China Mobile, Hong Kong CSL ja Nokia esittelevät MMS-palveluita GPRS-verkossa Pekingissä ja Hongkongissa

China Mobile Communications Co. Ltd ja Hong Kong CSL Ltd. ovat menestyksekkäästi esitelleet MMS-multimediaviestipalveluita ja verkkovierailuja GPRS-verkoissaan Pekingissä ja Hongkongissa. Seuraavan sukupolven multimediaviestipalveluita esiteltiin yleisölle China Telecom Dayssä Pekingissä tänään.

MMS-demonstraatio Pekingissä on jatkoa Soneran ja EMT of Estonian väliselle maailman ensimmäiselle kansainväliselle MMS-verkkovierailulle GPRS-verkossa helmikuussa, ja Aasian ensimmäiselle MMS-verkkovierailulle kiinalaisten operaattorien kesken huhtikuussa. Molemmat MMS-demonstraatiot tehtiin käyttäen Nokian MMS-puhelinta ja MMS-verkkoratkaisua. Lisäksi Nokian MMS-verkkoratkaisu on ratkaisevassa asemassa Hong Kong CSL:n tekemässä Aasian ensimmäisessä MMS-palvelujen kaupallisessa käyttöönotossa maaliskuussa 2002.

Mr. Lu Xiangdong China Mobilesta ja Mr. Hubert Ng CSL:stä lähettivät toisilleen Pekingin ja Hongkongin välillä sähköisen multimediapostikortin ja digitaalisia kuvia käyttäen Nokia 7650 multimediapuhelinta, jossa on digitaalinen kamera. Multimediaviestien lähettämisessä käytettiin Nokian MMS-verkkoratkaisua CMCC:n ja CSL:n kaupallisessa GPRS-verkossa.

The China Telecom Day -tapahtuman kanssa samaan aikaan China Mobile lanseeraa kaupallisesti GPRS- ja matkapuhelinviestipalvelunsa. MMS-palveluiden ensiesittely on ollut menestyksekäs Nokian huhtikuussa kiinalaisten operaattorien kanssa tehdyn laajan testauksen ja koekäytön ansiosta. Hong Kong CSL limited on äskettäin ensimmäisenä Aasiassa ottanut käyttöönsä multimediaviestipalvelut, jotka on toimittanut Nokia.

MMS-ratkaisun esittely osoittaa, että manner-Kiinan ja Hongkongin matkapuhelimien käyttäjät voivat lähitulevaisuudessa lähettää ja vastaanottaa multimediaviestejä matkustaessaan ja käyttäessään eri operaattorien GPRS-verkkoja. Demonstraatio on merkittävä, koska siinä käytettiin eri operaattorien ylläpitämää GPRS-dataverkkoa.

Kaupalliset multimediaviestit ovat tekstiviestien seuraava runsassisältöinen vaihe. Uusien multimediapalveluiden avulla matkapuhelinasiakkaat voivat lähettää valokuvia, grafiikkaa ja ääntä yhdistettynä tekstiviesteihin. Myös valmiiden postikorttikuvien lähettäminen on mahdollista MMS-palveluiden myötä.

Nokian MMS on täysin standardisoitu GSM/GPRS-verkkoihin soveltuva ratkaisu. Nokian MMS-ratkaisu tukee myös sellaisia puhelimia, joissa ei ole multimediaviestiominaisuutta, ja mahdollistaa matkapuhelinasiakkaille uudet multimediapalvelut heti kun verkkopalvelut avautuvat. Nokialla on laaja kokemuspohja multimediaviestiratkaisusta. Nokia on pilotoinut kaupallisia ratkaisuja vuoden 2001 kolmannesta vuosineljänneksestä lähtien ja on toimittanut MMS-ratkaisuja asiakkailleen joulukuusta 2001 lähtien.

Hong Kong CSL Limited lanseerasi mobiilipalvelut Hongkongissa jo vuonna 1983 ja se operoi 1010 ja One2Free -verkkoja. Hong Kong CSL on Telstran (60 %:) ja PCCW:n (40 %) omistama yhteisyritys.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjä-ystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matka-puhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja:

Nokia Networks, Viestintäosasto