KEMIRA OSTAA ESPANJALAISEN CARGAS BLANCASIN KALSIUMSULFAATTIPIGMENTTI-LIIKETOIMINNAN

"Cargas Blancasin kalsiumsulfaatti täydentää hyvin Kemiran paperin valmistuksessa käytettävien pigmenttien valikoimaa", kertoo BU-päällikkö Mikael Kvist Kemiran Pulp & Paper Chemicalsista. Kemiralla on ennestään kalsiumsulfaattituotantoa Siilinjärvellä. Cargas Blancasin valmistamaa kalsiumsulfaattipigmenttiä käytetään täyteaineena pääasiassa hienopaperin valmistuksessa, kun taas Siilinjärven tuotetta käytetään pääasiallisesti paperin päällystyksessä. Lisäksi Kemiran tuotantolaitoksilla Porissa valmistetaan titaanidioksidipigmenttiä, jota käytetään tietyissä erikoispapereissa.

Kalsiumsulfaattipigmentillä on ylivoimaisia etuja perinteisiin täyte- ja päällystysaineisiin verrattuna. Näitä ovat paperin vaaleus, opasiteetti ja painettavuus. Kalsiumsulfaatti mahdollistaa kevyemmän paperin valmistamisen, koska sen tiheys on muita mineraalipigmenttejä pienempi. Sen avulla on myös mahdollista nostaa paperin täyteainepitoisuutta.

"Pigmenttien suhteellinen osuus papereissa lisääntyy jatkuvasti paperin jalostusasteen noustessa. Paperipigmenttien vuosikasvu Euroopassa on ollut noin 5 % viimeisen viiden vuoden aikana", jatkaa Mikael Kvist. Paperipigmenttien kokonaiskulutuksesta Länsi-Euroopan osuus on 45 %, Pohjois-Amerikan 30 % ja Aasian 20 %.

Carcas Blancasin liiketoiminta liitetään osaksi Kemiran espanjalaista tytäryhtiötä Kemira Iberica S.A.:ta. Kaupan mukana siirtyy Kemiran palvelukseen 25 henkilöä.

Kemira on määritellyt paperi- ja sellukemikaaliliiketoiminnan yhdeksi keskeiseksi kasvualueekseen. Yhtiö on maailmanlaajuisesti merkittävä valkaisukemikaalien, erikoispaperikemikaalien ja vesikemikaalien toimittaja. Paperi- ja sellukemikaalien liikevaihto on 350 miljoonaa euroa.

Kemiran liikevaihto vuonna 2000 oli 2 486 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 9 644.

Lisätietoja:
Kemira Chemicals Oy, Pulp & Paper Chemicals
Mikael Kvist, BU-päällikkö, puh. 010 862 7210, gsm 0500-365 724
Michael Strand, BU-päällikkö, puh. 010 862 7285, gsm 050 692 85
Jordi Masides, General Manager, Kemira Iberica S.A.
puh. +34-93-412 3050, gsm +34-629 543 525