Hydro stimulerer nyskaping med venture fond på 350 mill. kroner

Norsk Hydro har besluttet å etablere et eget fond, Norsk Hydro Technology Venture (NTV), for investeringer i forskning og utvikling innen energisektoren som skjer utenfor selskapets egne virksomheter. I første omgang vil Hydro sette av 350 millioner kroner for denne typen satsing de nærmeste fire år. Fondet vil investere egenkapital i selskaper som utvikler prosjekter som har betydning for Hydro.

Hydros generaldirektør Egil Myklebust offentliggjorde beslutningen om å etablere et fond for investeringer i eksterne forsknings- og utviklingsaktiviteter på en forskningskonferanse arrangert av Hydro i Oslo i dag.

Utvikling av ny teknologi er en viktig faktor for alle Hydros forretningsområder. Norsk Hydro Technology Venture vil særlig investere i teknologiutvikling som har interesse for selskapets energivirksomhet. Som eksempler på teknologier hvor satsing kan bli aktuelt, kan nevnes oljeleting og oljeutvinning, elektrisitetsproduksjon med lave utslipp av CO2, brenselceller, hydrogen som energibærer og teknologier for fornybar energiproduksjon.

Det er hensikten at fondet skal bidra til å gi Hydro en rolle som partner i utvikling av teknologier som kan ha strategisk betydning for selskapet. Det er også en målsetting at fondet skal ha en avkastning på linje med de krav som gjelder for Hydros øvrige virksomheter.

Jørgen Rostrup, som nå er økonomidirektør for Hydros oljevirksomhet i Norge, er ansatt som leder for Norsk Hydro Technology Venture.