Nokia Ventures Organizationille uusi työkalu uuden liiketoiminnan kehitykseen

Nokia on tänään julkistanut uuden 40 miljoonan euron arvoisen rahaston tukemaan yrityksen sisäistä liiketoimintojen kehitystä. Nokia Early Stage Technology Fund -rahaston tarkoitus on tarjota alkupääomaa uusille bisnesideoille. Rahasto täydentää jo käytössä olevia työkaluja, joiden avulla Nokia Ventures Organization kehittää uusia liiketoimintamahdollisuuksia Nokian nykyisten ydinbisnesten ulkopuolella.

Uusi rahasto yhdistää ainutlaatuisella tavalla yrittäjyyden ja yritysmaailman, kertoo Nokia Ventures Organizationin New Growth Businesses -yksikön johtaja Johan Schmidt. "Innovaatio on aina ollut tärkeää Nokialle. Nokia Early Stage Technology Fund -rahaston avulla Nokia pystyy hyötymään uusista liikeideoista jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Voimme tarjota yrityksen sisäisille yrittäjille uuden bisneksen kehittämisessä tarvittavat resurssit ja samalla pidämme Nokian tulevaisuuden mahdollisuudet avoimina," Schmidt sanoo. "Tämä uudentyyppinen yrityksen sisäinen liiketoiminnan kehitys auttaa Nokiaa uudistumaan jatkuvasti ja tukee tulevaisuuden kasvua ja kehitystä."

"Etsimme Nokian visioon hyvin sopivia ja strategisesti tärkeitä mahdollisuuksia, joiden välitön arvo yritykselle kuitenkin on epävarma," kertoo uuden rahaston johtaja Petteri Terho. "Rahasto antaa yrittäjälle mahdollisuuden kehittää ideaansa vapaasti, mutta takaa samalla Nokian mahdollisuudet käyttää ideaa liiketoimintojen kehittämiseen."

Muita Nokia Ventures Organizationissa käytettäviä työkaluja uuden Nokia Early Stage Technology Fund -rahaston lisäksi ovat:

- Insight and Foresight -yksikkö, jonka tavoitteena on tunnistaa tulevaisuuden markkinoihin vaikuttavia trendejä ja uusia teknologioita.
- New Growth Businesses -yksikkö, jonka tehtävänä on kehittää ja käynnistää uusia, Nokialle - strategisesti merkittäviä tulevaisuuden liiketoimintoja.
- Nokia Venture Partners, itsenäinen 650 miljoonan dollarin riskisijoitusrahasto, joka sijoittaa alkuvaiheessa oleviin langattoman Internetin yrityksiin, joilla ei ole strategista yhteyttä Nokiaan. Nokia on rahaston suurin sijoittaja.
- Innovent -tiimi, joka Yhdysvalloista käsin seuraa markkinoiden kehittymistä partneroinnin ja yhteistyöhankkeiden avulla. Tiimi tarjoaa yrittäjille asiantuntemusta ja työkaluja auttaakseen heitä kehittämään ideasta menestyvän yrityshankkeen.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matka-puhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:
Jyrki Rosenberg, Viestintäpäällikkö