Nokia toimittaa GRPS-verkon Globtelille Slovakiaan

Nokia ja Slovakian johtava matkapuhelinoperaattori Globtel ovat allekirjoittaneet sopimuksen pakettikytkentäisen GPRS-runkoverkon (General Packet Radio Service) toimittamisesta. Lisäksi Nokia toimittaa tarvittavat tukiaseman päivitykset.

Globtel on Slovakian ensimmäinen operaattori, joka hankkii täydellisen GPRS-verkon. Nokian Globtelille toimittama GPRS-runkoverkkoratkaisu on IP-protokollan mukainen ja mahdollistaa näin langattoman Internetin palvelut kuten datapalvelut, reaaliaikaiset videopalvelut (video streaming) sekä entistä kehittyneemmät WAP-palvelut.

Nokian GPRS-ratkaisun avulla operaattorit voivat aloittaa kaupalliset GPRS-palvelut nykyisten matkapuhelinverkkojen kehittyessä tarjoamaan kolmannen sukupolven matkapuhelinverkkopalveluita. Samalla he voivat taajuustehokkaan GPRS:n ansiosta hyödyntää käytössään olevia radiotaajuuksia optimaalisesti.

”Tämä sopimus vahvistaa Nokian asemaa Keski-Euroopassa ja korostaa Nokian asemaa GPRS-verkkoratkaisuissa. Nokian toimittama GPRS-verkko on viimeisimpien kaupallisten standardien mukainen, se lisää verkon tehokkuutta ja tukee kansainvälisiä verkkovierailupalveluita. Lisäksi toimituksemme ovat markkinoiden nopeimmat”, sanoo Nokia Networksin Slovakian johtaja, Antti Järvinen.

Nokia on toimittanut GPRS-runkoverkkoja asiakkailleen Euroopassa, Yhdysvalloissa, Aasiassa ja Kiinassa. Nokian toimittamista verkoista yli 20 on kaupallisessa käytössä, mikä on yli puolet kaikista käytössä olevista kaupallisista GPRS-verkoista. Nokian GPRS-verkkoratkaisun avulla operaattorit voivat tarjota asiakkailleen uusia pakettidatapohjaisia matkapuhelinpalveluita.

Globtel on Slovakian johtava matkapuhelinoperaattori. France Telecomin omistus Globtelista on 64 % ja 36 % siitä kuuluu Slovakian valtion yhtiöille. Globtelilla on yli 694 000 asiakasta.

Lisätietoja antaa:

Viestintäosasto