F.L.Smidth vinder ny stor ordre i Algeriet

I overværelse af repræsentanter fra de algeriske myndigheder har F.L.Smidth A/S i Algeriet skrevet kontrakt med Algerian Cement Company (ACC) på levering af maskiner og udstyr samt byggetegninger og stålkonstruktioner for opførelsen af en ny 5.000 tpd cementklinkerfabrik ved M'sila, ca. 240 km sydøst for Algier. Kontrakten har en værdi i størrelsesordenen 128 mio. US-dollar svarende til godt én mia. kr.

ACC er det første privatejede selskab inden for cementsektoren i Algeriet. Hovedaktionær i ACC er det ægyptiske entreprenørselskab Orascom, som udover entreprenørvirksomhed også er hovedaktionær i Egyptian Cement Company, den største ægyptiske cementfabrik med en årlig produktion på ca. syv millioner tons cement. Det er første gang, at F.L.Smidth arbejder sammen med Orascom, som gennem deres algeriske datterselskab vil stå for opførelsen af fabrikken.

Ingeniørarbejdet sættes i gang ved kontraktens underskrivelse, idet finansiering forudsættes endeligt at falde på plads senest med udgangen af juni måned 2002. Ordren ændrer ikke F.L.Smidth Groups senest offentliggjorte indtjeningsforventninger for 2002.

Produktionslinien består af følgende hovedmaskiner: Råmaterialeknuser (650 tons/time), lager til kalksten og ler (kapacitet: 54.800 tons), ATOX råmølle (360 tons/time), homogeniseringssilo (20.000 tons) med LOW ovnfødningssystem, ILC-I forvarmer med 5 trin og kalcinator, 5.000 tons pr. døgn roterovn, SF klinkerkøler, klinkerlager (50.000 tons), 2 stk. UMS cementmøller (2 x 140 tons/time), 3 stk. cementsiloer (3 x 15.000 tons), 4 stk. Ventomatic GEV/8 pakkemaskiner (4 x 100 tons/time) samt elektrofiltre fra FLS miljø til afstøvning af råmølle/ovn og klinkerkøler

Tilsvarende maskiner er for nylig indgået i andre F.L.Smidth-projekter, hvilket har betydet, at projektet har kunnet udarbejdes på rekordtid samt muliggjort besparelser og en særdeles kort tidsplan for opførelse af fabrikken. Fabrikken forventes at starte produktion i sommeren 2004.

F.L.Smidth har leveret udstyr til de tre seneste nyanlagte cementfabrikker i Algeriet - den seneste med idriftsættelse i 1994. Den succesfulde gennemførelse af disse tre fabrikker har været en faktor i ACC's valg af F.L.Smidth som leverandør til M'sila projektet.

På baggrund af det stadigt stigende cementforbrug i Algeriet inkluderer M'sila projektet en option for fordobling af produktionskapaciteten.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.