Julkaistavissa 28.11.2000 klo 18.00: Nokia Oyj:n Säätiön tunnustuspalkinto Osmo A. Wiiolle kannustavista radiotekniikan harrastus- ja oppikirjoista

Nokia Oyj:n Säätiö myönsi juhlassaan 28.11.2000 vuoden 2000 tunnustuspalkinnon 10.000 euroa professori emeritus Osmo A. Wiiolle monivuotisesta, kannustavasta ja tuloksellisesta julkaisutyöstä maamme radio- ja tietoliikennetekniikan harrastuksen ja tason nostamiseksi.

Juhlapuheessaan Nokian pääjohtaja Jorma Ollila totesi Osmo A. Wiion lukuisten radiotekniikan kirjojen ja artikkelien vuosilta 1948-1963 olevan malliesimerkki oikea-aikaisista, ajan henkeen ja tarpeisiin osuvista opetus- ja harrastusmateriaaleista. Nämä teokset ja kirjoitukset ovat vauhdittaneet merkittävästi maassamme virinnyttä radiotekniikan harrastusta ja sitä kautta myös alan teollisuutta.

Vanhan kiinalaisen toteamuksen "Jos rakastat oppimista, olet jo lähes tavoittanut tiedon" mukaista otsikkoa kantaneessa puheessaan pääjohtaja Ollila korosti oikean motivaation, innostuksen ja ulkoisen arvostuksen merkitystä kaikessa opiskelussa, olipa kysymys sitten kansalaistaidoista tai korkeakouluopetuksesta. Viitatessaan nykytilanteeseemme, hän kiinnitti huomiota mm. tarpeisiin pitää - korkeakoulujen suurista sisäänottomääristä huolimatta tai erityisesti niiden vuoksi - riittävästi huolta ensimmäisten vuosikurssien opiskelijoiden motivoinnista ja kannustuksesta sekä tasokkaan perusopetuksen että opetusmateriaalin avulla.

Pääjohtaja Ollila korosti myös korkeakoulujen ja elinkeinoelämän yhteisten tutkimushankkeiden, kuten teknologiaohjelmatoiminnan, jatkuvaa kehittämistarvetta. Yhteistyöpuitteita ja pelisääntöjä tulisi jatkuvasti kehittää ajan hengen ja tarpeiden mukaisesti osana tiede- ja teknologiapolitiikkaamme valtion tiede- ja teknologianeuvoston ohjaamana.

Tunnustuspalkinnon lisäksi Nokia Oyj:n Säätiö myönsi kolme Nokia Fellow -apurahaa ulkomaisten asiantuntijavierailujen tukemiseksi (yht. 33.000 euroa), 67 Nokia Scholarship -apurahaa tohtoritutkintoon tähtäävien opintojen tukemiseksi (yht. 311.000 euroa) sekä yhdeksän Nokia Educational Awards -apurahaa ajan tasalla olevan opetusmateriaalin luomisen kannustamiseksi (yht. 26.500 euroa).

Apurahan saajat julkistetaan säätiön internet-sivuilla http://www.nokia.fi/nos/

Lisätietoja antavat:
Juhani Kuusi