VALMET-RAISIOSTA METSO PAPERCHEM

Yhtiön uusi nimi, Metso PaperChem Oy, rekisteröitiin 22.2.2002. Nimenmuutoksella halutaan korostaa yhtiön ja sen tuotealueiden merkityksen kasvua osana Metso Paperin ydinliiketoimintaa. Joulukuussa 2001 Metso Paper lunasti Raisio Chemicalsin vähemmistöosakkuuden yrityksestä.

Metso PaperChemin liikevaihto vuonna 2001 oli 40 MEUR ja yhtiön palveluksessa on 100 henkilöä. Toimipisteet sijaitsevat Raisiossa, Valkeakoskella, Saksassa, USA:ssa, Brasiliassa ja Kiinassa. Yhtiön liiketoiminta-alueet ovat sellu- ja paperiteollisuuden kemikaalien- ja vesienkäsittelyjärjestelmät. Metso PaperChem on alallaan johtavia toimittajia maailmanlaajuisesti.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2001 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 30 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.