METSO ON MYYNYT OSUUTENSA VALMET FISHER-ROSEMOUNTISTA

Metso-konsernin automaatio- ja säätöteknologian liiketoiminta-alue, Neles Automation, on myynyt 51 prosentin osuutensa Oy Valmet Fisher-Rosemount Ab:n osakekannasta yhteisyrityksen toiselle omistajalle, Rosemount Inc.:lle kotimaan jakeluverkostonsa selkiyttämiseksi. Kauppahintaa ei julkisteta.

Valmet Fisher-Rosemount on prosessiteollisuuden automaation kenttäratkaisuihin erikoistunut myyntiyhtiö, joka perustettiin vuonna 1990. Yhtiö on myynyt Neles Automationin mittalaitteita sekä Fisher-Rosemountin ja mittalaitteisiin erikoistuneen Satron Instruments Oy:n prosessiteollisuuden kenttälaitteita Suomessa. Valmet Fisher-Rosemountin liikevaihto oli runsaat 14 miljoonaa euroa vuonna 1999.

Metson automaatio- ja säätöteknologian liiketoiminta-alue Neles Automation kehittää ja toimittaa prosessiautomaatioon ja virtauksensäätöön liittyviä ratkaisuja sellu-, paperi-, öljynjalostus-, petrokemian- ja kemianteollisuudelle sekä energian tuotantoon. Vuonna 1999 liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 599 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 4 350.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja, joka syntyi Rauman ja Valmetin fuusioituessa 1.7.1999. Metson liiketoiminta-alueet ovat kuitu- ja paperiteknologia, automaatio- ja säätöteknologia sekä koneteknologia. Vuonna 1999 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 23 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.