OPC - 4. kvartal 2001

Opticom ASA er et norsk forsknings- og utviklingsselskap. Opticomaksjen har vært notert på Oslo Børs siden 1997, på hovedlisten siden første handelsdag i 2000. Opticom ASA driver sine aktiviteter gjennom det 87% eide datterselskapet Thin Film Electronics ASA (TFE) og det 34% eide tilknyttede selskapet Fast Search & Transfer ASA (FAST).

TFE har utviklet polymerer til bruk i minneinnretninger. Polymerer kombinerer høy lagringskapasitet og lavt strømforbruk til svært lav kostnad sammenlignet med silisium-baserte minner. Selskapet tilbyr teknologien til produsenter i form av ikke-eksklusive lisenser. TFE har inngått lisensavtaler med Eidopt (1998) og Intel Corp (1999, utvidet 2001 og fornyet 2002). Eidopt eies 50:50 av TFE og Eidos plc. Intel Atlantic Inc eier 13% av aksjene i TFE. Morselskapet i TFE-konsernet er lokalisert i Oslo, og har forsknings- og utviklingsanlegg i heleide datterselskaper i Linköping, Sverige og Albuquerque, New Mexico, USA.

FAST er et Internett-teknologiselskap som har utviklet en av de ledende søkemotorene for Internett. FAST har vært notert på Oslo Børs siden juni 2001, og selskapets operative og finansielle resultater offentliggjøres av FAST.

Virksomheten i 2001 og senere hendelser

Siden den første utviklings- og lisensavtalen med Intel ble inngått i november 1999, har det meste av TFEs ressurser blitt viet det felles utviklingsarbeidet med Intel. Den første fasen var en teknologi-undersøkelsesfase som tok sikte på å demonstrere en polymerminne celle-gruppe og granske noen av dens grunnleggende egenskaper. Denne fasen var vellykket og ble avsluttet til fastsatt tid i juni 2001. På den tiden ingikk Intel og TFE en ytterligere lisensavtale som utvidet bruksområdet for lisensen. Den nye lisensavtalen var utformet som et tillegg til den opprinnelige utviklings- og lisensavtalen.

I løpet av andre halvår av 2001 forhandlet og planla Intel og TFE detaljene for produktiserings-fasen i det felles utviklingsprogrammet. Under denne perioden fortsatte samarbeidet med de umiddelbart forestående tekniske leveranser med full styrke. Den 22 januar 2002 ingikk Intel og TFE en ny avtale som erstattet den første avtalen og tilleggsavtalen. Arbeidet i henhold til avtalen omfatter prosess- og produktutvikling. Målet er å oppnå en produksjonsprosess som kan brukes til volumproduksjon i industriell skala. En eventuell produksjonsstart og produktlansering er Intels beslutning og avhenger av Intels tekniske, forretningsmessige og øvrige vurderinger.

Intel Atlantic Inc (Intel Capital) investerte NOK 47,2 millioner og ervervet 6% av aksjene i TFE da den første avtalen ble inngått. Ved inngåelse av den andre avtalen utøvde Intel Capital alle sine tegningsretter som ble tildelt som en del av den første investeringen, og investerte ytterligere NOK 70,7 millioner. Dermed økte Intel Capital sin aksjepost til 13%.

Omfanget av utviklingsprosjektet slik det er spesifisert i den seneste avtalen er større enn Opticom/TFE forutså medio 2001 da man inngikk i forhandlinger med Intel. Av denne grunn gjennomførte Opticom en privat plassering av aksjer i januar 2002 for å innhente NOK 312 millioner til å finansiere selskapets økonomiske forpliktelser.

TFEs stab i Linköping, Sverige flyttet inn i det nye kontor- og laboratorieanlegget i løpet av andre kvartal 2001. Anlegget inneholder tre laboratorieenheter; renrom, et kjemilaboratorium og et målelaboratorium. Visse utstyrsenheter har det tatt svært lang tid å få produsert, levert og installert. Alt utstyr inkludert i første byggetrinn er nå på plass og satt i drift.

27 nye oppfinnelser ble innlevert til patentbeskyttelse i året, mens 3 ble trukket tilbake. Ved utgangen av året inneholdt porteføljen tilsammen 77 oppfinnelser, opp fra 53 ved utgangen av 2000. Patentgransking og tildeling er en tidkrevende prosess. 26 patenter var tildelt ved utgangen av 2001, opp fra 20 ett år tidligere. Patentbeskyttelse søkes i alle aktuelle land. TFEs teknologi er ikke basert på ett enkeltstående patent. Teknologien er beskyttet av en portefølje av patenter som gjennomgår løpende fornyelse og forbedring som avspeiler de teknologiske framskritt. Den aktive forskning og utvikling og patenteringsprogrammet sikrer at patentporteføljen opprettholder en lav aldersprofil. TFE legger stor vekt på å beskytte selskapets immaterielle rettigheter til teknologi. TFE har en omfattende praksis for beskyttelse av immaterielle rettigheter og anser selskapets patentsituasjon som sterk. Posisjonen blir løpende forsterket etterhvert som ny kunnskap skapes.

Eidopt AS er en felleskontrollert virksomhet eid 50:50 av TFE og Eidos plc. Selskapet eier rettighetene til å bruke TFEs nåværende og framtidige teknologi innen datamaskin-spill. Det er Eidopts hensikt å lisensiere selskapets teknologi til minnebrikke-produsenter. Intel har rett til å lisensiere Eidopts maskinvare-teknologi. Utvikling av tilknyttede elementer til Eidopt's teknologi er inkludert i Intel-prosjektet. Det har ikke vært driftsaktivitet i Eidopt i 2001. TFE har nylig tatt initiativ til at Eidopt gjenopptar arbeidet på utviklingsprosjektet for å utnytte mulighetene som produktiserings- og lisensavtalen mellom Intel og TFE gir.

Opticom/TFEs aktiviteter forurenser ikke miljøet. Det er installert tilstrekkelig oppsamlings- og renseutstyr for potensielt farlige materialer i fast, flytende og gass-form ved TFEs laboratorie i Linköping.

Opticom konsernregnskap

TFE opptjente NOK 5,4 millioner driftsinntekter i 2001. Det meste av inntekten stammet fra Intel. Driftskostnadene for året steg fra NOK 60,8 millioner til NOK 80,7 millioner, og førte til et driftstap i 2001 på NOK 68,4 millioner, sammenlignet med NOK 51,1 millioner året før. Tallene reflekterer økningen i selskapets driftsaktivitet og avskrivning/nedskriving på en voksende portefølje av anleggsmidler. Netto tap i 2001 var NOK 97,2 millioner sammenlignet med et tap på NOK 446,9 millioner i 2000. Nettoresultatet er påvirket av regnskapsmessige effekter av aksjeemisjoner i FAST uten kontanteffekt. Majoritetens andel av resultat per aksje ble forbedret fra NOK 36,42 tap i 2000 til NOK 5,93 tap i 2001.

Årets avskrivning og nedskrivning utgjorde NOK 41,4 millioner, opp 74% fra foregående år, fordi TFEs anleggsmidler vokste fra NOK 145,7 millioner ved inngangen til 2001 til NOK 254,6 millioner ved utgangen av året. NOK 83,1 millioner, som er omlag halvdelen av investeringen i 2001 var varige driftsmidler ved anlegget i Linköping, og den andre halvdelen var aktivert forskning og utvikling (FoU). FoU-porteføljen har blitt nedskrevet med 20% i 2001, samme som tidligere år. Avskrivning av varige driftsmidler begynner når eiendelen tas i bruk. Avskrivningstiden er 3-7 år, avhengig av utstyrstype.

Selskapet aktiverer ekstern og intern FoU-utgift direkte knyttet til arbeid på FoU- og patentporteføljen, mens utgift knyttet til solgte FoU-tjenester resultatføres. FoU-organisasjonen har vokst mer enn 50% i løpet av året. Det meste av FoU utføres nå av TFEs egen stab. Eksternt kjøpt FoU vil variere over tid, fordi dette er en fleksibel kapaistet og som en ressurs ved utforskning av nye områder.

FAST oppnådde en vekst i inntekt år mot år på 634% fra 2000 til 2001, til USD 36,1 millioner. Justert EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation - resultat før renter, skatt, avskrivning og periodisering) vendte til positiv USD 2,1 millioner i siste kvartal 2001, som er anerkjent som et av de vanskeligste årene for IT-industrien. Resultatet i FAST har ingen kontanteffekt for Opticom. FAST gjennomførte èn privat plassering av nye aksjer og tre oppkjøp i 2001, og utstedte aksjer iht FASTs aksjeopsjonsprogram. Dette medførte at Opticom ble utvannet fra 37,1% eierandel ved inngangen til 2001 til 34,3% ved inngangen til fjerde kvartal og 33,8% ved årets utgang. Fordi de nye aksjene er utstedt til en kurs som overstiger Opticoms regnskapsførte verdi, medfører utvanningen en regnskapsmessig gevinst for Opticom. Til børskurs var Opticoms aksjeeie i FAST verdsatt til NOK 876,2 millioner ved utgangen av 2001. Opticom anser dette som en langsiktig investering og forventer en betydelig verdistigning i løpet av det kommende år.

Opticoms inntekt på investering i FAST var NOK 5,5 millioner for 2001 og et tap på NOK 428,7 millioner året før. Inntekten (tapet) for Opticom utgjøres av selskapets andel av FASTs resultat for perioden, positiv utvanningseffekt ved aksjeemisjoner og oppkjøp i FAST, og Opticoms andel av FASTs omregningsdifferenser og andre posteringer mot egenkapital. Andelen av periodens resultat var et tap på NOK 107,2 millioner for året, og de andre elementene utgjorde en gevinst på NOK 112,7 millioner. Opticoms andel av FASTs perioderesultat for 2000 ble forstyrret av en engangs regnskapsmessig effekt uten kontantvirkning som utgjorde mer enn NOK 475 millioner forårsaket av FASTs emisjon til Terra Lycos og DELL, og en tilhørende samlet gevinst ved utvanning på mer enn NOK 560 millioner.

Netto andre finansposter utgjorde et tap NOK 0,3 millioner for året. Dette er netto resultat av renteinntekt på likviditet og beregnet valutatap på finansielle lån til utenlandske datterselskap. I 2000 utgjorde netto andre finansposter NOK 97,6 millioner, hovedsakelig fra Opticoms salg av en post aksjer i FAST.

Så godt som hele skattekostnaden i 2001, NOK 33,9 millioner, og NOK 64,6 millioner i 2000, var utsatt skatt på utvanningsgevinst.

Kontantutstrømningen i året var NOK 90,8 millioner. NOK 161,0 millioner ble brukt på drift og investering i anleggsmidler, mens Intels egenkapitalinvestering bidro netto NOK 68,9 millioner. I foregående år var kontantstrømmen positiv NOK 36,5 millioner, etter bruk av NOK 110,3 millioner på drift og investeringer og mottatt NOK 54,0 millioner i egenkapital og NOK 92,7 millioner fra finansielle eiendeler, i hovedsak salg av aksjer i FAST.

Ved utgangen av 2001 var Opticoms kontantbeholdning NOK 29,4 millioner. Etter den private plasseringen av aksjer i januar 2002 er kontantbeholdningen igjen svært sunn, og sikrer finansiering av alle planlagte aktiviteter utover de som betales av bidrag eller inntekt fra samarbeidspartnere, inntil royalty-inntekt opptjenes. Konsernet har ikke finansiell gjeld, og har ikke til hensikt å oppta slik gjeld.

Styret bekrefter at vilkårene for fortsatt drift er tilfredsstilt i Opticom konsern så vel som morselskapet.

Disponering av årsresultat

Årsresultatet for 2001 for morselskapet Opticom ASA var et tap på NOK 840.837, som styret foreslår dekket ved overføring fra annen egenkapital.

Frie egenkapital i Opticom ASA var NOK 101.2 millioner etter ovenstående disponering. Styret foreslår ikke utbytte for 2001 fordi de tilgjengelige midler behøves for investeringer og drift i de kommende år.

Organisasjon

TFEs målrettede ansettelsesprogram ble vellykket avsluttet i 2001. Ved utgangen av året hadde konsernet 75 ansatte - opp fra 43 ved utgangen av 2000. I tillegg er tre personer engasjert på konsulentbasis eller liknende avtale. TFE setter også visse oppgaver ut til universiteter, offentlige og private forskningsinstitutter og private selskaper.

Arbeidsmiljøet i Opticom og TFE er behagelig, stimulerende og trygt, og fungerer til gavn for alle medarbeidere. Arbeidsmiljøet er i alle henseende i overensstemmelse med gjeldende lover og regler. Ingen spesielle tiltak har vært ansett nødvendig. Det har ikke vært noen skader på selskapets medarbeidere eller eiendeler på arbeidsplassen. Sykefraværet er under 2%.

Aksjonærer

Ved utgangen av året var kursen på Opticoms aksje NOK 368, som er 34% lavere enn kursen ved utgangen av 2000. Informasjonsteknologi-indeksen på Oslo Børs falt med 26% i løpet av året. Opticom var rangert som nummer 19 i markedsverdi og nummer 5 i aksjeomsetningsverdi i 2001, og hadde mer enn tre ganger så mange transaksjoner som noen annen aksje. Antall aksjonærer økte i løpet av året fra 6.176 til 8.359. Denne interessen er en kilde til inspirasjon og utgjør en utfordring for selskapet.

Styret vil gjøre alle anstrengelser for å sikre at Opticom utnytter det tekniske og forretningsmessige potensialet fullt ut, til gavn for aksjeeierne.

Det var ingen emisjon av nye aksjer i 2001. Ved utgangen av året var det utstedt 11.986.212 aksjer til 8.359 aksjonærkonti i Opticom. Samtidig var det utstedt tegningsretter for ytterligere 871.000 aksjer. En privat plassering av 946.527 aksjer ble gjennomført i januar 2002, til NOK 330 per aksje.

Utsikter

TFE har en ledende posisjon i verden innen polymerelektronikk. Selskapet er pioner innen polymerminne-teknologi og kan lisensiere teknologien til andre selskapet i ulike bruksområder. Inn i 2002 fortsetter TFE å arbeide med et antall industrielle partnere som gjør det mulig å bringe selskapets teknologi til markedet i ulike produktsegmenter. Mens ytterligere avtaler er høyst ønskelige, har TFE også fordel av at tiden arbeider til selskapets fordel i den forstand at verdien av teknologien stadig øker gjennom framdriften med Intel og vedvarende etablering av ny kunnskap og godt beskyttede immateriele rettigheter.

Selskapet nesten doblet organisasjonen i 2001 og har nå nådd et optimalt nivå for å oppretholde selskapets ledelse innen polymerminne-teknologi. Det innledende investeringsprogrammet for Linköping-anlegget er nå fullført. Arealene med laboratorier og kontorer er tilstrekkelige til forventede behov. Selskapet vil anskaffe ytterligere og erstatte maskiner og utstyr etter behov for å oppretholde et høyspesifisert anlegg og muliggjøre banebrytende FoU. Det er nødvendig at TFE løpende opprettholder sin ledelse innen polymerminne-teknologi.

Styret tror bestemt at både TFE og FAST vil fortsette selskapenes framgang i 2002. Begge organisasjonene er vel utrustet til å drive og utvikle sine respektive virksomheter, og etter den nylig gjennomførte private plasseringen har Opticom tilstrekkelige finansielle ressurser til å gjennomføre konsernets forestående aktiviteter.

4. kvartals rapport med tall