Nokia tuo markkinoille suorituskykyisen uutuuden ammattikäyttöön

Nokia esitteli tänään uuden matkapuhelimen classic-tuotekategoriaansa. Nokia 6310i on GSM 900/1800/1900 -verkoissa toimiva kolmitaajuuspuhelin, joka tarjoaa helpon pääsyn WAP (Wireless Application Protocol) -palveluihin GPRS:n (General Packet Radio Service) välityksellä. Lisäksi se mahdollistaa nopeat datayhteydet HSCSD:n (High Speed Circuit Switched Data) avulla ja kehittyneen langattoman yhteydenpidon sisäänrakennettua Bluetooth -teknologiaa hyväksi käyttäen. Nokia 6310i -puhelimeen voidaan myös ladata yksilöllisiä Java(TM) -sovelluksia. Tuotteen toimitukset alkavat maailmanlaajuisesti kuluvan vuoden toisella neljänneksellä.

"Matkapuhelinta käytetään yhä enemmän henkilökohtaisena apuvälineenä, jolla voidaan hallita sekä työ- että vapaa-aikaa. Java-teknologia tulee tarjoamaan laajan valikoiman interaktiivisia ja dynaamisia sovelluksia ja palveluita matkapuhelimiin. Ammattikäyttäjät pystyvät hyödyntämään puhelintaan tehokkaasti täydentäen sen sovellusvalikoimaa hakemalla siihen tarvitsemansa sovellukset ja palvelut. Java-teknologia tarjoaa sovelluskehittäjille avoimen ja monipuolisen alustan innovatiivisia ratkaisuja varten", sanoo johtaja Jouko Häyrynen, Forum Nokia, Nokia Mobile Phones.

Java-teknologian tarjoamat lisäominaisuudet ja -toiminnot täydentävät WAP-palveluita. Nokia 6310i tukee Java 2 Micro Edition (J2ME(TM)) -teknologiaa, joka on Java-teknologian pienille kulutuselektroniikkalaitteille parhaiten soveltuva versio. Nokia 6310i -puhelimen Java-sovellusalusta perustuu Mobile Information Device Profile 1.0 (MIDP 1.0) -teollisuusstandardiin, joka tarjoaa sovelluskehittäjille edellytykset luoda uusia ja houkuttelevia sovelluksia matkapuhelimiin.

Nokia 6310i -puhelimeen voidaan ladata uusia interaktiivisia pelejä, yrityssovelluksia ja muita hyödyllisiä lisäominaisuuksia. Puhelimeen haettavia sovelluksia ovat esimerkiksi interaktiiviset kartat, valuutta- ja mittamuuntimet, kaksikieliset sanakirjat, pelit sekä urheilu- ja harrastekalenterit. Java-sovelluksia voidaan hakea puhelimeen joko WAP:n kautta tai tietokoneen välityksellä Nokia PC Suite -ohjelmistoa käyttäen.

Nokia esittelee Java-sovelluksia Nokia 6310i -puhelimella yhdessä johtavien eurooppalaisten operaattoreiden T-Mobilen ja Telefónica Móvilesin kanssa CeBIT 2002 -messuilla.

Nokia 6310i -puhelimessa on lompakko-maksusovellus, jolla käyttäjä voi helposti ja turvallisesti hoitaa maksuliikennettään WAP:n välityksellä. Sovelluksen turvaominaisuus, Wireless Identity Module (WIM), antaa käyttäjille mahdollisuuden varmistaa osto- ja maksutapahtumat digitaalisella allekirjoituksellaan. Lompakko-sovelluksella on vaivatonta tehdä ostoksia WAP:n avulla käyttäen omia luottokorttitietoja ostosten maksamiseen. Nokia 6310i tukee ECML (Electronic Commerce Modeling Language) -standardia. ECML on avoin langattomien maksuvälineiden ja verkkokauppiaiden Internet-standardi (IETF RFC 2706), joka helpottaa maksutietojen automaattista vaihtamista.

Nokia 6310i -matkapuhelimen ominaisuuksiin kuuluvat

- äänivalinta, -komennot ja -muistio
- kello- ja ajastusominaisuudet
- neljä peliä (Snake II, Space Impact, Bumper sekä Java-peli Racket)
- Nokia PC Suite 4.81 sekä mukaan kuuluva Nokia Application Installer -ohjelma, jonka avulla puhelimeen voidaan ladata Java-sovelluksia tietokoneelta
- kaksi valmiiksi ladattua ja vaihdettavaa Java-sovellusta: maailmankello sekä valuutta- ja mittamuunnin
- yhdistettävyys: Bluetooth, infrapuna sekä kaapeli
- WAP 1.2.1
- puheaika jopa 6 tuntia, valmiusaika jopa 17 vuorokautta
- mitat: paino 111g, tilavuus 97 cm3

Java ja J2ME ovat Sun Microsystems Inc:in rekisteröityjä tuotemerkkejä.

Lisätietoja:

Nokia Mobile Phones
nokia.mobile.phones@nokia.com

www.nokia.fi
www.nokia.com

Kuvamateriaalia tuotteista on saatavilla Nokian internet-sivuilla osoitteessa www.nokia.com/press.