OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-SYYSKUU 2001: SPONDAN TULOSKEHITYS JATKUU POSITIIVISENA

Spondan vuoden 2001 tulos parempi kuin edellisvuonna. Vuoden 2002 vuokraustoiminnan tuloksen arvioiden olevan samalla tasolla tai parempi kuin vuonna 2001. Sponda-konsernin liikevoitto oli 57,7 milj. euroa eli kasvoi 15,4 % edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna.
Tulos ennen veroja oli 30,5 milj. euroa eli kasvoi 11,7 %. Katsauskauden osakekohtainen tulos oli 0,30 euroa (0,26), joten kasvua viime vuoden vastaavaan lukuun oli 15,4 %.

Tulos
Liikevoitto oli 57,7 milj. euroa (50,0). Konsernin tammi-syyskuun katsauskauden voitto ennen tilinpäätössiirtoja, satunnaiseriä, varauksia ja veroja oli 30,5 milj. euroa (27,3). Tulos verojen ja vähemmistöosuuden jälkeen oli 24,2 milj. euroa (20,2). Spondan liikevaihto 1-9/2001 oli 90,1 milj. euroa (78,9). Liikevaihto kasvoi 14,2 % edellisen vuoden vastaavasta jaksosta.

Rahoitus
Korollinen vieras pääoma oli 690,6 milj. euroa (654,8 milj.euroa 31.12.2000) ja omavaraisuusaste oli 41,2 % (31.12.2000 41,6 %). Luottojen keskimääräinen laina-aika oli 3,5 vuotta, keskikorko 5,1 % ja korkosidonnaisuusaika 2,2 vuotta.
Sponda-konsernin kiinteistöjen tasearvo oli 1 182,7 milj. euroa. Taseen loppusumma 30.9.2001 oli 1 199,3 milj. euroa (1 185,1 milj.euroa 31.12.2000). Oma pääoma per osake oli 6,03 euroa (31.12.2000 5,97 euroa).

Perusparannukset ja -korjaukset
Spondan investoinnit kiinteistöjen ylläpitoon ja laatutason nostoon kauden aikana ja aktivoidut vuokralaisparannukset, jotka ovat peruskorjauksia, olivat 10,5 milj. euroa.

Toimintaympäristö
Suomen talouskasvu on edelleen hidastunut.Talousennusteita on korjattu alaspäin. Bruttokansantuote-ennusteiden muutokset kuluvalle vuodelle ovat laskeneet tasolle 0,5-1,5 %. Inflaation ennustetaan pysyttelevän alle 3 %.
Catella Kiinteistökonsultoinnin syksyn markkinakatsauksessa todetaan toimitilarakentamisen vähenevän selvästi. Käynnissä olevien hankkeiden valmistuttua uusien hankkeiden määrä tulee pienenemään selvästi loppuvuoden ja alkuvuoden aikana. Toimitilatarjonnan vajaakäyttöaste pääkaupunkiseudulla on noussut mutta on edelleen erittäin alhainen.

Vuokraustoiminta
Sponda keskittyy neljään liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat Helsingin kantakaupunki, Pääkaupunkiseutu, Itäkeskus ja Logistiikkakiinteistöt.
Spondan kiinteistöjen nettovuokratuotot olivat 70,3 milj. euroa (59,7) ja 43,3 % niistä tuli Helsingin kantakaupungista, 11,9 % Pääkaupunkiseudulta, 19,7 % Kauppakeskus Itäkeskuksesta, 14,7 % Logistiikkakiinteistöistä ja 10,4 % muualta Suomesta. Koko kiinteistökannan taloudellinen vuokrausaste syyskuun lopussa oli 95,5 % (97,6).
Spondan Helsingin kantakaupungin taloudellinen vuokrausaste oli katsauskauden lopussa 97,3 % ja nettovuokratuotto oli 30,4 milj. euroa (vastaavana aikana 2000 25,4 milj. euroa).
Spondan pääkaupunkiseudun kiinteistöjen taloudellinen vuokrausaste oli 91,6 % ja nettovuokratuotto oli 8,3 milj. euroa.
Kauppakeskus Itäkeskuksen taloudellinen vuokrausaste oli 97,6 % ja nettovuokratuotto oli 13,9 milj. euroa (13,5).
Logistiikkakiinteistöjen taloudellinen vuokrausaste oli katsauskauden lopussa 90,0 % ja nettovuokratuotto 10,4 milj. euroa. Muut-alueen taloudellinen vuokrausaste oli 97,2 % ja nettovuokratuotto 7,3 milj.euroa.

Kiinteistömyynnit
Sponda ei lisännyt kiinteistöomaisuuttaan kolmannen neljänneksen aikana. Humppilan, Kauniaisten ja Helsingin Ormuspellontien logistiikkakiinteistöt myytiin yhteensä 2,4 milj. euron hintaan heinäkuun alussa.

Kauppakeskus Itäkeskuksen laajennus avattiin 4.10.2001
Kauppakeskus Itäkeskuksen laajennusosa ja uudistetut liiketilat, yhteensä noin 13 000 m2, avattiin yleisölle lokakuun 4. päivänä 2001. Kauppakeskuksessa aloitti 40 uutta liikettä entisten 200 lisäksi ja uusia pysäköintipaikkoja tuli 500 autolle. Koko laajennuksen kustannukset olivat noin 33,6 milj. euroa.

Laajennusosan myymälät on valittu siten, että ne täydentävät kauppakeskuksen olemassa olevia palveluita. Mukana on laadukkaita muodin ja kodinsisustustarvikkeiden myyjiä. Vuosimyyntiä ennustetaan tulevan lisää 50 milj. euroa.

Kauppakeskus Itäkeskuksen liikkeiden myynti tammi-syyskuussa 2001 oli 1 108 milj. euroa eli 0,4 % suurempi kuin vastaava jakso edellisenä vuonna 1 103 milj. euroa.

Henkilöstö
Sponda-konsernin keskimääräinen henkilöstön määrä 1.1.-30.9.2001 oli 54 (51) henkilöä, mistä määrästä emoyhtiö Sponda Oyj:n palveluksessa oli 46 (31) henkilöä. Syyskuun lopussa Spondan palveluksessa oli yhteensä 53 (55) henkilöä, joista 46 (34) emoyhtiön palveluksessa.
Konsernirakenne
Sponda-konserni koostuu emoyhtiöstä ja sen kokonaan omistamista tytäryhtiöistä, joista kaikki Tamsoil Oy:tä ja Castrum Oyj:tä lukuun ottamatta ovat keskinäisiä kiinteistöyhtiöitä.
Spondan osakkeen kurssikehitys
Spondan osakkeen kurssi oli jaksolla 7-9/2001 alempi kuin edellisen neljänneksen kurssi ja päätöskurssi oli syyskuun lopussa 4,30 euroa. Kurssikehitys myötäili suunnilleen HEX:in yleisindeksin kehitystä. Tarkastelujakson 1-9 keskikurssi oli 4,69 euroa alimman kurssin ollessa 3,70 euroa ja ylimmän 5,25 euroa. Yhtiön osakekannan markkina--arvo oli kauden päättyessä 353 milj. euroa.

Omien osakkeiden osto
Sponda on ostanut hallituksen päätöksen 14.12.2000 mukaisesti omia osakkeitaan 30.9.2001 mennessä 827 400 kpl yhteensä 3 595 513 eurolla. Keskihinta oli 4,35 euroa ylimmän hinnan ollessa 5,05 euroa ja alimman 3,80 euroa. Osakkeiden yhteenlasketut nimellisarvot olivat 827 400 euroa ja suhteellinen osuus äänimäärästä oli 1,01 %.

Sponda Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen päätökset
Sponda Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen 28.3.2001 päätökset on selostettu osavuosikatsauksessa tammi-maaliskuu 2001.

Hallituksen kokoonpano
Hallituksen jäsenet ovat yhtiökokouksen 28.3.2001 päätöksen mukaisesti diplomi-insinööri Heikki Bergholm, toimitusjohtaja Maija-Liisa Friman, Vattenfall Oy, kiinteistöjohtaja Heikki Hyppönen, Nordea, lakiasiain johtaja Harri Pynnä, Fortum Oyj, dipl.insinööri Anssi Soila ja finanssineuvos Jarmo Väisänen, valtiovarainministeriö.
Hallituksen puheenjohtaja on Anssi Soila ja varapuheenjohtaja Jarmo Väisänen.
Tilintarkastajat
Sponda Oyj:n varsinaiset tilintarkastajat ovat KHT Sixten Nyman ja KPMG Wideri Oy Ab sekä varatilintarkastaja KHT Ari Viitala.

Taloudellinen tiedottaminen vuonna 2002
Vuoden 2001 tilinpäätöstiedote julkaistaan 31.1.2002, vuosikertomus ilmestyy viikolla 11 ja yhtiökokouspäiväksi on varattu 27.3.2002. Sen lisäksi yhtiö julkaisee kolme osavuosikatsausta.

Näkymät
Taloudellisen kasvun hidastumisesta huolimatta Spondan vuoden 2001 tulos tulee olemaan parempi kuin edellisvuonna. Vuoden 2002 vuokraustoiminnan tuloksen arvioidaan olevan samalla tasolla tai parempi kuin vuonna 2001.

25.10.2001
Sponda Oyj
Hallitus

Ilmaisuilla Sponda, konserni tai yhtiö tarkoitetaan koko Sponda-konsernia. Sponda Oyj:llä tarkoitetaan konsernin emoyhtiötä.
Osavuosikatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomat.

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Sponda Osavuosikatsaus tammi-syys 2001