Nokia solmi 3G-sopimuksen Windin kanssa Italiassa

Italialainen operaattori Wind on valinnut Nokian toimittajaksi 3G-verkkoonsa. Avaimet käteen -toimitukseen sisältyy Nokian 3G-runkoverkko, radioverkko sekä päätelaitteita. Wind on ottanut vastikään käyttöön myös Nokian toimittaman WAP-ratkaisun langattoman Internetin palveluihin.

Windin tavoitteena on langattoman Internetin 3G-palveluiden tarjoaminen kaikkialla Italiassa, mikäli se saa lisenssin kolmannen sukupolven palveluihin. Wind perustettiin vuonna 1997 ja se on aloitettuaan kaupallisen toiminnan saanut 19 kuukaudessa 6,4 miljoonaa asiakasta kiinteän verkon, matkapuhelinverkon ja Internetin palveluilleen. Wind haluaa tuoda asiakkaidensa ulottuville aina uusimpia palveluita ja olla yksi johtavista langattoman Internetin palveluiden tarjoajista Italiassa.

Wind valitsi Nokian strategiseksi yhteistyökumppaniksi varmistaakseen nopean 3G-verkon toteutuksen ja tehokkaan uusien palveluiden markkinoille tuomisen. Wind aloittaa 3G-palveluiden kehittämisen välittömästi ja Nokia integroi uudet järjestelmät sen nykyiseen verkkoon.

"Tämä sopimus on Nokialle tärkeä virstanpylväs 3G-järjestelmissä ja olemme hyvin iloisia voidessamme laajentaa yhteistyötämme Windin kanssa. Nokian 3G-teknologia sekä palvelu- ja järjestelmäintegrointikyky mahdollistaa Windin kaltaisille operaattoreille kilpailuedun langattoman Internetin palveluissa", sanoo Nokia Networksin Italian maajohtaja Giorgio Pucci. "Italia on johtavia GSM-maita. Nokia haluaa olla vahvasti mukana Italian tavoitteessa tulla myös johtavaksi maaksi 3G- ja langattoman Internetin palveluissa."

Sopimus Windin kanssa vahvistaa Nokian asemaa yhtenä johtavista 3G-järjestelmien toimittajista maailmanlaajuisesti.

Nokian kolmannen sukupolven ratkaisu perustuu avoimiin standardeihin ja rajapintoihin, jotka ovat ehdottomia vaatimuksia kaupallisten 3G-palveluiden kehittämiseksi usean toimittajan verkoissa. Nokian 3G-tarjonnan olennainen osa ovat langattoman Internetin sovellusratkaisut.

Lisätietoja antaa:

Viestintäjohtaja Arja Suominen