Kontrakter med Chevron og Statoil vil gi økt utnyttelse av riggflåten i 2002

Chevron har meddelt at de har til hensikt å tildele Prosafe kontrakt for levering av flotelltjenester til Albafeltet på britisk sokkel. Kontrakten som har oppstart 15. april 2002 har en varighet på 91 dager med opsjoner for ytterligere 2x5 dager. Kontraktsverdien utgjør ca. USD 7 mill. for den faste perioden.

Samtidig har Statoil tildelt Prosafe 2 kontrakter for levering av flotelltjenester til Sleipner- og Statfjordfeltet på norsk sokkel. Kontraktene, som har en fast varighet på henholdsvis 4 og 3 måneder med ytterligere 2x1 måneders opsjoner, medfører en vesentlig utvidelse i forhold til det Prosafe tidligere informerte om i hensiktsmelding den 21. august 2001. Samlet kontraktsverdi for de faste periodene utgjør ca. USD 16,7 mill. Kontraktene vil ha oppstart henholdsvis 1. juli og 1. august 2002.

Prosafe har i løpet av de siste to måneder sett en vesentlig økning i etterspørselen etter flotelltjenester i Nordsjøen, og planlegger å mobilisere et fartøy tilbake fra Mexicogolfen i mai 2002 for å møte den økte etterspørselen.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger, den største aktøren innen plattformboring i Norge og en ledende eier og operatør av flytende produksjonsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for kr 2,5 milliarder i 2000, og sysselsetter om lag 1600 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika, Aserbajdsjan og Mexicogolfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafecorp.com.

Tananger 18. september 2001