Cingular Wireless valitsi Nokian keskeiseksi GSM/EDGE-verkon toimittajaksi - Nokian kaikkien aikojen suurimman verkkosopimuksen arvo on yli miljardi dollaria

Cingular Wireless on valinnut Nokian keskeiseksi infrastruktuuritoimittajakseen maanlaajuiseen GSM/EDGE-verkkoonsa. Verkkoratkaisu tukee Cingularin siirtymistä nopeisiin kolmannen sukupolven datapalveluihin. Yli miljardin dollarin arvoinen sopimus on Nokian kaikkien aikojen suurin verkkosopimus ja vahvistaa edelleen Nokian asemaa yhtenä johtavista verkkotoimittajista USA:ssa.

Nokia toimittaa Cingularille GSM/EDGE -kokonaisratkaisun 850 ja 1900 megahertsin taajuuksilla toimiviin palveluihin. Toimituksiin sisältyvät sekä runkoverkko että radioverkko. Sopimukseen sisältyy kolmitoimisia, GSM-, EDGE- ja WCDMA -teknologioita tukevia Nokia UltraSite -tukiasemia, piirikytkentäinen Nokia DX 200 -runkoverkkoratkaisu sekä pakettivälitteinen GPRS (general packet radio service) -runkoverkkoratkaisu. Maanlaajuisen verkon toimitukset alkavat ensi vuonna.

"Olemme hyvin tyytyväisiä siitä, että Cingular on sitoutunut vahvasti maailmanlaajuiseen GSM-standardiin", sanoo johtaja Timothy Eckersley Nokia Networksistä. "Cingular jakaa näkemyksemme EDGE-teknologiasta parhaana kehityspolkuna suurinopeuksisiin kolmannen sukupolven datapalveluihin. Olemme myös hyvin iloisia siitä, että Cingular valitsi Nokian tärkeäksi toimittajakseen. Tämä sopimus on osoitus GPRS/EDGE -ratkaisun vahvuuksista."

GSM/EDGE -kokonaisratkaisun lisäksi Nokia toimittaa Cingularille Nokia NetAct -verkonhallintajärjestelmän sekä verkon suunnittelu- ja toteutuspalvelut. Lisäksi Nokia toimittaa radio- ja runkoverkon operointi- ja ylläpitopalveluita. Nämä palvelut edesauttavat kolmannen sukupolven palveluiden nopeaa toteuttamista USA:ssa.

Nokian EDGE (enhanced data rates for GSM evolution) -radioverkkoratkaisu käyttää tehokkaasti GSM-radiotaajuuksia ja sen datasiirtonopeus on 473 kbps. GSM/EDGE-ratkaisun ansiosta Cingular voi optimoida radiotaajuuksien käytön ja kasvattaa merkittävästi puhepalveluiden kapasiteettia.

Nokian GSM/EDGE-ratkaisu auttaa Cingularia tarjoamaan maailman suosituimman matkapuhelinverkkoteknologian edut kaikille asiakkailleen nopeasti ja joustavasti. Osana maailmanlaajuisesti käytettyä standardia EDGE tuo asiakkaille samat yhteisliikennöintimahdollisuudet ja suurten volyymien taloudelliset edut kuin GSM-teknologiakin.

Cingularin verkko tukee hätäpalvelujen toisen vaiheen E-911-standardia.

Lisätietoja antaa:

Viestintäjohtaja Arja Suominen