SpareBank 1 Midt-Norge etablerer en offensiv strategi for å møte nye krav fra bankkunden i en konkurransesituasjon som tilspisser seg.

Dette er hovedgrunner til den pågående tilpasningen av banken og kontornettet i Midt-Norge. En viktig målsetting for banken er å kunne tilby kunden tjenester gjennom den salgskanalen kunden selv ønsker å benytte. I dag ser vi at kun ca 20 % av kundene bruker bankkontoret i tradisjonell forstand, mens kundenes bruk av automatiserte banktjenester og fjernbetjening via telefon og internett er raskt økende. 30.000 av bankens kunder benytter nå NettBanken og daglig får et tusentalls kunder løst sine bankbehov via telefonisk henvendelse til banken.

Konkurransedyktig på nærhet og pris
Banken må drives effektivt for å tilfredstille kundenes krav til funksjonelle og rimelige banktjenester. I denne situasjonen er spesielt utviklingen på nettbaserte løsninger en utfordring for vår posisjon, samt for vår pris- og kostnadsstruktur. Også kontorkanalen må utvikles og tilpasses for å fungere optimalt. Vi ønsker å videreutvikle vårt fremste konkurransefortrinn, som er nærheten og relasjonen med kunden.

Økte krav til rådgivningstjenester
Antallet kunder med krav til finansiell rådgivning er voksende og krever kompetanse som de vil få bedre i våre større kontorenheter. Vi vil med den nye kontorstrukturen være fysisk tilstede på noen færre steder, men med flere medarbeidere samlet der vi satser tungt, og med bredere kompetanse og bedre teknologi. De større kontorene skal videreutvikles til fullverdige finansvarehus med høy og sammensatt kompetanse.

Bank i Butikk
Vi har inngått og inngår nå samarbeid med lokale butikker, kommunale servicesenter etc. slik at kundenes behov for daglige banktjenester blir ivaretatt gjennom etablering av Bank i Butikk. Dette er en alternativ løsning hvor kundene gjennom god tilgjenglighet og lengre åpningstider får utrettet enkle banktjenester som uttak, innskudd, valuta og innlevering av giro. Bank i Butikk betyr et nytt bein å stå på for butikkene det gjelder. Kunden får banktjenester der han handler.

Hele markedsområdet blir betjent
Rådgivningstjenester tilbys fortsatt i hele markedsrområdet gjennom mobil tilstedeværelse og kundenes mulighet til å besøke sitt nærmeste finansvarehus i SpareBank 1 Midt-Norge. Kundenes faste kontaktpersoner i banken vil i tillegg være tilgjengelig i hele markedsområdet og jobbe med sine kunder gjennom avtalte møter samt via telefon og internett-basert kommunikasjon. Endringene i kontorstrukturen innebære ikke oppsigelser.

Hvilke endringer og tilpassninger gjøres i kontorstrukturen:
På følgende steder opprettholdes tilbudet av banktjenester gjennom mobil rådgivningstjeneste etter avtale, samt at det inngås samarbeidsavtaler med eksterne aktører gjennom Bank i Butikk :
Bindalseidet, Budal, Hovin, Mølnbukt og Skogn.

Følgende kontor er vedtatt lagt ned i løpet av året 2001:
Bessaker, Byneset, Gløshaugen, KBS Kjøpesenter, Straum, Torgkvartalet, Venn og Vikhamar.

Tre av kontorene som her avvikles har hatt kort åpningstid, fra to timer til et par dager i uken.

For kommentarer av lokal kararakter, kontakt stedlig leder.

For kommentarer på overordnet nivå,
kontakt adm. direktør Finn Haugan,
tlf. 73 58 64 87