Nokia toimittaa VPN-teknologiaa Finnairille

Finnair on valinnut Nokian Virtual Private Network (VPN) -ratkaisun ulottaakseen tietoverkkonsa turvallisesti Internetin kautta eri toimipaikkoihinsa, etätyöntekijöille ja liikekumppaneille.

"Nokian virtuaalinen yksityisverkko on ratkaisu, joka tyydytti Finnairin vaatimukset turvallisuudesta ja toimintavarmuudesta. Verkon on oltava luotettava ja sen hallinnan helppoa. Nokian uusi VPN säästää myös kustannuksia ja kapasiteettiä edellisen sukupolven VPN-ratkaisuihin verrattuna", toteaa suunnittelupäällikkö Kari Hänninen Finnairin Tietoliikenteestä.

"Finnair on tunnettu modernista tietotekniikastaan kuten esimerkiksi WAP-ratkaisusta ja langattomasta lähiverkosta. Nokian virtuaalisen yksityisverkon avulla Finnairin toimipisteet ja liikekumppanit eri puolilla maailmaa voivat muun muassa käyttää yhteisiä tietokantoja Internetin kautta. Etätyöntekijöille VPN puolestaan korvaa aiemmat monimutkaiset verkkoyhteydet", kertoo myyntijohtaja Jukka Jyränoja Nokia Internet Communications -yksiköstä.

VPN on menetelmä, jossa verkkoyhteyttä varten luodaan Internetin läpi oma kanava. Salatut viestit kulkevat tätä kanavaa pitkin luottamuksellisesti määränpäähänsä. Kaikki VPN-verkkoon liitetyt Internet-laitteet näyttävät toimivan kuin samassa, ulkopuolisilta käyttäjiltä suljetussa lähiverkossa.

Nokian virtuaalinen yksityisverkko perustuu IPSec-protokollaan, ja se on yhteensopiva muiden yritysten VPN-laitteiden kanssa. Merkittävin ominaisuus on Nokian patentoima IP-klusterointi -tekniikka, jossa erilliset VPN-laitteet voidaan yhdistää ryhmäksi saman IP-osoitteen alle. Jos yksi laitteista jää tilapäisesti pois käytöstä, muut klusterin jäsenet ottavat meneillään olevan toimenpiteen viipymättä hoitaakseen. IP-klusterointi parantaa myös VPN-ympäristöjen käytettävyyttä ja suorituskykyä, ja verkkoa on tarvittaessa helppo laajentaa.

Finnair

Finnair on Suomen kansallinen lentoyhtiö, joka on oman alansa eturivin e-commerce -yhtiö. Yhtiö on kehittänyt useita internet- ja matkapuhelinpohjaisia palveluja. Vuonna 2006 yhtiön myynnistä suurimman osan arvioidaan tulevan internetin kautta, ja matkustajista yli puolet käyttää internet-palveluja lipunvarauksesta lähtöselvitykseen. Finnair lentää reittilentoja ulkomailla yli 50 ja kotimaassa 18 kohteeseen. Koko konsernin henkilöstön määrä on noin 11.000 ja liikevaihto 1 593 miljoonaa euroa. Matkustajia yhtiö kuljetti viime vuonna 7,4 miljoonaa.

Nokia

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja:

Nokia Internet Communications , Viestintä