Nokia saavuttamassa tai ylittämässä ensimmäisen neljänneksen tulostavoitteensa - myynti hieman ennakoitua alhaisemmalla tasolla

Nokia antoi tänään suunnitellun mukaisesti lisätietoja yhtiön näkymistä vuoden 2002 ensimmäisen neljänneksen osalta.

Tammi-helmikuun perusteella ensimmäisen neljänneksen pro forma osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) odotetaan olevan aiemmin ilmoitetun 0,15 - 0,17 euron vaihteluvälin ylärajalla tai jopa hieman ylittävän sen. Ensimmäisen neljänneksen myynnin odotetaan olevan hieman ennakoitua alhaisempi, mutta yhtiö odottaa saavuttavansa arvioitua paremman kannattavuuden ydinvahvuuksiensa ansiosta. Ydinvahvuuksia ovat vahva tuotemerkki, ensiluokkainen toiminta ja menestyvä tuotevalikoima.

Nokia arvioi ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihdon laskevan vuositasolla hieman enemmän kuin aiemmin arvioitu 6-10 %. Nokia Mobile Phonesin liikevaihdon arvioidaan olevan ensimmäisellä vuosineljänneksellä aiemmin ilmoitetun mukainen, mikä tarkoittaa 3-7 %:n laskua vuoden 2001 vastaavaan neljännekseen verrattuna. Nokia Networksin liikevaihdon arvioidaan laskevan noin 25 % verrattuna aikaisemmin arvioituun 16-20 %:iin.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää ja tarjota uusia tuotteita ja teknologioita; C) ennakoinnit markkinoiden kasvusta ja kehittymisestä; D) ennakoinnit kasvusta ja kannattavuudesta; ja E) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita me odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa näitä poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) langattoman viestinnän markkinoiden kehittyminen, mukaan lukien uusintaostomarkkinoiden jatkuva kehitys ja yhtiön menestys kolmannen sukupolven markkinoilla; 2) tuotteiden ja palvelujen kysyntä; 3) uusien tuotteiden ja palvelu-uutuuksien hyväksyntä markkinoilla; 4) operaattorien uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 5) heikentynyt taloudellinen tilanne monilla yhtiön päämarkkina-alueilla; 6) hinnoitteluun kohdistuvat paineet; 7) kilpailutilanne; 8) teknologiamuutosten vaikutukset; 9) konsolidoituminen tai muut rakenteelliset muutokset langattoman viestinnän markkinoilla; 10) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys ja taloudellinen tilanne; 11) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 12) yhtiön tuotekehityksen jatkuva menestys; 13) yhtiön tuotannon kustannustehokas, tehokas ja joustava jatkuva menestys; 14) yhtiön kyky hankkia keskeytymättä ja kohtuuhintaan komponenttituotantoa, valmistusta ja tutkimusta ja kehitystä; 15) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 16) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut eurokurssin sekä Yhdysvaltojen dollarin ja Japanin jenin välillä; 17) valtioiden käytäntöjen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; 18) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2000 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 10-16.

Lisätietoja antaa:

Lauri Kivinen, yhtymäviestintä, puh. 07180 34495
Ulla James, sijoittajasuhteet, puh. +1 972 894 4880
Antti Räikkönen, sijoittajasuhteet, puh. 07180 34290

www.nokia.com
www.nokia.fi

- Ensimmäisen vuosineljänneksen tulos julkistetaan 18.4., toisen vuosineljänneksen tulos 18.7. ja kolmannen vuosineljänneksen 17.10.
- Nokian varsinainen yhtiökokous pidetään 21.3.2002.