry Group -konsernin liiketoiminta ja tulos kehittyivät tilikauden aikana suotuisasti ja asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Konsernin tilikauden liikevaihto kasvoi 18,4 prosenttia ja oli 1 544,1 (edellisvuonna 1 303,9) miljoonaa markkaa. Liikevoitto oli 131,1 (116,9) miljoonaa markkaa ja 8,5 (9,0) prosenttia liikevaihdosta. Voitto rahoituserien jälkeen oli 122,4 (100,7) miljoonaa markkaa. Konsernin voitto tilikaudelta oli 71,7 (67,9) miljoonaa markkaa ja osakekohtainen tulos 5,32 (4,72) markkaa.

Konsernitaseen loppusumma oli 1 231,7 (1 332,9) miljoonaa markkaa. Oma pääoma oli 424,6 (375,7) miljoonaa markkaa. Omavaraisuusaste oli 39,5 (33,8) prosenttia. Konsernin maksuvalmius säilyi hyvänä. Vuoden lopussa konsernin likvidit kassavarat olivat 174,5 (292,5) korollisten nettovelkojen ollessa 121,7 (180,2) miljoonaa markkaa. Velkaantumisaste oli 28,8 (44,0) prosenttia.

Jaakko Pöyry Group -konsernin proforma tuloslaskelma ja tase vuodelta 1998, joissa on huomioitu Electrowatt Engineering -konsernin 70-prosentin omistusosuus, on esitetty erillisenä. Jaakko Pöyry Group -konsernin ja Electrowatt Engineering -konsernin yhteenlaskettu liikevaihto oli 2 251,8 miljoonaa markkaa ja liikevoitto 138,3 miljoonaa markkaa. Velkaantumisaste oli 18,6 prosenttia.

Konsernirakenne

Jaakko Pöyry Group -konsernin emoyhtiö on Jaakko Pöyry Group Oyj.

Jaakko Pöyry Group -konsernin organisaatiota on muutettu siten, että 1.1. 1999 alkaen liiketoiminnasta vastaa viisi liiketoimintaryhmää: Metsäteollisuus, Metsäteollisuuden konsultointi, Energia, Infrastruktuuri ja Ympäristö sekä Prosessiteollisuus. Konserniin kuuluvien yhtiöiden omistus on lähes kaikkien tytäryhtiöiden osalta 100 prosenttia lukuunottamatta Jaakko Pöyry Consulting Oy:tä, josta konserni omistaa 57,0 prosenttia. Lisäksi konserniin kuuluu osakkuusyhtiöitä, joista merkittävimmät vuonna 1998 olivat Energia- sekä Infrastruktuuri ja Ympäristö -liiketoimintaryhmiin kuuluva kansainvälinen Electrowatt Engineering AG (49,0 prosenttia) ja Brasiliassa toimiva Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmään kuuluva Jaakko Pöyry Engenharia Ltda (40,0 prosenttia).

Jaakko Pöyry Group Oyj:n hallitus päätti 2.10.1998 käyttää optio-oikeuttaan lisätäkseen aikaisempaa 49,0 prosentin omistusosuuttaan Electrowatt Engineering -konsernin emoyhtiössä Electrowatt Engineering AG:ssa 70,0 prosenttiin. Kauppa on toteutunut vuoden 1999 alussa, jonka jälkeen Electrowatt Engineering -konserni konsolidoidaan konserniyhtiönä Jaakko Pöyry Group -konserniin. Kauppahinta oli 21,0 prosentin osuudesta 6,3 miljoonaa Sveitsin frangia, 23,0 miljoonaa markkaa. Electrowatt Engineering AG:n muiden osakkaiden kanssa on aloitettu keskustelut näiden osakeomistuksen vaihtamisesta Jaakko Pöyry Group Oyj:n osakkeisiin. Tilikauden aikana tapahtuneet konsernirakenteen muutokset on selostettu tilinpäätöksen laadintaperiaatteissa.

Liiketoimintaryhmät

Metsäteollisuus
Tilikauden liikevaihto oli 707,2 (622,0) miljoonaa markkaa, liikevoitto oli 97,4 (93,7) miljoonaa markkaa ja 13,8 (15,1) prosenttia liikevaihdosta. Kannattavuus oli hyvä. Tilauskanta oli vuoden lopussa 245,3 (270,8) miljoonaa markkaa.

Metsäteollisuuden konsultointi
Tilikauden liikevaihto oli 217,5 (216,3) miljoonaa markkaa, liikevoitto oli 5,6 (16,2) miljoonaa markkaa ja 2,6 (7,5) prosenttia liikevaihdosta. Kannattavuus oli epätyydyttävä johtuen Ruotsin ja USA:n toimintojen tappiollisuudesta. Tilauskanta oli vuoden lopussa 153,6 (125,9) miljoonaa markkaa.

Energia
Tilikauden liikevaihto oli 120,3 (101,9) miljoonaa markkaa, liikevoitto oli 9,7 (7,8) miljoonaa markkaa ja 8,1 (7,7) prosenttia liikevaihdosta. Kannattavuus oli hyvä, joskin asetettuja tavoitteita alhaisempi. Tilauskanta oli vuoden lopussa 47,1 (65,5) miljoonaa markkaa.

Infrastruktuuri ja Ympäristö
Tilikauden liikevaihto oli 260,9 (224,0) miljoonaa markkaa, liikevoitto oli 22,5 (25,9) miljoonaa markkaa ja 8,6 (11,6) prosenttia liikevaihdosta. Kannattavuus oli hyvä, varsinkin kun huomioidaan tilikauden tulosta rasittavat kertaluontoiset muuttokustannukset noin kolme miljoonaa markkaa. Tilauskanta oli vuoden lopussa 156,5 (110,2) miljoonaa markkaa.

Prosessiteollisuus
Tilikauden liikevaihto oli 246,4 (143,2) miljoonaa markkaa, liikevoitto oli 6,7 (-4,8) miljoonaa markkaa ja 2,7
(-3,4) prosenttia liikevaihdosta. Kannattavuus oli epätyydyttävä, toisaalta tulos kääntyi edellisvuoden tappiosta voitolliseksi. Tilauskanta oli vuoden lopussa 391,1 (264,5) miljoonaa markkaa.

Liiketoimintaryhmien tulosta on rasitettu kunkin ryhmän suhteellisella osuudella koko konsernin yleisistä hallinnointi- ja emoyhtiökuluista. Suhteellinen osuus perustuu ryhmien henkilöstökustannuksiin.

Electrowatt Engineering, EWE

Electrowatt Engineering -konserni on konsolidoitu osakkuusyhtiönä pääomaosuusmenetelmällä Jaakko Pöyry Group -konserniin vuonna 1998. EWE -konsernin liikevaihto oli 707,7 (781,8) miljoonaa markkaa ja voitto 19,9 (-1,2). Voitto sisältää kertaluontoisia eriä noin + 8 miljoonaa markkaa. Voittoon sisältyy myös korkotuottoja noin miljoona markkaa ja veroja noin 3 miljoonaa markkaa. EWEn tulosvaikutus konserniin oli tehtyjen liikearvopoistojen jälkeen 7,0 (1,5) miljoonaa markkaa. EWEn tilauskanta oli vuoden lopussa 703,7 (769,4) miljoonaa markkaa, jakaantuen energialiiketoimintaryhmään 453,1 miljoonaa markkaa ja infrastruktuuri ja ympäristöliiketoimintaryhmään 250,6 miljoonaa markkaa.

EWEn strategiaa on tarkennettu. Tavoitteena on keskittyä energia-, infrastruktuuri- ja ympäristöliiketoiminta-alueille. EWEn energia-, infrastruktuuri- ja ympäristöliiketoimintaryhmät täydentävät Jaakko Pöyry Group -konsernin vastaavia toimintoja ja ne on integroitu osaksi ko. liiketoimintaryhmiä.

Johtuen EWEn rakenteessa tapahtuneista muutoksista ja kirjanpitokäytännön muutoksista, EWEn toiminnan tulos eri liiketoimintaryhmien osalta vuodelta 1998 on osittain arvioperäinen. EWEn energialiiketoimintaryhmän liikevaihto vuonna 1998 oli 391 miljoonaa markkaa ja tulos noin 3 miljoonaa markkaa tappiollinen johtuen erityisesti Saksan liiketoiminnan saneerauksesta ja eräistä tappiollisista projekteista. Projektien tappiot on katettu tehdyistä varauksista sekä projektien tuloutuskäytännön muutoksessa tuloutuneista katteista. Saksan toiminnan saneeraus on saatettu pääosin loppuun vuoden 1998 aikana ja sen aiheuttamat kulut on kirjattu vuodelle 1998. EWEn infrastruktuuri- ja ympäristöliiketoiminnan liikevaihto vuonna 1998 oli 317 miljoonaa markkaa ja tulos noin 17 miljoonaa markkaa voitollinen.

Tilikaudella on jatkettu toimenpiteitä EWEn kannattavuuden parantamiseksi. Yhtiön perusliiketoimintaan kuulumaton talotekninen suunnittelutoiminta Filippiineillä on myyty tammikuussa 1998. Tämän toiminnan palveluksessa oli noin 250 henkilöä ja liikevaihto oli 26 miljoonaa markkaa vuodessa. Sveitsin toimintojen osana ollut talotekniikkatoiminta on myös myyty. Kauppa on lopullisesti toteutettu vuoden 1999 tammikuussa. Kaupan yhteydessä noin 45 työntekijää on siirtynyt pois konsernin palveluksesta.

Jaakko Pöyry Engenharia
Osakkuusyhtiö Jaakko Pöyry Engenharia Ltda:ta ei konsolidoida konserniin. Jaakko Pöyry Engenharia Ltda:n toiminnallinen tulos oli 2,3 miljoonaa markkaa vuonna 1998. Yhtiön osakkeiden arvosta tehtiin 10,0 miljoonan markan alaskirjaus, jonka jälkeen osakkeiden ja muiden tase-erien arvo Jaakko Pöyry Group -konsernissa on 15,1 miljoonaa markkaa. Jaakko Pöyry Group Oyj on neuvotellut yhtiön muiden osakkaiden kanssa metsäteollisuustoimialan toimintojen eriyttämisestä omaksi yhtiökseen, jossa Jaakko Pöyry Group Oyj:llä olisi enemmistö. Neuvotteluissa ei ole päästy ratkaisuun. Brasilian talouden ongelmat ovat vaikuttaneet Jaakko Pöyry Engenharia Ltda:n toimintaan. Vuoden 1999 alussa tapahtunut Brasilian valuutan voimakas devalvoituminen pienentää edelleen maan investointiaktiviteettia.

Tilauskanta

Tilauskanta on tilikaudella kasvanut ja se on tilikauden lopussa 993,6 (836,9) miljoonaa markkaa. Tästä suunnittelutoiminnan ja konsultoinnin osuus oli 644,8 (567,8) miljoonaa markkaa ja kokonaistoimitusten tilauskanta 348,8 (269,1) miljoonaa markkaa. Edellä mainittuun tilauskantaan ei sisälly osakkuusyhtiöiden tilauskantaa.

Tutkimus- ja kehitystoiminta

Konsernin tutkimus- ja tuotekehitystoiminnalla pyritään kehittämään asiakasprojektien laatua ja niiden toteutuksen tehokkuutta.

Tutkimus- ja tuotekehitystoiminnasta aiheutuneet kulut on kirjattu vuosikuluiksi.

Investoinnit

Konsernin investoinnit olivat 41,9 (95,4) miljoonaa markkaa. Tilikauden investoinnit olivat pääasiassa ohjelmistoja sekä tietojärjestelmiä ja -laitteita. Kokonaisinvestoinneista
yritysostojen osuus oli 13,0 miljoonaa markkaa. Edellisen tilikauden investoinneista 51,7 miljoonaa markkaa oli investointeja osakkuusyhtiöosakkeisiin.

Rahoitus

Konsernin maksuvalmius säilyi tilikauden aikana hyvänä. Vuoden lopussa konsernin likvidit kassavarat olivat 174,5 (292,5) ja korolliset velat 296,2 (472,7) miljoonaa markkaa, eli korolliset nettovelat olivat 121,7 (180,2) miljoonaa markkaa. Velkaantumisaste vuoden lopussa oli 28,8 (44,0) prosenttia.

Tilikauden aikana Jaakko Pöyry Group Oyj on lyhentänyt 100,0 miljoonan Saksan markan lainaa, jossa Chase Manhattan International Limited oli pääjärjestäjä, 55,0 miljoonalla Saksan markalla. Lainan pääoma-arvo oli tilikauden lopussa 45,0 miljoonaa Saksan markkaa (136,8 miljoona markkaa). Edellä mainitun lainan lisäksi konsernilla on 134,1 miljoonaa markkaa eläkelainoja eläkevakuutusyhtiöiltä ja Jaakko Pöyry -yhtiöiden eläkesäätiöltä sekä muita lainoja 25,3 miljoonaa markkaa.

Tilikauden aikana Jaakko Pöyry Group Oyj on tehnyt Unibank A/S:n kanssa 5,0 miljoonan euron (29,7 miljoonan markan) luottolimiittisopimuksen. Limiitti oli tilikauden lopussa käyttämättä. Jaakko Pöyry Group Oyj on tilikauden jälkeen tehnyt Leonia Corporate Bank Oyj:n kanssa 16,8 miljoonan euron (100,0 miljoonan markan) luottolimiittisopimuksen.

Euro

Jaakko Pöyry Group Oyj:n hallitus on kokouksessaan 13.8.1998 päättänyt, että konsernin emoyhtiö Jaakko Pöyry Group Oyj siirtyy euroon vuoden 1999 alusta. Muut konserniyhtiöt siirtyvät euroon viimeistään vuonna 2000.

Vuosi 2000

Yleistä
Vuoden 2000 aiheuttamat ongelmat kohdistuvat Jaakko Pöyry Group -konsernissa ensisijaisesti atk-toimintoihin. Muihin toiminnan osiin vuoden 2000 ongelmat eivät merkittävästi vaikuta.

Jaakko Pöyry Group -konsernin liiketoiminnan ydinohjelmistot eivät käsittele päivämääriä. Hallinnon ohjelmistot ovat lähes poikkeuksetta kaupallisia ohjelmistoja ja niiden vuosi 2000 -valmius saavutetaan valtaosin vuoden 1999 kesällä. Konsernin atk-infrastruktuuri saatetaan vuosi 2000 -yhteensopivaksi. Infrastruktuuriin kuuluvat palvelimet, verkot, työasemat ja perusohjelmistot. Käytössä ei ole keskustietokoneita
ja sekä ohjelmistot että laitteet ovat varsin uusia. Riskinä on se, että toiminta on riippuvaista tietoverkon toimivuudesta. Tietoverkot ovat vuoden 2000 osalta toiminnan kannalta kriittisin komponentti.

Toimenpiteet

Vuosi 2000 -inventaario on tehty. Hallinnon ohjelmistojen uudistamis- ja korjausprojektit ovat käynnissä. Verkkojen ja työasemien osalta korjaavat toimenpiteet ovat työn alla. Perusohjelmistot ovat pieniä toimintaa vaarantamattomia virheitä lukuunottamatta, jo vuosi 2000 -yhteensopivia. Ne tullaan uusimaan tai päivittämään täysin vuosi 2000 -yhteensopiviin versioihin.

Alihankkijoiden vuosi 2000 -yhteensopivuutta ei ole tarvetta laajamittaisesti tarkistaa, koska näiden vuosi 2000 valmiuden merkitys liiketoiminnalle on vähäinen. Sopimuksellisesti on vaadittu, että heidän käyttämänsä välineet ovat vuosi 2000 -yhteensopivia.

Korjaustyö ja -vastuu vuosi 2000 -yhteensopivuudesta on jokaisella konserniyhtiöllä. Vuosi 2000 -projektia koordinoidaan konsernitasolla. Koordinointi sisältää edistymisen valvonnan ja ohjeet järjestelmien korjaamiseksi.

Käytetty määrittely vuosi 2000 -yhteensopivuudelle on "British Standard Institutionin DISC PD2000-1 A Definition of Year 2000 Conformity Requirements".

Osakepääoma ja osakkeet

Jaakko Pöyry Group Oyj:n osakepääoma ei ole muuttunut vuoden 1998 aikana. Osakepääoma on 68 500 000,00 markkaa ja osakkeiden määrä 13 700 000 kappaletta ja nimellisarvo on viisi (5,00) markkaa. Yhtiöllä on yksi osakesarja.

Jaakko Pöyry Group Oyj:n osakkeet noteerataan sekä Helsingin että Tukholman arvopaperipörsseissä. Noteeraus aloitettiin joulukuussa 1997.

Omat osakkeet

Jaakko Pöyry Group Oyj:n varsinainen yhtiökokous 30.3.1998 antoi yhtiön hallitukselle valtuutuksen hankkia tai luovuttaa omia osakkeita. Valtuutuksen kohteena on enintään 685 000 osaketta, eli 5,0 prosenttia yhtiön osakkeiden kokonaismäärästä. Osakkeita voidaan hankkia voitonjakoon käytettävissä olevilla varoilla. Osakkeita hankitaan yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi sekä käytettäväksi vastikkeena yrityskaupoissa sekä vastikkeena silloin, kun yhtiö hankkii liiketoimintaansa kuuluvaa omaisuutta.

Yhtiö on 3.7. - 8.10.1998 välisenä aikana, hankkinut yhteensä 597 200 kappaletta omia osakkeita, nimellisarvoltaan yhteensä 2 986 000 markkaa, Helsingin arvopaperipörssissä tehdyillä kaupoilla. Osakkeiden keskimääräinen hankintahinta oli 55,20 markkaa kappaleelta eli yhteensä 33,0 miljoonaa markkaa. Ylin hinta oli 63,00 markkaa ja alin 40,00 markkaa. Hankittujen osakkeiden määrä vastaa 4,4 prosenttia koko osake- ja äänimäärästä. Omien osakkeiden hankinnalla ei ole merkittävää vaikutusta omistuksen ja äänivallan
jakautumiseen yhtiössä. Valtuutuksesta on jäljellä 87 800 osaketta. Valtuutus on voimassa 30.3.1999 asti.

Osakeantivaltuutus

Jaakko Pöyry Group Oyj:n hallituksella ei ole voimassa olevaa osakeantivaltuutusta.

Optiolainat

Jaakko Pöyry Group Oyj:n varsinainen yhtiökokous 30.3.1998 päätti laskea liikkeelle Jaakko Pöyry Group -konsernin henkilökunnalle ja hallituksen jäsenille, lukuun ottamatta muutamin poikkeuksin Yhdysvalloissa asuvia henkilöitä, sekä konserniyhtiö JP-Sijoitus Oy:lle, suunnatun optiolainan. Optiolaina on tarkoitettu henkilökunnan kannustusjärjestelmän osaksi. Optiolainan määrä on 13 000 000 markkaa, laina-aika 15.5.1998 - 15.5.2001 ja vuotuinen korko 3,0 prosenttia. Laina on merkitty täysmääräisenä. Konsernin henkilökunta on merkinnyt lainasta 9 764 500 markkaa ja JP-Sijoitus Oy 3 235 500 markkaa. Optiolainaan liittyvät 1 300 000 optiotodistusta oikeuttavat merkitsemään yhteensä 1 300 000 yhtiön uutta viiden (5,00) markan nimellisarvoista osaketta, joka vastaa 8,7 prosenttia osakkeista merkintöjen jälkeen. Merkintöjen seurauksena osakepääoma voi nousta enintään 6 500 000 markalla. Osakkeiden merkintäaika alkaa 390 000 optiotodistuksella 1.4.2000 ja 390 000 optiotodistuksella 1.4.2001 sekä 520 000 optiotodistuksella 1.4.2002. Osakkeiden merkintäaika kaikilla optiotodistuksilla päättyy 30.4.2005. Osakkeiden merkintähinta on 69,00 markkaa osakkeelta. Merkintähintaa alennetaan 30.3.1998 jälkeen ja ennen osakemerkintää jaettavien osinkojen määrällä kunkin osingonjaon täsmäytyspäivänä.

Osinkopolitiikka

Yhtiön tavoitteena on maksaa osinkoa säännöllisesti joka vuosi. Maksettavat osingot sekä niiden suuruus ja maksuajankohta riippuvat konsernin tuloksesta, taloudellisesta asemasta, pääoman tarpeista ja muista tekijöistä. Yhtiö aikoo noudattaa vakaata osinkopolitiikkaa, joka kuvastaa konsernin tuloksen kehitystä. Listautumisannin listalleottoesitteessä 12.11.1997 on esitetty, että osingonjako on vähintään 30,0 prosenttia tilikauden osakekohtaisesta tuloksesta. Yhtiön tavoitteena on, että osingonjako on vähintään 40,0 prosenttia tilikauden osakekohtaisesta tuloksesta.

Hallituksen esitys yhtiökokoukselle

Jaakko Pöyry Group Oyj:n hallitus esittää varsinaiselle yhtiökokoukselle maaliskuun 18. päivänä 1999, että osinkoa jaetaan 2,00 markkaa osakkeelta eli yhteensä 26,2 miljoonaa markkaa. Ehdotettu osinko vastaa 37,6 prosenttia tilikauden osakekohtaisesta tuloksesta.

Hallitus ja toimitusjohtaja

Jaakko Pöyry Group Oyj:n hallitukseen valittiin varsinaisessa yhtiökokouksessa 30.3.1998 Heikki Lehtonen (puheenjohtaja), Henrik Ehrnrooth (varapuheenjohtaja), Olle Alsholm, Matti Lehti, Niilo Pellonmaa ja Jaakko Pöyry.

Yhtiön toimitusjohtajana toimi koko tilikauden ajan kauppatieteiden kandidaatti Niilo Pellonmaa. Vuoden 1999 alusta toimitusjohtajana toimii diplomi-insinööri Erkki Pehu-Lehtonen ja toimitusjohtajan sijaisena kauppatieteiden maisteri Teuvo Salminen.

Tilintarkastajat
Yhtiön tilintarkastajana on toiminut SVH Pricewaterhouse Coopers Oy (entinen SVH Coopers & Lybrand Oy), KHT-yhteisö, päävastuullisena tilintarkastajanaan Ulla Holmström, KHT.

Taloudelliset tavoitteet

Jaakko Pöyry Group Oyj:n hallitus on uudelleen määritellyt konsernin taloudelliset tavoitteet:

- keskimääräinen liikevoitto 8,0 prosenttia liikevaihdosta
- osakekohtaisen tuloksen keskimääräinen kasvu 15,0
prosenttia/vuosi
- sijoitetun pääoman tuotto (ROI %) 20,0 prosenttia tai enemmän
- velkaantumisaste alle 30,0 prosenttia
- osinkosuhde 40,0 prosenttia tai enemmän

Tulevaisuuden näkymät

Metsäteollisuus -liiketoimintaryhmän tilauskanta on edelleen hyvällä tasolla. Sellun hinnan lasku ja paperituotteiden kysynnän kasvun heikentyminen vähentävät uusinvestointiaktiviteettia ja sillä saattaa olla vaikutusta ryhmän tulokseen.

Kansainväliset fuusiot ja yritysostot jatkuvat metsäteollisuudessa ja uusia alliansseja syntyy maailmanlaajuisesti. Tämä lisää konsulttipalveluiden kysyntää. Metsäteollisuuden -konsultointi liiketoimintaryhmän tulosta rasittaneet saneeraustoimenpiteet on saatettu loppuun. Ryhmän tuloksen odotetaan paranevan edellisvuodesta.

Voimalaitosten investointitoiminta vilkastunee vuonna 1999 Suomessa ja muualla Euroopassa. Painopiste on siirtymässä yhdistetyn sähkön ja lämmön tuotantoon, biopolttoaineisiin ja vesivoimaan, jotka ovat Energia -liiketoimintaryhmän vahvoja osaamisalueita. Näkymät ovat siten myönteisemmät kuin edellisvuonna. Infrastruktuuri ja Ympäristö -liiketoimintaryhmän tilauskanta ja markkina-asema ovat vakaat. Pitkäaikaiset projektit ja vakiintuneet asiakassuhteet tunnelirakentamisessa, vesijärjestelmien
rakentamisessa ja rakentamistoiminnassa luovat pohjan suotuisalle tuloskehitykselle kuluvana vuonna.

Prosessiteollisuus -liiketoimintaryhmän liikevaihdon ja tuloksen arvioidaan kasvavan vuonna 1999. Kasvu tulee polttoainealkoholi-, mäntyöljy-, teknologiansiirto- ja kaasuputkihankkeista sekä kemian teollisuudessa toimivien asiakkaiden kanssa solmittavista monivuotisista sopimuksista.

Jaakko Pöyry Group - konsernin tilauskanta on suurempi kuin lähdettäessä vuodelle 1998. Konsernin kilpailuasema on vahvistunut Electrowatt Engineering AG:n oston johdosta. Konserni on asettanut tavoitteekseen parantaa tulostaan edellisvuodesta.

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.