MUURAHAISHAPPOTUOTTEET VALTAAVAT ALAA REHUANTIBIOOTEILTA EU:SSA

Antibioottien käyttöä eläinrehussa rajoitetaan Euroopassa entistä tiukemmin, ja sama suuntaus on alkamassa muillakin mantereilla. Muurahaishapon johdannaistuotteet ovat tärkeimpiä rehuantibioottien korvaajia.

Yhtiön Oulun tehtailla alkoi tämän vuoden keväällä 17 miljoonan euron investointihanke, jolla vanhempia muurahaishapon tuotantolinjoja osittain korvataan uusilla ja samalla nostetaan tuotantokapasiteettia 20 000 tonnilla. Työt ovat edenneet suunnitelmien mukaisesti, ja tuotanto käynnistyy uudella linjalla vuonna 2003.

Kemira on tällä hetkellä 60 000 tonnin tuotantokapasiteetillaan maailman toiseksi suurin muurahaishappotuotteiden toimittaja. Suurin on saksalainen BASF, 3:nneksi suurin brittiläinen BP ja 4:nneksi suurin ruotsalainen Perstorp.

Maailman muurahaishappomarkkinoiden suuruus on noin 400 000 t/a, tästä noin puolet Euroopassa. Kemiran osuus maailman markkinoista on 13 %. Alan kokonaiskysynnän arvioidaan kasvavan noin 3-4 % vuodessa.
Kemiran muurahaishappotuotannon kasvunäkymät ovat hyvät mm. keskisen Itä-Euroopan maissa ja Venäjällä. Lisäksi kasvumahdollisuuksia nähdään myös Pohjois- ja Etelä-Amerikassa.

"Muurahaishappo on yksinkertainen ja vahva orgaaninen happo, joka hajoaa helposti luonnossa. Ympäristöystävällinen muurahaishappo ja sen johdannaiset korvaavat ympäristölle haitallisempia yhdisteitä. Kohdistamme jatkossakin tutkimus- ja tuotekehitystyössämme huomiomme ydinosaamisalueillemme: säilöntäprosessien hallintaan, prosessikehitykseen ja formiaatteihin", Pollari painottaa.

Muurahaishapon käyttökohteista Suomessa tunnetuin on AIV-säilöntäaineiden käyttö tuorerehun valmistuksessa. Muita käyttökohteita ovat nahan ja tekstiilien valmistus, kemian ja farmasian prosessit sekä mikrobiologisten prosessien hallinta.

Myös muurahaishapon suolojen, formiaattien kysyntä kasvaa jatkossa voimakkaasti. Niiden käyttökohteita ovat mm. ympäristöystävälliset lämmönsiirto- ja jäänsulatustuotteet.

Kemiran Oulun tuotantolaitoksilla vietetään tänään 20. syyskuuta 2001 tuotannon 20-vuotisjuhlia. Vuonna 1981 käynnistyi ensimmäinen 20 000 tonnin tuotantolinja ja toinen samankokoinen linja valmistui 1987. Jälkimmäisen tuotanto kaksinkertaistettiin vuonna 1995.

Lisätietoja:
Kemira