Twee Ahold supermarktketens in VS bundelen ondersteunende diensten

Zaandam, 7 november 2000 - Twee Ahold supermarktondernemingen in de Verenigde Staten gaan hun ondersteunende diensten bundelen. Het betreft Tops Markets in de staat New York met een omzet van USD 3,0 miljard en Giant-Carlisle in Pennsylvania met een omzet van USD 2,0 miljard (omzetcijfer inclusief de overgang van de 76 Edwards-supermarkten naar Stop & Shop). Dit is vandaag bij beide ondernemingen bekendgemaakt.

Tops Markets en Giant-Carlisle bundelen belangrijke ondersteunende diensten, zoals personeelszaken, IT, onroerend goed, huismerkontwikkeling en reclame. Hierdoor wordt de efficiency verhoogd en dalen de kosten aanzienlijk. Tops Markets en Giant-Carlisle hebben al veel systemen gemeenschappelijk en liggen geografisch redelijk dicht bij elkaar. Beide ketens blijven onder eigen naam en identiteit de klanten bedienen en hun marktposities uitbouwen.

Op het hoofdkantoor van Tops Markets verdwijnen in de komende maanden circa 225 functies. Aan medewerkers wiens functie verdwijnt kan naar verwachting elders in de organisatie werk worden geboden omdat in de komende maanden het aantal supermarkten groeit en de dienstverlening aan de klanten verder wordt uitgebreid.

Ahold is in de Verenigde Staten eigenaar van vijf grote supermarktketens met een gezamenlijke omzet van meer dan USD 20 miljard. Daarnaast heeft Ahold belangrijke foodservice-activiteiten voor de buitenshuismarkt. Inclusief de aangekondigde acquisitie van foodservice-onderneming PYA/Monarch zal Ahold in de foodservice sector volgend jaar op jaarbasis een omzet behalen van circa USD 12 miljard. De acquisitie van PYA/Monarch wordt naar verwachting voor het einde van dit jaar afgerond. Ahold heeft eveneens een meerderheidsbelang in de grootste Amerikaanse internetkruidenier Peapod.