Rapport 3. Kvartal 2000

Konsernets resultatet for årets første ni måneder utgjorde minus USD 17 mill. (sammenlignet med et positivt resultat på USD 16 mill. for de første ni månedene i 1999, som inkluderte gevinst på salg av skip på USD 16 mill.). Kontantstrøm var USD 33 mill. (USD 58 mill.). Resultat for 3. kvartal gav et tap på USD 9 mill. sammenlignet med et tap på USD 7 mill. i 1. kvartal og et tap på USD 1 mill. i 2. kvartal.

Fra 1. til 2. kvartal forbedret fraktratene for transport av kjemikalier seg med 7%, uttrykt i USD pr. dag. Forbedringen fortsatte gjennom 3. kvartal og ratene styrket seg med ytterligere 5%. Årets tre kvartal er negativt påvirket av høye bunkerskostnader, som var omtrent USD 19 mill. høyere enn tilsvarende periode for 1999. Skipenes driftskostnader for sammenlignbar flåte var omtrent 15% lavere enn gjennomsnittet av 1999, hvorav halvparten på grunn av en sterkere USD.

Odfjell Terminals (Baytank) gav et positivt resultat på USD 5,5 mill. (USD 6,6 mill.). Resultatet for Odfjell Terminals (Rotterdam) var USD 2,6 mill. for 3. kvartal (etter overtagelse dato). Odfjells 50% andel av Hoyer-Odfjell gav et tap på USD 2,3 mill. (tap på USD 0,6 mill.), men vi har mer enn doblet aktiviteten for tankcontainervirksomheten fra 2.300 til 4.900 enheter på mindre enn to år.

Administrasjonskostnadene var på linje med tilsvarende periode i 1999. Økningen i avskrivninger er primært en følge av nybyggingsleveranser og kjøp av Odfjell Terminals (Rotterdam). Økning i netto finans er på grunn av høyere gjeldsnivå og høyere rentenivå

Gjennomsnittlig NOK/USD valutakurs var 8,63 (7,76). Styrkningen av USD kursen fra 8,04 i slutten av 1999 til 9,10 pr. 30.09.00 har medført en negativ utvikling på valutakontrakter. Netto valutatap beløper seg til USD 7 mill. (tap på USD 3 mill.).

LIKVIDITET/FINANS
Konsernets likvider i form av bankinnskudd og verdipapirer pr. 30. September 2000 var USD 212 mill. mot USD 218 mill. pr. 31. desember 1999.

Langsiktig finansiering som dekker 65% av Seachem investeringen samt de to gjenstående nybyggene ved Kleven Florø ble etablert i 2. kvartal på tilfredsstillende betingelser.

AKSJONÆRFORHOLD
Odfjell A-aksjen steg i løpet av de ni første måneden i 1999 med 35% fra NOK 100 til NOK 135. Tilsvarende steg B-aksjen fra NOK 95 til NOK 132, en økning på 39%. Skipsindeksen på Oslo Børs steg i samme periode med 15%.

Resultat pr. aksje for de ni første måneden av året var minus USD 0,72 (pluss USD 0,72) og kontantstrøm pr. aksje var USD 1,41 (USD 2,62).

Gjennom vårt tilbakekjøpsprogram for egne aksjer har vi så langt i 2000 ervervet 274.000 A-aksjer til snittkurs NOK 126,30 pr. aksje og 641.600 B-aksjer til snittkurs NOK 117,85 pr. aksje, totalt NOK 110,2 mill. Posten utgjør 3,4% av det totale antall aksjer i selskapet.

OPPDATERING PÅ STØRRE TRANSAKSJONER
I forbindelse med sammenslåingen med Seachem ble det utstedt 4.926.734 aksjer til Cemlog ApS til NOK 208 pr. aksje, totalt NOK 1.024,8 millioner i ny egenkapital. I perioden fra juni til august 2000 ble ni Seachem skip og fire nybyggingskontrakter overtatt. Alle 11 Seachem skip som skal på time charter er levert på pool basis.

Aksjene i Botlek terminalen i Rotterdam ble overtatt 19. juni 2000 med resultatmessig effekt fra 1. februar 2000. Resultatet har blitt ført som en reduksjon av investeringen som nå utgjør ca. USD 66 mill.

21. januar 2000 tok vi levering av M/T “BOW CENTURY” fra Kleven Florø.

UTSIKTER
Markedet for transport av kjemikalier fortsatte å bedre seg i 3. kvartal, en utvikling vi forventer også for resten av året. Produkttank segmentet er fortsatt sterkt.

Vi forventer redusert tilvekst av ny tonnasje neste år og økt etterspørsel som følge av sterk vekst i verdensøkonomien. Dette antas å forbedre markedet ytterligere. Gjennom Seachem transaksjonen og kjøpet av Odfjell Terminals (Rotterdam) har selskapet vesentlig styrket sin markedsposisjon, også som totalleverandør av logistikktjenester overfor kjemikalieindustrien.

For rapport med tabeller, følg linken nedenfor: