METSO AVAA KAKSI TUOTANTOLAITOSTA KIINASSA

Metso Minerals investoi noin 15 miljoonaa euroa kahteen tuotantolaitokseen Kiinassa. Uudet tuotantotilat lisäävät Metso Mineralsin mahdollisuuksia palvella paikallisia asiakkaita lyhyillä toimitusajoilla paikallisesti valmistetuilla tuotteilla, mikä vahvistaa liiketoiminta-alueen asemaa kasvavilla Kiinan markkinoilla. Uudet tuotantolaitokset työllistävät yhteensä noin 120 henkilöä.

Tianjinin erityistalousalueella (TEDA) sijaitseva tuotantolaitos keskittyy etupäässä murskainten ja seulontalaitteiden valmistamiseen. Metso Minerals on valmistanut murskaimia paikallisille markkinoille Tianjinissa vuokratiloissa jo vuodesta 1998, mutta kasvava myynti edellyttää muuttoa ja laajentumista omiin uusiin tiloihin. Uudet tuotantotilat ovat täydessä käytössä kesäkuun lopussa 2002. Tehdas sijaitsee noin 200 km Pekingistä kaakkoon.

Wuxingin tuotantoyksikkö valmistaa tiivistys- ja päällystyslaitteita, kuten jyriä ja asfalttikoneita. Uuden, jo osittain toiminnassa olevan tehtaan tuotantotilat ovat 4000 m² ja ne ovat täydessä käytössä tämän vuoden loppuun mennessä. Tienrakentamisessa tarvittavia Dynapac-tuoteryhmään kuuluvia koneita ja laitteita on markkinoitu Kiinassa menestyksellisesti jo useita vuosia. Wuxing sijaitsee Beijingin ja Tianjinin puolivälissä.

"Kiinan valtiolla on laajat suunnitelmat liikenneverkoston kehittämiseksi. Uusien valmistusyksiköiden ajoitus on tässä mielessä erinomainen. Samalla investoinnit osoittavat, että sitoudumme palvelemaan paikallisia asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla. Uskomme lujasti, että asiantuntemuksemme ja Metso Mineralsin edistyksellinen teknologia hyödyttävät asiakkaitamme merkittävästi heidän kehittäessään toimintojensa suorituskykyä ja kannattavuutta", sanoo Olli Vaartimo, Metso Mineralsin toimitusjohtaja.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Metso Paper on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Metson muita ydinliiketoimintoja ovat kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Metso osti 14.9.2001 ruotsalaisen kiven ja mineraalien käsittelylaitteiden ja huoltopalveluiden toimittajan Svedala Industri AB:n. Metson ja Svedalan yhdistetty liikevaihto on noin 5,4 miljardia euroa (vuonna 2000) ja henkilöstön määrä yhteensä noin 32 000.