Nokia toimittaa Soneralle langattomat lähiverkkopalvelut mahdollistavan Operator Wireless LAN -järjestelmän

Nokia ja Sonera ovat solmineet sopimuksen langattomaan lähiverkkoteknologiaan (WLAN) perustuvien internet- ja intranetpalvelujen toimittamisesta. Nokian Operator Wireless LAN -järjestelmän myötä Sonera voi tarjota SIM-pohjaiseen tunnistamiseen perustuvia langattomia laajakaistaisia internetpalveluita julkisissa tiloissa, esimerkiksi lentokentillä ja hotelleissa. Jo nyt Sonera tarjoaa yritysasiakkailleen langatonta laajakaistaista internetyhteyttä, joka perustuu WLAN-teknologiaan. Vuoden 2002 loppuun mennessä Sonera wGate -palvelu laajenee kattamaan kaikkiaan 25 lentoasemaa Suomessa. Sonera ryhtyy nyt testaamaan SIM-pohjaista tunnistustoimintoa, jolla wGate-palvelua tehostetaan entisestään.

'WLAN-teknologian etuja ovat sen suuri tiedonsiirtonopeus ja verkkoon kytkeytymisen helppous, joka SIM-kortin käyttöönoton myötä on entistä vaivattomampaa. Operaattoreiden ylläpitämät WLAN-palvelut tuovat myös palveluntarjoajille uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kun he voivat tarjota paikallisia palvelujaan WLAN-verkon peittoalueilla. Palvelut täydentävät osaltaan Soneran langatonta palvelutarjontaa yhdistymällä näin kokonaisratkaisuiksi sekä GPRS- että UMTS-verkkojen kanssa. Kun työntekijöillä on käytössään nopeat yhteydet ajasta ja paikasta riippumatta, tehostuu yritysten liiketoiminta huomattavasti. Sonera on edelläkävijä operaattorin ylläpitämissä WLAN-palveluissa, jolloin asiakkaamme voivat luottaa siihen, että heillä on käytössään markkinoiden edistyksellisimmät ja yhteensopivimmat palvelut,' toteaa yksikönjohtaja Pasi Tolonen Sonerasta.

Soneran pilottiprojektissa käyttäjä voi turvallisesti ottaa yhteyden yrityksensä tietoverkkoon esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentokentältä. Langaton laajakaistayhteys muodostetaan 11 megabitin siirtonopeudella.

'Tämän päivän yritysmaailmassa monet paljon liikkuvat ihmiset tarvitsevat yhteyden yrityksensä tietoverkkoon myös silloin kun he istuvat esimerkiksi lentokentän odotussalissa', sanoo Nokia Networksin Operator Wireless LAN -yksikön johtaja Kimmo Kaitala. 'Meidän ratkaisumme avulla operaattorit voivat tuoda laajakaistayhteydet paikkoihin, joissa matkapuhelinten käyttäjiä liikkuu paljon, esimerkiksi lentokentille. Ratkaisumme avulla operaattorit voivat kattaa tällaiset vilkasliikenteiset paikat kustannustehokkaasti ja samalla lisätä palvelujen käyttöä. Yhteyden muodostamista ja laskutusta helpottavan SIM-pohjaisen tunnistustoiminnon ansiosta käyttö on helppoa ja turvallista.'

Nokia Operator Wireless LAN -järjestelmän SIM-pohjainen käyttäjän tunnistaminen helpottaa yhteyden muodostamista yrityksen tietoverkkoon. Koska käyttäjän tiedot on tallennettu hänen tietokoneeseensa asennetun WLAN-päätteen SIM-korttiin, tietoverkkoon päästäkseen hänen tarvitsee vain näppäillä PIN-koodi ja painaa 'yhdistä'. Osana pilottiprojektia Soneran nykyinen WLAN-infrastruktuuri päivitetään tukemaan SIM-tunnistusta.

Lisätietoja antaa:
Nokia Networks, viestintäosasto