Hexagon kjøper Raufoss Composites

- Raufoss Composites har verdens eneste fullautomatiserte produksjonsanlegg for gassbeholdere i kompositt. Selskapet besitter unik teknologi og kompetanse, og markedet for propangassbeholdere i kompositt vokser raskt, sier styreformann Knut Flakk i Hexagon Composites, som er notert på Oslo Børs. Hexagon Composites datterselskaper Comrod AS og Devold AMT AS, er i dag solid posisjonert som leverandører av henholdsvis antenner i kompositt og fiberarmeringer til produsenter av bl.a. vindmøller og fly. Flakk forventer interessante synergieffekter på innkjøp og teknologiutvikling.

Raufoss Composites har siden 1999 investert ca. 120 millioner kroner i en helautomatisk produksjonslinje for gassbeholdere i kompositt basert på vikleteknologi. Selskapet har inngått en kontrakt med Statoil om leveranser av 760 000 beholdere til en samlet verdi av ca. 320 millioner kroner i årene 2000-2004. Markedet for nye propangassbeholdere i Vest-Europa anslås å være ca. 10 millioner enheter pr. år. Selv om det Europeiske totalmarkedet for propanbeholdere er i svak tilbakegang er salget av komposittbeholdere sterkt økende, spesielt rettet mot gassgrillmakedet.

Raufoss Composites` omsetning i år ventes å bli ca. 85 millioner kroner. Selskapet har 75 ansatte og eies med 50 prosent hver av Raufoss ASA og Statoil ASA.

Egenkapitalen i Raufoss Composites verdsettes til 73 millioner kroner i forbindelse med overtagelsen. 36,5 millioner kroner betales kontant, mens den siste halvdelen vil skje med oppgjør i aksjer i Hexagon Composites til kurs 3,10 per aksje. Overtagelsen som forventes å finne sted 1. oktober, er betinget av en tilfredsstillende økonomisk og juridisk gjennomgang (due dilligence) av Raufoss Composites. Handelsbanken Investment Banking er engasjert som Hexagon's finansielle rådgiver i forbindelse med oppkjøpet.

Både Statoil og Raufoss ser Hexagon som en viktig fremtidig samarbeidspartner innen kompositteknologi og vil gå inn på eiersiden i Hexagon og være representert i selskapets styre.

- Vi ser betydelige muligheter for komposittarmeringer på produktområder som erstatter tradisjonelle materialer som stål, aluminium og betong. Produktfordelene er bl.a. høy styrke, lav vekt, mindre vedlikehold og betydelige designmuligheter. Hexagon utvikler og kommersialiserer produkter med basis i avansert kompositteknologi, sier styreformann Knut Flakk.

Børsmelding med vedlegg er tilgjengelig på følgende link:

Børsmelding med vedlegg