Positive resultater fra fase III studie i USA for aktinisk keratose

PhotoCure ASA har nylig avsluttet en fase III studie i USA med Metvix®, der mer enn 400 lesjoner med premaligne hudforandringer forårsaket av solskade (aktinisk keratose, AK), har blitt behandlet. Fotodynamisk terapi innebærer at man påfører en krem, Metvix®, som aktiveres ved hjelp av rødt lys (CureLight) slik at AK lesjonene ødelegges spesifikt, uten at den normale huden skades.

Studien viste at 88% av AK lesjonene ble fullstendig fjernet med Metvix® PDT. Det kosmetiske resultatet i de områdene som ble behandlet med Metvix® PDT, ble i 91% av tilfellene vurdert som meget gode av legene. Videre ble Metvix® foretrukket av et klart flertall av pasientene (73%) framfor andre behandlingsmetoder.

“Disse resultatene for premalign aktinisk keratose bekrefter de positive resultatene som er dokumentert i tidligere fase III studier med Metvix® i Europa og Australia. PhotoCure ASA har med disse resultatene fra fase III studien i USA, avsluttet vårt omfattende kliniske forskningsprogram som grunnlag for en global registrering av Metvix® for premalign AK”, sier Vidar Hansson, administrerende direktør i PhotoCure ASA.

PhotoCure ASA er et norsk farmasøytisk selskap opprettet i 1993. PhotoCure ASA skal utvikle og markedsføre legemidler og medisinsk utstyr for fotodynamisk behandling og diagnose av kreft og forstadier til kreft. Basis for selskapets produkter er patentsøkt teknologi fremkommet ved forskning ved Det Norske Radiumhospital, Oslo. PhotoCure har innlevert to søknader om markedsføringstillatelse i Europa for Metvix® for henholdsvis hudkreft (basalcelle karsinom uegnet for tradisjonell behandling) og forstadier til hudkreft (aktinisk keratose, AK). PhotoCure’s andre farmasøytiske produkt, Hexvix®, utprøves nå i klinisk fase II for blærekreftdiagnostikk.

Oslo 5. mars 2001

For ytterligere informasjon, kontakt