Pan Marine ASA 1.kvartal 2002

Driftsinntektene for Pan Marine-konsernet i 1. kvartal 2002 utgjorde NOK 145,5 mill. Driftsresultatet for 1.kvartal 2002 var NOK -4,2 mill. Resultat før skatt for 1.kvartal 2002 var NOK -6,6 mill. Resultat etter skatt og minoritetsinteresser for 1.kvartal 2002 var NOK -4,8 mill.

Konsernets balanse utgjør pr. 31.03.2002 NOK 592,9 mill. og bokført egenkapital utgjør NOK 277,1 mill., der minoritetsinteresser utgjør NOK 22,8 mill. og konsernet har en egenkapitalandel på 46,7%.

Forretningsområdet Oppdrett hadde i 1.kvartal 2002 driftsinntekter på NOK 1,2 mill. og et driftsresultat på NOK -3,0 mill. Oppdrettsvirksomheten er i en fase hvor en etablerer produksjon og bygger opp biomasse av piggvar, kveite og torsk. En forventer at oppdrettsaktiviteten vil fortsette å gå med underskudd i denne fasen, inntil en oppnår et slaktekvantum som samsvarer med anleggenes kapasitet.

Forretningsområdet Mottak/foredling hadde i 1.kvartal 2002 driftsinntekter på NOK 39,8 mill. og et driftsresultat på NOK -0,4 mill. Pan Marine-konsernet etablerte seg innen Mottak/foredling i 2.halvår 2001 og hovedaktiviteten består i mottak og filletering av hvitfisk i Møre og Romsdal. Mottak og foredling av hvitfisk i Norge har de senere år vært betegnet av dårlig lønnsomhet. Pan Marine har som målsetting å bedre lønnsomheten gjennom å øke foredlingsgraden, samt effektivisere salg og distribusjon ved å kombinere hvitfisk og gruppens øvrige produkter i et bredere produktspekter.

Forretningsområdet Salg/distribusjon hadde i 1.kvartal 2002 driftsinntekter på NOK 131,4 mill. og et driftsresultat på NOK -0,8 mill. Dette forretningsområdet består av:
- Pan Marine Sales AS i Ålesund som omsetter fersk og frossen hvitfisk og skalldyr
- T.C. Trading Inc. i Vancouver som omsetter sjømat mot de kinesiske markeder
- Pan Fish Shanghai Ltd. som distribuerer sjømat i Kina
- Pan Fish Sales H.K. Ltd. som distribuerer sjømat i Hong Kong
- Starfish Inc. som distribuerer frossen konsumpakket sjømat direkte på butikk-kjeder i USA
Salg/distribusjon er under oppbygging og en forventer vekst i omsetning og økning i driftsmargin utover i 2002.