METSO TOIMITTAA KIINAAN PAKKAUSKARTONKIKONEEN

Metso Paper toimittaa pakkauskartonkikoneen kiinalaiselle Dong Guan Nine Dragon's Paper Industries - yhtiölle. Dong Guaniin, Guangdongiin toimitettavan koneen kapasiteetti on 1 100 tonnia ruskeata kraftlainerikartonkia vuorokaudessa ja koneesta tulee lajissaan Kiinan suurin. Kone käynnistyy vuoden 2002 jälkimmäisellä puoliskolla.

Metso Paperin toimituskokonaisuuteen kuuluu täydellinen kartonkikone, jossa on kolmikerrosviirayksikkö ja kolme perälaatikkoa, kaksi kenkäpuristinta sisältävä puristinosa, kuivatusosa, kalanteri ja rullain. Toimitukseen kuuluvat myös mekaaniset käytöt, höyry-, lauhde- ja ilmajärjestelmät, suihkuvesijärjestelmät, kiertovoitelujärjestelmä sekä koneohjausjärjestelmä.

Toimitukseen osallistuu Metso Paperin yksiköitä Ruotsista, Suomesta ja Kiinasta.

Koneen viiran leveys on 5,950 mm ja sähkökäyttöjen nopeus 1100 m/min. Raaka-aineena käytetään pääasiassa amerikkalaista kierrätystölkkimateriaalia (AOCC).

Hankkeen pääinvestoija on amerikkalaispohjainen American Chung Nam, Inc. Pomonasta, Kaliforniasta. Yhtiö on Yhdysvaltain suurin keräyspaperin viejä, ja se toimittaa 70 - 80 % Kiinan keräyspaperin tarpeesta. Yksi sen tuotantoyksiköistä on 1996 toimintansa aloittanut Nine Dragons Paper, joka tuottaa tällä hetkellä 600 000 tonnia kraftlainerikartonkia vuodessa. Metso Paper toimitti Nine Dragon's Paperille lähes samaan teknologiaan perustuvan pakkauskartonkikoneen viime vuonna.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Metso Paper on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Metson muita ydinliiketoimintoja ovat kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.