CellaVision under 2001

2001 har varit ett händelserikt år för Lund-baserade CellaVision. De första exemplaren av CellaVisions produkt DiffMaster(TM) har sålts i Norden och distributionsavtal har skrivits med Sysmex Europe. Dessutom har CellaVision förvärvat TII i USA och är därmed etablerade på den amerikanska marknaden.

Under året fick CellaVision det viktiga FDA (Food and Drug Administration) godkännandet att sälja DiffMaster(TM) Octavia i USA. Instrumentet förlanserades under den stora AACC-kongressen i Chicago mot slutet av sommaren.

CellaVision och Sysmex Europe GmbH har tecknat ett avtal om distribution av DiffMaster(TM) på den tyska marknaden. Diskussioner pågår även angående distribution i andra europeiska länder.

CellaVision har också sålt DiffMaster till sin första kund i Sverige, Universitetssjukhuset MAS i Malmö.

I början av hösten genomfördes, genom det helägda dotterbolaget CellaVision Inc., ett strategiskt förvärv av den amerikanska verksamheten Triangle Imaging Inc. (TII) från Triangle Biomedical Sciences Inc.(TBS). TII, tidigare känt som IMI, Intelligent Medical Imaging var tidigare CellaVisions ledande konkurrent inom digital analys av vita blodceller. TII är baserade i Jupiter, Florida där nu CellaVision Inc. fått sin bas. Kort därefter genomfördes den första försäljningen av ett MICRO21 instrument i USA i CellaVisions namn.

Under Medica i Düsseldorf i förra veckan tecknades ett avtal med Kormed i Korea om distribution av DiffMaster(TM) Octavia på den koreanska marknaden. Kormed har lång erfarenhet av att arbeta mot CellaVisions målgrupp.