Kemira-konsernin tuloskatsaus 1.1.- 30.9.2000:

KEMIRAN TULOS PARANI SELVÄSTI

- Liikevaihto 1 915 milj.e (1-9/1999: 1 907 milj.e)
- Liikevoitto 137 milj.e (98 milj.e)
- Voitto rahoituserien jälkeen 113 milj.e (61 milj.e)
- Nettovoitto 175 milj.e (40 milj.e)
- Tulos/osake 0,49 euroa (0,31 euroa)

Kemira-konsernin liikevaihto kuluvan vuoden tammi-syyskuussa pysyi liiketoimintojen myynneistä huolimatta edellisen vuoden tasolla ja oli 1 915 milj.e (1 907 milj.e). Jatkuvan liiketoiminnan kasvu oli 9 %. Kemiran ydinkasvualueilla – sellu- ja paperiteollisuuden kemikaaleissa, vedenpuhdistuskemikaaleissa ja maaleissa – kasvu jatkui. Myös titaanidioksidimarkkinat ovat vahvat. Teollisuuskemikaalien ja lannoitteiden hintapohja on ohitettu ja markkinat ovat paranemassa.

Konsernin liikevoitto kolmannella vuosineljänneksellä oli 34 milj.e (25 milj.e). Tämänvuotinen luku sisältää noin 14 milj.e omaisuuden alaskirjauksia. Tammi-syyskuun liikevoitto oli 137 milj.e, 39 % suurempi kuin edellisvuonna ja 7 % liikevaihdosta (5 %). Ensimmäisen vuosipuoliskon liikevoittoon sisältyi noin 8 milj.e ylimääräisiä kustannuksia, jotka aiheutuivat kevään lakoista Suomen kemian- ja metsäteollisuudessa, sekä Kemira Safetyn myyntivoitto 12 milj.e. Osuudet osakkuusyhtiöiden tuloksesta olivat yhteensä 2,7 milj.e.

Kertaluonteiset erät lopetetuista liiketoiminnoista sisältävät Pigmentsin yksiköiden ja CPS:n myynneistä saatuja myyntivoittoja 244 milj.e ja Rozenburgin typpilannoitetuotannon lopettamista koskevan varauksen 84 milj.e.

Voitto ennen veroja ja vähemmistöosuutta oli 273 milj.e (61 milj.e) ja voitto verojen jälkeen 175 milj.e (40 milj.e). Voitto per osake ilman kertaluonteisia eriä oli 0,49 euroa (0,31 euroa). Rahavirta omaisuuden myynnistä oli 518 milj.e. Rahavirta investointien ja omaisuuden myyntitulojen jälkeen oli 509 milj.e (-44 milj.e). Liiketoiminnan rahavirta per osake oli 1,35 euroa (0,55 euroa). Oma pääoma per osake oli 8,85 euroa (7,56 euroa) ja velkaantuneisuus 39 % (103 %).

Konsernin henkilöstön määrä tammi-syyskuussa oli keskimäärin 9 892 (edellisen vuoden lopussa 10 436).

RAKENNEMUUTOS

Syksyllä 1999 päätetyn uuden strategian mukaan konsernin ydinkasvualueita ovat paperi- ja selluteollisuuden kemikaalit, vedenpuhdistuskemikaalit ja maalit. Strategian vaatima rakennemuutos on edennyt suunnitellusti. Suhdanneherkän ja pääomavaltaisen liiketoiminnan osuutta vähennettiin jo toisella neljänneksellä, kun Yhdysvalloissa ja Hollannissa sijaitsevat heikosti kannattaneet titaanidioksiditehtaat myytiin 403 miljoonalla dollarilla.

Tikkurilan sävytysjärjestelmäliiketoiminta (CPS) myytiin lokakuun alussa toteutuneilla kaupoilla noin 200 milj. euron hintaan. Kemira jää pastaliiketoiminnan vähemmistöosakkaaksi noin 28 %:n osuudella tavoitteena hyödyntää sen kasvupotentiaalissa piilevä osakasarvo. Kemiran päätoimialoihin kuulumaton Kemira Safety myytiin 17 milj. dollarilla toisen neljänneksen aikana. Myytyjen yksiköiden yhteenlaskettu liikevaihto alkuvuodelta oli 220 milj.e ja liikevoitto 10 milj.e. Rahavirtaa syntyy arvioitu verovaikutus mukaanlukien yhteensä noin 518 milj.e, joka voidaan käyttää ydinkasvualueiden kasvuun.

Typpilannoiteliiketoiminnan erottamiseksi konsernista Kemira Agro on tehnyt sisäisiä valmisteluja ja käynyt keskusteluja kolmansien osapuolten kanssa. Tavoitteena on löytää ratkaisu vuodenvaihteeseen mennessä. Tähän liittyy myös Rozenburgin typpilannoitetuotannon lopettaminen.

Ydinkasvualueita kehitetään myös yritysostoin. Krems Paper Chemicalsin osto toteutui syyskuussa ja se kasvattaa Kemira Chemicalsin Pulp & Paper -yksikköä runsaat 10 % vuositasolla. Vedenpuhdistuskemikaaliliiketoimintaa kasvatettiin menemällä 15 %:n osuudella osakkaaksi Yhdysvaltojen suurimpaan täyden valikoiman saostuskemikaaleja valmistavaan yhtiöön, Kemiron Inc:iin.

Konsernin liiketoimintarakennetta päätettiin yksinkertaistaa siten, että titaanidioksidia valmistava Kemira Pigments Oy liitetään Kemira Chemicalsin Industrial Chemicals -yksikköön. Pigments jatkaa edelleen toimintaansa erillisenä yhtiönä. Kemphos-fosforiliiketoiminta, Bolifor-rehufosfaatit ja kaliumsulfaattiliiketoiminta, jotka ovat elintarvikeketjun osia, siirretään Kemira Chemicalsista Kemira Agroon. Kemira Chemicalsin Formics-muurahaishappoliiketoiminta siirretään Pulp & Paper –yksiköstä Industrial Chemicals -yksikköön.

Siirtojen seurauksena Kemira Chemicalsin liikevaihto säilyy jokseenkin entisellä tasolla, mutta sen liikevoitto paranee oleellisesti, koska Pigmentsin liikevoitto on merkittävästi Agroon siirrettyjen toimintojen liikevoittoa parempi. Agron liikevaihto kasvaa vastaavasti, ei tosin koko määrällä, koska osa uudesta liikevaihdosta on Agron sisäistä. Siirron odotetaan parantavan Agron liikevoittoa. Liiketoimintojen siirrot astuvat voimaan 1.1.2001.

KEMIRA CHEMICALS

Kemira Chemicalsin liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 8 % ja oli 556 milj.e. Kolmannen vuosineljänneksen liikevoitto oli 7,7 milj.e (19 milj.e), joka sisälsi noin 14 milj.e kertaluonteisia omaisuuden alaskirjauksia. Tammi-syyskuun liikevoitto oli 45 milj.e (60 milj.e). Öljyn korkean hinnan aiheuttama raaka-aineiden ja kuljetuskustannusten kallistuminen on lisännyt kustannuksia. Yhdeksän kuukauden liikevoitto oli 8 % liikevaihdosta.

Pulp & Paper Chemicals –yksikön liikevaihto kasvoi 10 %. Paperi- ja selluteollisuuden käyntiaste on korkea. Vetyperoksidin markkinat ovat parantuneet erityisesti Pohjois-Amerikassa. Syyskuun alussa toteutuneella kaupalla Kemira Chemicals osti Neste Chemicals Oy:ltä Krems Paper Chemicalsin. Kauppahinta oli noin 34 milj.e ja liikevaihto 35 milj.e. Hankinnalla Kemira nousee maailman integroiduimmaksi ja monipuolisimmaksi paperiliimojen valmistajaksi.

Kemwater-liiketoimintayksikön liikevaihto nousi 3 %. Liikevoitto heikkeni edellisestä vuodesta lähinnä kertaluonteisen kulukirjauksen vuoksi. Kemwater osti 15 % amerikkalaisesta Kemiron Companies, Inc:stä. Yrityksen liikevaihdoksi arvioidaan 72 milj.e ja se on Yhdysvaltojen suurin täyden valikoiman saostuskemikaalien valmistaja. Kaupalla Kemwater pääsi mukaan maailman suurimmalle yksittäiselle vedenkäsittelykemikaalien markkina-alueelle. Kemwater vahvisti markkina-asemaansa myös Tsekin tasavallassa ja sen lähialueilla, jossa se osti alumiinisulfaattitehtaan täydentämään aiemmin olemassaolevaa toimintaa. Kaupan jälkeen tsekkiläisen tytäryhtiön Kemwater ProChemien liikevaihdon arvioidaan kaksinkertaistuvan 2,8 milj. euroon.

Industrial Chemicals –liiketoimintayksikön liikevaihto laski 4 %. Fosforihapon ja kalsiumkloridin markkinat ovat tasaantuneet ja hintojen lasku on pysähtynyt tai kääntymässä jo joillakin markkinoilla nousuun. Industrial Chemicals on myynyt natriumtripolyfosfaatti-liiketoiminnan, jonka liikevaihto yhdeksältä kuukaudelta oli noin 26 milj.e ja tulos tappiollinen. Myynnin seurauksena Kemira Chemicals lopettaa natriumtripolyfosfaatin valmistuksen Helsingborgissa, mistä aiheutuu noin 10 milj. euron kertaluonteinen kustannus. Pesuaineraaka-aineissa on tavoitteena keskittyä valkaisukemikaaleihin, mm. natriumperkarbonaattiin. Se on happipohjainen tuote, joka hajoaa käytössä haitattomasti vedeksi ja hapeksi. Tuotteen kysyntä on lähtenyt hyvin liikkeelle ja sen tuotanto Helsingborgissa laajennetaan yli kaksinkertaiseksi.

Kemira Fine Chemicalsin myynti jäi 8 % edellisvuodesta. Myös kannattavuus jäi hieman jälkeen edellisvuodesta kunnossapitokustannusten ja eräiden toimitusten ajoituksen vuoksi.

TIKKURILA

Tikkurilan liikevaihto nousi vuoden takaisesta 6 % ja oli 294 milj.e. Tikkurila Paintsin liikevaihto kasvoi 4 % ja CPS:n 17 %, kun taas Coatingsin liikevaihto laski 7 % seurauksena Isossa-Britanniassa tapahtuneista liiketoimintojen myynneistä. Toiminta parani erityisesti Venäjällä, Puolassa ja Ruotsissa. CPS:n sävytyskoneiden osuus ei ole mukana enää syyskuun luvuissa, mutta sävytyspastat ovat mukana syyskuun loppuun asti. Tikkurilan liikevoitto parani ja oli heinä-syyskuussa 11 milj.e ja koko alkuvuoden aikana 31 milj.e (28 milj.e) eli 11 % liikevaihdosta (10 %). Liikevoitto sisältää liiketoiminnan muita tuottoja 1,4 milj.e Coatingsin järjestelyistä Isossa-Britanniassa sekä 0,9 milj.e CPS:ään kuuluneen värikarttoja valmistavan italialaisen Matherson S.p.a:n myynnistä.

Lokakuun alussa toteutui Tikkurila CPS:n sävytysjärjestelmä-liiketoiminnan myynti. Myynti tapahtui kahdessa osassa. Ensin myytiin CPS:ään kuuluva 50 %:n osuus sävytyskoneliiketoiminnasta sveitsiläiselle Swisslog AG:lle. Toisella kaupalla sävytyspasta-liiketoiminta myytiin uudelle perustettavalle yhtiölle, johon Kemira jää osakkaaksi noin 28 %:lla. Kaupan kohteina olleiden toimintojen liikevaihto, mukaanlukien Swisslogin osuus sävytyskoneliike-toiminnasta, oli noin 130 milj.e vuonna 1999. Myyntihinta oli yhteensä noin 200 milj.e eli lähes kaksi kertaa yksiköiden liikevaihto laskettuna Kemiran omistusosuudelle. Kaupoista syntyvä myyntivoitto ennen veroja on noin 94 milj.e, jossa on otettu huomioon Kemiran jääminen vähemmistöosakkaaksi uuteen yhtiöön.

Tikkurila CPS:n myynti poistaa mahdollisen eturistiriitatilanteen, joka joissakin tapauksissa on haitannut sävytysjärjestelmien myyntiä Tikkurilan maalialan kilpailijoille sekä rajoittanut Tikkurila Paintsin ja Coatingsin kasvua.

KEMIRA AGRO

Kemira Agron liikevaihto oli 834 milj.e, 8 % enemmän kuin vuosi sitten. Kasvinravinteiden myyntimäärä kasvoi noin 2 %. Euroopassa yksiravinteisten typpituotteiden hinnat ovat kääntyneet selvään nousuun, 20-50 % vuoden takaisiin hintoihin verrattaessa. NPK-seoslannoitteiden hinnat ovat myös nousseet viime vuodesta, mutta huomattavasti vähemmän. Ensimmäisen neljänneksen toimituksista vielä suuri osa tehtiin viime vuoden lopulla sovituilla hinnoilla, joten hintojen nousu pääsi vaikuttamaan vasta toisesta vuosineljänneksestä alkaen. Maakaasun korkea hinta syö osaltaan tuotteiden hinnannousun aikaansaamaa tulosparannusta. Isossa-Britanniassa ammoniakkitehtaan pitkittynyt seisakki ja siihen liittyvät kunnossapitokustannukset rasittivat tulosta.

Horticulture-yksikön liikevaihto kasvoi noin 31 % ja Process Chemicals -yksikön liikevaihto 8 % edellisvuodesta. Molempien yksiköiden kannattavuus oli hyvä.

Kemira Agron liikevoitto tammi-syyskuulta oli 9,1 milj.e (-7 milj.e) eli 1 % liikevaihdosta. Heinä-syyskuun liikevoitto oli –1,9 milj.e
(-14,3 milj.e). Agro on kirjannut toisella neljänneksellä Rozenburgin typpilannoitetuotannon lopettamiseen liittyviä kuluja yhteensä noin 84 milj.e, jotka esitetään tuloslaskelman rivillä ”kertaluonteiset erät lopetettavista liiketoiminnoista”.

Parantaakseen asemaansa Venäjän ja Baltian markkinoilla Kemira Agro on nostanut omistusosuutensa liettualaisessa UAB Kemira-Lifosassa 33 %:sta 51 %:iin.

KEMIRA PIGMENTS

Kemira Pigmentsin liikevaihto laski edellisestä vuodesta 30 % ja oli 254 milj.e. Tammi-syyskuun liikevoitto oli 39 milj.e (18 milj.e) eli 15 % liikevaihdosta (5 %). Kolmannen vuosineljänneksen liikevoitto oli 17 milj.e (3,3 milj.e). Myyntimäärät olivat noin 37 % pienemmät kuin vuotta aikaisemmin, sillä Yhdysvaltojen yksikkö jäi pois konsernista huhtikuun alussa ja Hollannin yksikkö toukokuun alussa. Myytyjen yksiköiden liikevaihto alkuvuonna oli 97 milj.e ja liikevoitto –3 milj.e. Jäljelle jäävän Porin yksikön myyntimäärät kasvoivat 12 % ja keskimääräiset hinnat nousivat lähes 11 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

MUU LIIKETOIMINTA

Kemira Metalkatin liikevaihto oli 31 milj.e, 12 % edellisvuotista suurempi. Liikevoitto oli 3,7 milj.e (3,7 milj.e). Kemira Safetyn luvut ovat konsernin luvuissa mukana huhtikuun loppuun saakka.

INVESTOINNIT

Konsernin käyttöomaisuusinvestoinnit mukaanlukien yritysostot olivat 181 milj.e (117 milj.e). Osakkeiden ja käyttöomaisuuden myyntitulot olivat 518 milj.e (3 milj.e) ja nettoinvestoinnit -337 milj.e (115 milj.e). Koko vuoden bruttoinvestointien arvioidaan olevan noin 210 milj.e (168 milj.e).

RAHOITUS

Tammi-syyskuun nettorahoituskulut olivat 24 milj.e (37 milj.e). Valuuttakurssivoitto oli 3,9 milj.e. Kiinteäkorkoisten lainojen osuus oli noin 67 % korollisten pitkäaikaisten lainojen kokonaissummasta (poisluettuna eläkelainat, joita ei katsota täysin kiinteäkorkoisiksi).

Korollinen nettovelka oli 441 milj.e, 493 milj.e pienempi kuin viime vuoden lopussa, merkittävien omaisuuden myyntitulojen ansiosta.

Yhtiökokouksen valtuutuksen mukaisesti yhtiö osti omia osakkeitaan kesän aikana 30.9. mennessä yhteensä 1 885 000 kappaletta keskihintaan 5,63 euroa/osake. Yhtiöllä on hallussaan lisäksi viime vuonna ostetut 1 000 000 osaketta.

LOPPUVUODEN NÄKYMÄT

Kemira Chemicalsin Pulp & Paper -yksikön markkinanäkymät ovat hyvät sellu- ja paperiteollisuuden vahvana jatkuvan kysynnän myötä. Koska Krems Paper Chemicalsin osto toteutui vasta syyskuun alussa, ei se ehdi vaikuttaa merkittävästi tämän vuoden lukuihin. Kemwater-yksikön kasvustrategiaa toteutetaan keskittymällä suurempiin yksiköihin. Industrial Chemicals -yksikön tulosta rasittaa fosforihapon ja sen jatkojalosteiden sekä kalsiumkloridin heikko hintataso sekä natriumtripolyfosfaatin tuotannon lopettamisesta syntyvä noin 10 milj. euron kertakustannus. Lopettaminen puolestaan parantaa tulosta jatkossa, kun tappio jää pois. Kemira Chemicalsin koko vuoden liikevoitto jää selvästi edellisvuoden alapuolelle.

Tikkurila CPS:n myynti toteutui lokakuun alussa, ja konserniin jää ainoastaan noin 28 %:n osuus uudesta sävytysjärjestelmäyhtiöstä. Vuositasolla tämä merkitsee jatkossa noin kolmasosan liikevaihdon vähennystä Tikkurilassa ja hieman suurempaa liikevoiton vähennystä. Tänä vuonna Tikkurilan liikevoiton arvioidaan olevan viimevuotista parempi, vaikka Tikkurila CPS:n luvut eivät viimeisellä neljänneksellä enää mukana olekaan. Moskovan lähistöllä keväällä tuotantonsa aloittanut tytäryhtiö OOO Kraski Tikkurila antaa Tikkurilalle entistä paremmat mahdollisuudet laajenemiselle ja toiminnan tehostamiselle paikallisen tuotannon kautta.

Kemira Agron valmistelut typpilannoitetuotannon erottamiseksi etenevät ja tavoitteena on tämän vuoden aikana löytää ratkaisu liiketoiminnoista luopumiseksi. Se ei kuitenkaan ehdi vaikuttaa tämän vuoden liiketoimintaan. Vaikka erityisesti typpilannoitteiden hinnat ovat kääntyneet selvään nousuun, nostaa maakaasun korkea hinta ja vahva dollari raaka-ainekustannuksia ja syö korkeampien hintojen tuomaa hyötyä. Kemira Agron koko vuoden liikevoiton odotetaan kuitenkin paranevan viime vuodesta. Pidemmällä aikavälillä Kiinan liittymisen WTO:hon odotetaan parantavan lannoitemarkkinoita. Euroopan lannoiteteollisuuden rakennemuutoksen eteneminen näyttää tasoittavan kysynnän ja tarjonnan suhdetta ja vahvistavan markkinoita. Puutarha- ja erikoislannoitepuolella sekä prosessikemikaaleissa kehityksen odotetaan jatkuvan myönteisenä.

Titaanidioksidipigmentin markkinanäkymät ovat hyvät ja hintataso on pysynyt vahvana. Vaikka Kemira Pigments on myynyt kaksi kolmasosaa liiketoiminnastaan, sen arvioidaan saavuttavan viimevuotista selkeästi paremman tuloksen.

Konsernin operatiivisen liikevoiton odotetaan tänä vuonna nousevan viimevuotista paremmaksi. Nettotulosta parantavat lisäksi liiketoimintojen myynneistä syntyvät kertaluonteiset myyntivoitot sekä nettovelkojen alenemisesta johtuvat pienemmät rahoituskustannukset.

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Tuloskatsaus 1.1.- 30.9.2000