Tuloskatsaus 1.1.-30.9.2001: KEMIRAN LIIKETOIMINNAT VAHVALLA POHJALLA, ELÄKESIJOITUKSISTA LISÄKUSTANNUKSIA

Kemiran kasvavat päätoimialat ovat paperi- ja sellukemikaalit, vedenpuhdistuskemikaalit sekä maalit. Ydinliiketoiminta-alueita ovat myös erikoislannoitteet ja teollisuuskemikaalit (mukaanlukien titaanidioksidipigmentti).

Kemira-konsernin liikevaihto kuluvan vuoden tammi-syyskuussa oli 1 853 milj. euroa, 3 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin (1 915 milj.). Jatkuvien liiketoimintojen kasvu oli 8 %.

Konsernin liikevoitto heinä-syyskuussa oli 16 milj. euroa (34 milj.). Kolmannen neljänneksen liikevoittoa rasittivat konsernin suomalaisten eläkesäätiöiden kasvaneet kannatusmaksut, kun sijoitustuotot jäivät selvästi viime vuoden alapuolelle. Suomalaisten eläkesäätiöiden koko vuoden kannatusmaksujen ennakoidaan olevan tänä vuonna 46 milj. euroa eli noin 35 milj. euroa suuremmat kuin viime vuonna, jolloin eläkesäätiöiden alkuvuoden 2000 hyvät sijoitustuotot alensivat kannatusmaksuja. Kannatusmaksuista 33 milj. euroa kirjattiin tammi-syyskuussa.

Tammi-syyskuun liikevoitto oli 127 milj. euroa, 10 milj. euroa pienempi kuin edellisvuonna ja 7 % liikevaihdosta (7 %). Osuudet osakkuusyhtiöiden tuloksesta olivat yhteensä 1,4 milj. euroa. Voitto ennen veroja ja vähemmistöosuutta oli 104 milj. euroa (273 milj.) ja voitto verojen jälkeen 67 milj. euroa (175 milj.). Viime vuoden luvut sisälsivät kertaluonteisia tuloja nettona 160 milj. euroa. Voitto per osake ilman kertaluonteisia eriä oli 0,55 euroa (0,49). Rahavirta investointien ja omaisuuden myyntitulojen jälkeen oli -106 milj. euroa (+509 milj.). Liiketoiminnan rahavirta per osake oli 0,95 euroa (1,35). Oma pääoma per osake oli 9,42 euroa (edellisen vuoden lopussa 9,08) ja velkaantuneisuus 59 % (edellisen vuoden lopussa 37 %). Konsernin efektiivinen verokanta oli 33 % yhdeksän kuukauden osalta.

Konsernin henkilöstön määrä tammi-syyskuussa oli keskimäärin 10 312 (edellisen vuoden lopussa 8 865).

Liiketoiminta-alueiden viime vuoden vertailuluvut on muutettu vastaamaan nykyistä rakennetta.

INDUSTRI KAPITALIN JA SUOMEN VALTION SOPIMUS

Eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö Industri Kapital ja Suomen valtio ovat alustavasti sopineet yritysjärjestelystä, jonka tarkoituksena on muodostaa maailmanlaajuinen erikoiskemian yritys. Osapuolten aikomuksena on yhdistää Kemira Oyj:n, Dynea Oy:n ja Sydsvenska Kemi AB:n liiketoiminnot. Dynean tarkoituksena on ennen sen ja Kemiran yhdistämistä ostaa Sydsvenska Kemi, johon kuuluvat muun muassa Perstop AB ja Neste Oxo AB. Industri Kapitalilla on päätösvalta sekä Dyneassa että Sydsvenska Kemissä. Suomen valtio on Kemiran suurin osakkeenomistaja noin 56 %:n omistusosuudella.

Dynea maksaa Kemiran osakkeista 9,10 euroa osakkeelta. Suomen valtio saa korvaukseksi Kemira-osakkeistaan 34 %:n omistusosuuden uudessa konsernissa ja lisäksi 100 milj. euroa.

Valtion ja Industri Kapitalin välisen lopullisen sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen Dynea tekee julkisen ostotarjouksen Kemiran vähemmistöosakkaille kaikista Kemiran liikkeeseen laskemista osakkeista. Dynea tarjoaa Kemiran osakkaille 9,10 euroa osakkeelta.
Tarjouksen perusteella Kemiran koko osakekannan arvoksi muodostuu yhteensä noin 1,1 miljardia euroa. Tarjoushinta on 33 % enemmän kuin Kemiran osakkeiden vaihdolla painotettu keskihinta viimeksi kuluneiden 30 kaupankäyntipäivän aikana, 51 % enemmän kuin viimeisten 12 kuukauden aikana ja 53 % enemmän kuin viimeisten kolmen vuoden aikana, laskettuna tarjouksen julkistamisajankohdasta.

Ennen tarjousajan alkamista julkaistaan tarjousesite, jossa ovat tarjousehdot sekä ohjeet osakkeenomistajille ja osakkeisiin oikeuttavien arvopapereiden haltijoille. Julkisen ostotarjouksen toteuttaminen edellyttää valtion ja Industri Kapitalin lopullisen sopimuksen allekirjoittamista. Julkisen ostotarjouksen ja vähemmistön lunastamisen jälkeen haetaan Kemiran osakkeen poistamista Helsingin pörssin päälistalta.

Industri Kapitalin ja valtion välisen sopimuksen voimaantulo edellyttää muun muassa Suomen eduskunnan hyväksyntää, due diligence -tarkastusta, transaktion rahoituksen varmistumista, tarpeellisten asiakirjojen laatimista sekä hyväksymistä kilpailu- ja muilta viranomaisilta, mukaan lukien Euroopan komissiolta. Lisäksi edellytyksenä on, että Dynea saa yli 90 % Kemiran osakkeista ja että Dynean Sydsvenska Kemi -kauppa toteutuu.

Lopullisen sopimuksen hyväksymisen ja julkisen ostotarjouksen toteuttamisen jälkeen valtion omistusosuus uudesta konsernista on 34 %. Industri Kapital ja Dynean johto sekä muut sijoittajat omistavat loput 66 %.

Järjestelyn valmistelu on edennyt suunnitellusti, due diligence -tarkastus on lopuillaan ja eduskunnan valiokunnissa käydään parhaillaan järjestelyn hyväksymiseen liittyvää keskustelua.

Hallituksen tiedossa ei ole, että sopimusosapuolet, Suomen valtio ja Industri Kapital, olisivat julkistaneet mitään, mikä estäisi suunnitelman toteutumisen. Järjestelyn tiimoilta käydyssä julkisessa keskustelussa on esitetty kriittisiä mielipiteitä lähinnä Kemian työntekijäin liiton, eräiden kansanedustajien sekä Kemiran henkilöstöryhmien edustajien taholta.

Chemicalsin liikevaihto oli kolmannella neljänneksellä 220 milj. euroa (220 milj.). Vuoden alusta kasvua oli edellisvuodesta 5 % ja liikevaihto oli 680 milj. euroa. Kolmannen vuosineljänneksen liikevoitto oli 18 milj. euroa (25 milj.). Tammi-syyskuun liikevoitto oli 68 milj. euroa (80 milj.) eli 10 % liikevaihdosta. Eläkekustannukset kohosivat edellisvuodesta eläkesäätiöiden sijoitustuottojen laskun vuoksi, mikä rasittaa koko Chemicalsin tulosta. Chemicalsin suomalaisten eläkesäätiöiden kannatusmaksujen arvioidaan olevan vuositasolla noin 26 milj. euroa viimevuotista korkeammat. Tammi-syyskuussa on kyseisiä eläkekuluja kirjattu noin 20 milj. euroa.

Pulp & Paper Chemicals -yksikön liikevaihto kasvoi 9 %. Kasvu on jatkunut voimakkaana erikoispaperikemikaaleissa Kemiran hankittua viime vuoden syyskuussa Krems Paper Chemicalsin. Toisaalta paperi- ja selluteollisuuden tuotantomäärät ovat jääneet viimevuotista alhaisemmiksi, mikä on vaikuttanut myös kemikaalien kulutukseen. Varsinkin valkaisukemikaalien kannattavuus jäi tavoitteista alempien käyntiasteiden ja kohonneen kustannustason takia. Yksikön liikevoitto jäi viimevuotista alhaisemmaksi.

Erikoispaperikemikaaliliiketoimintaa vahvistettiin ostamalla sveitsiläisen van Baerlen paperikemikaaliliiketoiminta. Kauppaan kuuluvat sekä hartsiliimat että orgaaniset saostuspolymeerit. Liiketoiminnan vuotuinen myynti, pääasiassa Sveitsissä ja Saksassa, on noin 3,4 milj. euroa. Espanjasta ostettiin Cargas Blancasin kalsiumsulfaattipigmentti-liiketoiminta. Cargas Blancas täydentää hyvin Kemiran paperinvalmistuksessa käytettävien pigmenttien valikoimaa.

Vedenpuhdistuskemikaaleja tuottavan Kemwater-yksikön liikevaihto nousi 6 %. Liikevoitto parani edellisestä vuodesta selvästi. Suurin parannus saatiin aikaan Keski- ja Etelä-Euroopan markkinoilla. Italian toimintoja vahvistettiin ostamalla Cremonassa sijaitsevan Agecon ferrikloridituotanto. Sen vuotuinen kapasiteetti on 25 000 tonnia. Tuotantolaitos liitetään osaksi Kemiran italialaista tytäryhtiötä Kemira Chimica S.p.A:ta. Kiinalaisessa vesikemian yhteisyrityksessä, Kemwater (Yixing) Co., Ltd:ssä lisättiin omistusta 89 %:iin ostamalla kiinalaisen yhteistyökumppanin 29 %:n osuus.

Industrial Chemicals -liiketoimintayksikön liikevaihto jäi 1 % viime vuoden tasosta, sen sijaan liikevoitto parani. Titaanidioksidipigmentin markkinatilanne on heikentynyt koko vuoden, hinnat ovat laskeneet ja kysyntä ollut laskussa. Tästä huolimatta Pigments on kyennyt toimittamaan 3 % enemmän kuin viime vuonna. Yksikön kannattavuus on pysynyt hyvänä, vaikka onkin laskenut viime vuodesta. Sekä kalsiumkloridin että muurahaishapon myynti ja kannattavuus ovat parantuneet. Pesuaineraaka-aineista natriumperkarbonaatin tuotantoyksikön laajennus Ruotsissa on otettu käyttöön alkusyksystä. Pesuainefosfaattiliiketoiminta myytiin viime vuoden syyskuussa ja jäljellä on vain rahtivalmistusta, mikä merkitsi määrien huomattavaa supistusta.

Kemira Fine Chemicalsin myynti jäi 20 % edellisvuodesta. Myös kannattavuus jäi hieman jälkeen edellisvuodesta.

Maaliliiketoiminnan liikevaihto oli lähes kaksinkertainen kolmannella neljänneksellä vuoden takaiseen verrattuna Alcro-Beckersin oston myötä ja oli 125 milj. euroa (67 milj.). Vuoden alusta liikevaihto kasvoi 89 % ja oli 362 milj. euroa (192 milj.). Myynti on kehittynyt hyvin päämarkkina-alueilla Ison-Britannian teollisuusmaaleja lukuunottamatta. Kolmannen neljänneksen liikevoitto oli 13 milj. euroa (5 milj.) ja tammi-syyskuussa 26 milj. euroa (18 milj.) eli 7 % liikevaihdosta (9 %). Liikevoitto sisältää Alcro-Beckersin ostosta syntyneitä goodwill-poistoja noin 3 milj. euroa alkuvuonna, kun synergiaetuina tavoitellaan 5-10 milj. euron vuosittaisia säästöjä myöhemmin tämän ja ensi vuoden aikana. Viime vuoden liikevoitto sisälsi liiketoiminnan muita tuottoja 1,4 milj. euroa Coatingsin järjestelyistä Isossa-Britanniassa sekä 0,9 milj. euroa CPS:ään kuuluneen värikarttoja valmistavan italialaisen Matherson S.p.a:n myynnistä.

Kauppa- ja rakennusmaalien liikevaihto kasvoi 163 % Alcro-Beckersin hankinnan seurauksena. Ilman yritysostoa kasvu oli 12 %. Erityisesti Venäjällä kasvu oli vahvaa. Teollisuusmaalien liikevaihto kasvoi 6 %, eniten vientimarkkinoilla. Isossa-Britanniassa aloitetuista toiminnan uudelleenjärjestelyistä aiheutuu noin 1 milj. euron kustannukset tänä vuonna.

Kasvinravinteita tuottavan Agron liikevaihto kolmannella neljänneksellä oli 229 milj. euroa (267 milj.) ja vuoden alusta 845 milj. euroa (909 milj.). Euroopan runsaiden sateiden aiheuttama peltojen märkyys vaikutti merkittävästi kevään myyntiin ja lannoitteiden myyntimäärät alkuvuonna jäivät kokonaisuudessaan lähes neljänneksen viimevuotista pienemmiksi. Kolmannella neljänneksellä myynti jäi noin 14 % edellisvuotista alhaisemmaksi. Syyskuun hiljaisen myynnin vuoksi tuotantoa jouduttiin rajoittamaan edelleen.

Liikevoitto tammi-syyskuulta oli 40 milj. euroa (16 milj.) eli 5 % liikevaihdosta. Kolmannen neljänneksen liikevoitto oli -10 milj. euroa (-2 milj.).

Erikoislannoitteisiin keskittyvän Kemira Agro Specialties -yksikön alkuvuoden raportoitu liikevaihto kasvoi selvästi viime vuodesta. Nousu oli pääosin seurausta omistusosuuden kasvusta enemmistöksi UAB Kemira Lifosassa Liettuassa sekä kasvusta rehufosfaateissa. NPK-lannoitteiden myyntimäärä laski 15 % ja hinnat säilyivät vahvoina. Liikevoitto jäi viime vuoden alapuolelle.

Uudenkaupungin tehtaiden turvallisuutta, tehokkuutta ja kilpailukykyä parannetaan yhteensä 10 milj. euron investoinneilla, joilla uusitaan automaatiota ja jäähdytysjärjestelmiä.

Liettuaan on päätetty perustaa maatalouslogistiikkaa ohjaava yhteisyritys Movere Oy:n kanssa. Movere UAB aloittaa toimintansa 1.1.2002. Kemira omistaa 80 % yhtiön osakekannasta.

Agron erikoistumisstrategian mukainen toiminnan laajentamisprojekti etenee Jordaniassa, jossa rakennetaan kaliumnitraattia ja rehufosfaatteja valmistavaa yksikköä.

Kemira Agro Nitrogen -yksikön liikevaihto jäi selvästi viime vuoden alapuolelle. Kevään runsaat sateet haittasivat yksikön markkinoita ja lannoitteiden toimitusmäärät jäivät merkittävästi viime vuodesta. Hintataso on säilynyt hyvänä ja oli syyskauden alkaessa edellisen vuoden tasolla. Typpiraaka-aineen (ammoniakin) valmistuksessa käytettävän maakaasun hinta oli edellisvuotista korkeampi. Kiinteät kustannukset olivat merkittävästi pienemmät Rozenburgin tehtaan sulkemisen vuoksi. Liikevoitto oli parempi kuin viime vuonna.

MUU LIIKETOIMINTA

Pakokaasukatalysaattoreita valmistavan Kemira Metalkatin yhdeksän kuukauden liikevaihto oli 32 milj. euroa, mikä oli 3 % viimevuotista enemmän. Liiketappio oli 0,6 milj. euroa (liikevoitto 3,7 milj.).

INVESTOINNIT

Konsernin rahavirtalaskelmaan sisältyvät bruttoinvestoinnit olivat 235 milj. euroa (181 milj.). Osakkeiden ja omaisuuden myyntitulot olivat 13 milj. euroa (518 milj.). Koko vuoden bruttoinvestointien arvioidaan olevan noin 300 milj. euroa (218 milj.).

RAHOITUS

Tammi-syyskuun nettorahoituskulut olivat 23 milj. euroa (24 milj.). Valuuttakurssitappio oli -1,6 milj. euroa, josta IAS 39:n soveltamisen vaikutus oli -1,5 milj. euroa. Kiinteäkorkoisten lainojen osuus oli noin 54 % korollisten lainojen kokonaissummasta (poisluettuna eläkelainat, joita ei katsota täysin kiinteäkorkoisiksi).

Korollinen nettovelka oli 671 milj. euroa, 246 milj. suurempi kuin viime vuoden lopussa, pääosin Alcro-Beckersin oston seurauksena.

Yhtiökokouksen valtuutuksen mukaisesti yhtiö osti omia osakkeitaan 31.8. mennessä yhteensä 2 530 000 kappaletta keskihintaan 6,77 euroa/osake. Syyskuun aikana ei omia osakkeita ostettu.

LOPPUVUODEN NÄKYMÄT

Chemicalsissa Pulp & Paper Chemicals -yksikön markkinanäkymiin vaikuttaa sellu- ja paperiteollisuuden heikentyneenä jatkuva kysyntä. Krems Paper Chemicalsin oston ansiosta liikevaihdon odotetaan kasvavan viime vuodesta, mutta kannattavuus jäänee viimevuotista heikommaksi. Kemwaterin tuloksen odotetaan paranevan edelleen. Industrial Chemicals -yksikössä näkymät ovat hyvät muurahaishapolle, kalsiumkloridille ja pesuainekemikaaleille, sen sijaan titaanidioksidipigmenttien markkinanäkymät ovat viimevuotista heikommat. Eläkekustannukset rasittavat koko vuoden tulosta merkittävästi erityisesti Chemicalsissa, koska eläkesäätiöiden sijoitustuotot jäävät huomattavasti viimevuotista pienemmiksi.

Chemicalsin koko vuoden liikevoitto jää viime vuoden tuloksen alapuolelle.

Maalien kysyntä päämarkkinoilla näyttää kohtuullisen hyvältä eikä yleisen talouden hidastumisen odoteta vaikuttavan siihen merkittävästi. Maalien kysynnän voimakkaan kasvun uskotaan jatkuvan erityisesti Venäjällä ja Baltian maissa. Teollisuusmaaleissa Ison-Britannian ja Keski-Euroopan heikko talouskehitys sekä eräiden merkittävien asiakkaiden tuotannonrajoitukset kuitenkin heikentävät tulosta. Deco-puolella (kauppa- ja rakennusmaaleissa) Alcro-Beckersin rakennejärjestelyt ja goodwill-poistot heikentävät odotetusti liikevoittoa eivätkä synergiahyödyt ehdi vielä vaikuttaa riittävästi niiden korvaamiseksi.

Maaliliiketoiminnan koko vuoden liikevoitto jää alemmaksi kuin edellisvuonna raportoitu, joka sisälsi CPS:n tuloksen.

Agron näkymiin luo edelleen epävarmuutta alhaisten toimitusten takia suurentuneet tuottajien varastot, jotka johtavat edelleen tuotannonrajoituksiin myös Agron tehtailla. Toisaalta maan ravinnepitoisuudet ovat samoista syistä poikkeuksellisen matalat ja siten kysynnän odotetaan jatkossa paranevan. Tosin paraneminen näyttää jäävän ensi kevääseen. Syksyn lannoitesesonki on alkanut viimevuotisilla hintatasoilla.

Kemira Agron koko vuoden liikevoiton odotetaan paranevan, mutta selvästi vähemmän kuin edellisissä, kesällä annetuissa arvioissa oletettiin. Edellä mainittua Kemira Oyj:n omistusmuutosta koskevan aiesopimuksen julkistaminen on käytännössä pysäyttänyt toistaiseksi Agron typpilannoiteteollisuudesta luopumista koskevat toimet.

Agro jatkaa kustannustehokkuutensa parantamista. Toimenpiteiden kustannusvaikutukset ja niillä saavutettavat hyödyt selviävät lähikuukausien aikana.

Koko konsernin liikevoiton odotetaan jäävän viime vuoden alapuolelle. Rahoituskustannusten ennakoidaan olevan lähellä viimevuotista tasoa.

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.

Oman pääoman vähennykseksi on kirjattu katsauskaudella maksetut
osingot 36,7 milj.e. ja omien osakkeiden hankinta 24,7 milj.e.
Kurssi- ja muuntoerot pienensivät omaa pääomaa 7,5 milj.e.

Omaan pääomaan on palautettu suurten kunnossapitotöiden kirjaus-
käytännön muutoksen yhteydessä sinne aikaisemmin kirjattujen
alkusaldojen verot 5,9 milj.e.

Kemira hankki omia osakkeita markkinoilta konsernissa toimiville henkilöstörahastoille mahdollisten voittopalkkioiden maksamiseen,
ja yhtiön henkilöstön palkkioiden maksamiseen, mikäli hallitus
päättää tällaisen järjestelmän käyttöönotosta. Osakkeita voidaan
käyttää myös vastikkeena mahdollisissa yrityskaupoissa.

Osakkeita hankittiin 1.1 - 30.9.2001 yhteensä 3 816 000 kpl ja
niiden suhteellinen osuus osakepääomasta oli 3,1% ja kaikkien
osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä 3,1%. Osakkeiden
keskihinta oli 6,47 euroa. Yhtiökokouksen päätöksellä Kemira
mitätöi 6 440 000 kpl omia osakkeita, joista vuoden 2001 aikana
hankittuja oli 1 285 000 kpl. Mitätöityjen osakkeiden keskihinta
oli 5,65 euroa. Kemiran hallussa oli 30.9.2001 omia osakkeita
2 531 000 kpl. Niiden keskihinta oli 6,77 ja osuus osakepääomasta
oli 2,1% ja kaikkien osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä 2,1%.

Osavuosikatsauksessa sovelletaan samoja laatimisperiaatteita ja
laskentamenetelmiä kuin edellisessä vuositilinpäätöksessä.

Rahoitusleasingsopimukset on kirjattu konsernissa taseeseen
käyttöomaisuudeksi ja korolliseksi velaksi.

Rahoitusinstrumenttien nimellisarvot eivät välttämättä vastaa
osapuolten vaihtamia rahasuorituksia eivätkä siten yksin
tarkasteltuina anna kuvaa konsernin riskiasemasta.

Sopimusten käypä arvo perustuu raportointipäivän markkinahintaan
niiltä osin kuin sopimukset ovat julkisen kaupankäynnin kohteena.
Muut sopimukset on arvostettu niistä aiheutuvien kassavirtojen
nykyarvoon ja optioiden osalta arvonmääritysmalleihin.

Johdannaisinstrumentteja käytetään ainostaan suojautumistarkoituksessa,
ei spekulatiivisesti.

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Tuloskatsaus 1.1.-30.9.2001