Nokia ja SAS tuovat ensimmäisinä liiketoimintatiedon WAP-päätelaitteisiin

SAS Institute, maailman johtava e-intelligence -ohjelmistojen ja palveluiden tuottaja, julkisti tänään markkinointi- ja teknologiayhteistyön Nokian kanssa. Yhteistyön ansiosta Nokian WAP-palvelimiin voidaan kehittää WAPin käytön mahdollistavia business intelligence -sovelluksia nopeasti ja tehokkaasti.

Sopimus tarjoaa kaikkialla maailmassa Nokian WAP-palvelimen ilmaisen 30 päivän koekäytön niille SAS-asiakkaille, jotka ovat hankkineet lisenssin SAS App Dev Studio -tuotteeseen. Joulukuussa markkinoille tulevassa SAS App Dev Studio Version 2:ssa on valmiina Nokian WAP-kehitystyökalupaketti. Sen avulla sovelluskehittäjät voivat heti testata ratkaisujensa toimivuutta Nokian WAP-palvelimella.

Sopimuksen perusteella Nokia tarjoaa SASlle myös WAP-palvelinohjelmistoon liittyviä tuki- ja konsultointipalveluja, jotta SAS voi kehittää WAP-pohjaisia liittymiä tärkeimpiin liiketoimintasovelluksiinsa kuten fraud detection ja balanced scorecard -ratkaisuihin.

"Yritysten työntekijät ovat nykyisin entistä liikkuvampia, mutta lisäksi heistä on tullut yhä riippuvaisempia Internetistä. Niinpä tarve hyödyntää WAP-päätelaitetta Internet-pohjaisten sovellusten käytössä kasvaa voimakkaasti. Yhteistyössä SAS:n kaltaisten yritysten kanssa tuomme markkinoille monipuolisia, tosiaikaisia WAP-ratkaisuja liiketoimintojen tehokasta hoitamista varten", sanoo johtaja Gerhard Romen Nokia Internet Communications -yksiköstä.

"Johtavana informaationjalostusohjelmistojen tuottajana me SASissa tarjoamme asiakkaillemme välineet, joiden avulla he saavat tietoa toimittajistaan, asiakkaistaan ja organisaatiostaan päätöksenteon pohjaksi. Nokian toimittama WAP Server on puolestaan maailman tunnetuin yrityskäyttöön tarkoitettu WAP-palvelin. Tästä syystä koemme yhteistyön Nokian kanssa hyväksi ja tärkeäksi asiaksi. Sopimus avaa SASin ratkaisuille uuden jakelukanavan, ja tarjoaa asiakkaillemme parhaan mahdollisen hyödyn SASin ja Nokian ohjelmistoihin tehdyistä investoinneista", toteaa Matthew Mikell, SASin Euroopan organisaation Partners & Alliances -ryhmän johtaja.

SAS

SAS on maailman johtava e-intelligence -ohjelmistojen ja palveluiden toimittaja, jonka välineillä asiakkaat voivat muuntaa tietoa - nykyään myös yhä useammin e-liiketoiminnan tuottamaa - merkitykselliseksi informaatioksi. SAS on maailman suurin yksityisessä omistuksessa oleva ohjelmistotalo, jonka tuotteita käyttää yli 33000 yritystä, julkishallinnon organisaatiota ja yliopistoa 110:ssä maassa. SASin liikevaihto vuonna 1999 oli 1,02 miljardia dollaria. Lisätietoja SASista: www.sas.com.

SAS AppDev Studio

AppDev Studio tarjoaa yhden käyttöliittymän, jolla voidaan luoda sekä niin sanottuja thin client -sovelluksia että power client -sovelluksia. AppDev Studio tukee kaikkia tärkeimpiä WEB-standardeja sekä asiakas- että palvelinympäristöissä. Yritysjohtajat voivat huoletta valita SASin liiketoimintaansa tukevan business intelligence -tiedon tuottamisen vakiovälineeksi tietäen, että SASin ominaisuuksia voidaan hyödyntää kaikkialla organisaatiossa riippumatta sovelluskehitysarkkitehtuurista tai informaationjakelukanavista.

Nokia

Nokia viitoittaa tietä langattomaan tietoyhteiskuntaan innovatiivisilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan. Se on maailman johtava matkapuhelinten toimittaja ja yksi johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen ja niihin liittyvien asiakaspalveluiden sekä multimediapäätteiden toimittajista. Vuonna 1999 Nokian liikevaihto oli 19,8 miljardia euroa (117,6 miljardia markkaa). Yhtiön palveluksessa on yli 60 000 henkilöä, ja sen osakkeet noteerataan Helsingin (NOK1V), New Yorkin, Tukholman, Lontoon, Frankfurtin ja Pariisin pörssissä.

Nokia WAP Server

Nokia WAP Server on maailman tunnetuin yrityskäyttöön tarkoitettu WAP-palvelin. Nokia WAP Server 1.1:n ansiosta WAP-puhelimella on mahdollista päästä sekä Internet- että intranet-palveluihin kuten esimerkiksi sähköpostiin, kalenteriin, hakemistoihin ja erilaisiin yrityskohtaisiin sovelluksiin.

Lisätietoja antaa:

SAS Institute Oy, Matti Suutala, toimitusjohtaja,