F.L.Smidth vinder ordre på 30 mio. euro i Senegal

Den privatejede virksomhed, Les Ciment du Sahel S.A., Senegal har placeret en ordre hos F.L.Smidth A/S på levering af ingeniørydelser og maskiner til en ny, komplet cementproduktionslinie med en salgsværdi af 30 mio. euro (ca. 223 mio. kr.).

Virksomheden er nyetableret af Groupe Fauzie LAYOUSSE S.A., hvis nuværende forretningsområde er inden for transport og byggeri samt produktion af skærver til vejbygning. Sammen med en række investorer vil Les Ciment du Sahel S.A. opføre en cementfabrik med en kapacitet på 1.750 tons klinker pr. døgn, svarende til 600.000 tons cement pr. år, beliggende i Kirène ved kysten ca. 65 km sydøst for Senegals hovedstad Dakar ikke langt fra grænsen til Gambia.

Ordren, der indgår i F.L.Smidths salgsbudget for 2001, finansieres i euro blandt andet gennem International Finance Corporation (IFC) under Verdensbanken og andre internationale og regionale udviklingsbanker samt den danske Eksportkreditfond (EKF).

Kontrakten omfatter levering af mekanisk udstyr for knuseri, råmaterialelagre, en vertikal råmølle, ovn, en SF klinker-køler, klinker siloer, cementmølle, pakkeri, posefiltre samt motorer for produktionsudstyret.

Ingeniørydelserne omfatter tegninger for lokalfabrikation af dele af produktionsudstyret samt stålkonstruktioner for understøtninger af transportudstyret.

Projektet startede i januar 1999 med en international licitation udarbejdet af det rådgivende firma PEG S.A, Schweiz. som også vil bistå kunden med gennemførelsen af projektet, som omfatter separate kontrakter for elektrisk leverance, montage og byggearbejder. Kontrakter for disse ydelser forhandles i øjeblikket af kunden.

Ifølge planen skal cementmølleri og pakkeri opføres først for at starte en cementproduktion på basis af importerede klinker allerede i maj 2002, hvorimod produktion af klinker på ovnlinien er planlagt til at begynde i december 2002.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.